باهنر: دولت احمدی‌نژاد مشورت‌پذیر نبود

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا باهنر که به دعوت جامعه اسلامی مهندسین استان کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج سفر کرده بود با شرکت در محافل مختلف به تبیین مواضع خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده پرداخت.

باهنر در نشست با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج اظهار کرد: باید بدانیم که چه فردی را با چه مشخصاتی برای چهار سال یا بنا بر عرف به مدت هشت سال بر مسند عالی مسئولیت اجرایی کشور بنشانیم.

کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری در تحلیل وضع آینده گفت: روزنه امید زیادی برای آینده هست و به نظر می‌رسد با یک خردورزی و تدبیر درست بتوان همه چیز را سر جای خود قرار داد.

کارآمدی مهم‌ترین چالش پیش‌رو

باهنر، مهم‌ترین چالش پیش‌روی را کارآمدی دانست و ابراز کرد: کارآمدی یعنی اینکه دولت بتواند از همه ظرفیت‌ها و نیروی انسانی استفاده کند.

وی، راه رسیدن به کارآمدی را در به همراه داشتن ابزارهایی همچون خرد جمعی، نهادهای تسهیل‌ کننده و مراکز تصمیم‌گیری فعال و چابک دانست و بیان داشت: ناکارآمدی در قوه مجریه به برخی ساختارها برمی‌گردد و برخی نیز در یکی دو سال اخیر به وجود آمده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه به نقاط ضعف و قوت دولت فعلی اشاره کرد و گفت: باید این اندرز حکیمانه رهبری معظم انقلاب را آویزه گوش کرد؛ آن‌جا که معظم‌له فرمودند دولت آینده باید نقاط قوت دولت فعلی را به همراه داشته باشد و نقاط ضعف را نیز بشناسد و کنار بگذارد.

نقاط ضعف و قوت دولت احمدی‌نژاد

باهنر، حرص و ولع برای خدمت، ساده‌زیستی و شجاعت در مواضع اصولی را از نقاط قوت رئیس‌جمهور دانست و گفت: رعایت نکردن و عدم توجه به خرد جمعی و به هم ریختن برخی از ساختارهای اجرایی دولت پاره‌ای از نقاط ضعف این دولت بود.

این کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری از فرو پاشیدن ساختارهای قوام‌بخش قوه مجریه سخن به میان آورد و یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه که مغز متفکر اقتصادی کشور بود، منحل شد و علاوه بر آن برخی شوراها از جمله شورای پول و اعتبار و شورای صادرات غیر نفتی و شورای اقتصاد تا مرز انحلال پیش رفت و اکنون هم که منحل نشده‌اند، مورد بی‌توجهی دولت قرار گرفته‌ و عملاً هیچ‌گونه کارایی ندارند.

دولت در هیچ عرصه‌ای سیاسیت راهبردی نداشت

باهنر با ذکر این سخن که دولت سیاست راهبردی در مسائل مختلف ندارد، تصریح کرد: دولت از هر چند راهی که می‌رفت، بیشتر آن به بن‌بست منتهی می‌شد؛ مانند بنگاه‌های زودبازده اقتصادی که ۱۵ میلیارد تومان خرج آن شد و تازه فهمیدند راه خردمندانه نبوده و برگشتند.

وی تندروی‌ها و کندروی‌ها، اخم‌ها و پشیمانی‌ها که بعضاً هزینه‌ها را بالا می‌برد از موارد عدم اعتدال در سیاست خارجی این دوره دانست و تأکید کرد: به جز ۱۰ تا ۱۲ کشور که ارتباط چندانی با آن‌ها نداریم با ۱۹۰ کشور دیگر می‌توانستیم براساس عزت، مصلحت و حکمت ارتباط سازنده‌تری داشته باشیم.

با تعطیلی دانشگاه‌ها در هنگامه انتخابات مخالفیم

باهنر در پاسخ به سؤال دانشجویی که از تعطیلی دانشگاه‌ها در هنگامه انتخابات انتقاد داشت، اظهار کرد: بهترین جمله را از مقام معظم رهبری در این ارتباط شنیدم هنگامی که معظم‌له فرمودند خداوند لعنت کند کسانی را که نمی‌خواهند دانشجویان ما در کارهای سیاسی دخالت کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: بهترین مرکزی که می‌تواند محل گفت‌ و شنود انتخاباتی باشد دانشگاه است و خردمندانه‌ترین راه نیز استفاده از ظرفیت دانشگاه است که ما هم تعطیلی دانشگاه را در آستانه انتخابات قبول نداریم.

مجلس هیچ‌گاه به مشایی اعتماد نمی‌کرد

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری که در سفر به یاسوج و در محافل مختلف این شهر در معرض سؤالات مختلفی در خصوص مشایی و رفتارهای وی قرار گرفته بود این‌بار در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر این که او بالاخره در انتخابات خواهد بود یا نه و اینکه آیا با همه این کارها تأیید صلاحیت می‌شود یا نمی‌شود، ابراز کرد: در افواه اسمش به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هست ولی تأیید صلاحیت و رد صلاحیتش در حیطه وظایف من نیست و نمی‌توانم در این خصوص اظهار نظر کنم.

باهنر در پاسخ به سؤالی دیگر در همین خصوص که چرا مجلس با مشایی برخورد نکرد، خاطرنشان کرد: مشایی هیچ‌گاه در معرض رأی مجلس نبود که با او برخورد شود اما شک نکنید اگر در این دوره نیازی به رأی مجلس پیدا می‌کرد رأی موافقی نمی‌گرفت.

وی همچنین به نحوه حمایت خود از دولت کنونی از سال ۸۴ تاکنون اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست انتخابات سال ۸۴ رئیس ستاد آقای لاریجانی بودم اما در مرحله دوم همان انتخابات به مانند اکثریت همه اصولگرایان به احمدی‌نژاد رأی دادم و در انتخابات ۸۸ هم با در نظر گرفتن جمیع شرایط یک رأی خود را به نام رضایی در صندوق انداختم.

اشتباهات اقتصادی احمدی‌نژاد از اولین لایحه بودجه سر باز کرد

مقصد بعدی باهنر در یاسوج نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه بود که عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری در این نشست گفت: وقتی احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد پیش خود گفتیم اصولگراست و باید به او کمک کنیم اما به سرعت به این نتیجه رسیدم که مواضع او را قبول ندارم.

باهنر با بیان این‌که سال‌ها به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق در مجلس حضور داشته‌ام و بیشترین تخصص را در این زمینه دارم، تصریح کرد: اشتباهات اقتصادی دولت را در نخستین لایحه بودجه که ارائه کرد متوجه شدیم، چرا که آن زمان احمدی‌نژاد اصرار داشت بودجه عمرانی باید دو برابر شود و همان موقع گفتیم که این کار بیماری هلندی خواهد آورد.

وی در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی به موضوع فتنه ۸۸ و درجه و میزان عملکرد افرادی چون موسوی، کروبی و خاتمی در آن دوره اشاره کرد و گفت: من تنها دو نفر را از این بین سران فتنه می‌دانم.

باهنر افزود: خاتمی جزو سران فتنه نیست ولی در فتنه عملکرد خوبی نداشت که باید آن را جبران کند.

مرحوم موحدی ساوجی هم با آن سابقه و عملکرد مثبت رد صلاحیت شد

وی رد و یا تأیید صلاحیت افراد را تنها در حیطه وظایف شورای نگهبان دانست و گفت: این شورا نهادی مستقل است که شاید صلاحیت ما را هم رد کند که اگر چنین شد به نظر شورای نگهبان گردن می‌نهیم همان‌گونه که شورای نگهبان در گذشته افرادی همچون مرحوم موحدی ساوجی را با آن سابقه در مجلس با ادله محکم و قوی رد صلاحیت کرد.

باهنر در پاسخ به سؤالی دیگر که شما چرا پس از این همه سال وارد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اید، گفت: نیازی به مشهور شدن ندارم و سرم به قول معروف همیشه توی سرها بوده و نیازی ندارم که الان سری در بین سرها داشته باشم.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری تصریح کرد: به خاطر احساس تکلیف وارد شدم و اگر احساس تکلیف کنم کنار می‌روم و قبول کنید که آبروی یک نایب رئیس مجلس بیشتر از کاندیدای شکست خورده در انتخابات است و امیدوارم که خداوند مرا در این راه لحظه‌ای به خود وا نگذارد.

باهنر در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: معتقدم اصلاح‌طلبان با فتنه‌گران متفاوت بوده و نباید اصلاح‌طلبان را با چوب فتنه برانیم.

وی با بیان اینکه فتنه‌گران به انقلاب و نظام و حتی به خودشان ضربه وارد کردند و باید پاسخگوی کارهای خود باشند، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان زیادی هستند که نظام و رهبری را قبول دارند ولی با ممکن است با ما اختلاف سلیقه داشته باشند.

باهنر با استناد به سخن مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری در ‌ارتباط‌ با حضور همه سلایق در انتخابات خاطرنشان کرد: ‌‌منعی برای حضور ‌اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست.

هیچ‌گاه ذوب در احمدی‌نژاد نبودم

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با رد این موضوع که وی نیز به مانند برخی، ذوب در احمدی‌نژاد بوده، یادآور شد: بنده در انتخابات سال ۸۴ رئیس ستاد آقای لاریجانی بودم و در دور دوم به مانند همه اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت کردم ولی حمایت از وی کورکورانه نبود.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی دیگر این‌بار در زمینه انحرافیون ابراز داشت: مشایی را انحرافی می‌دانم ولی ثبت‌نام و تأیید صلاحیت این شخص برای من مهم نیست و مسئول آن هم نیستم که بخواهم اظهارنظری کنم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با ذکر این سخن که مصلحت نیست مشایی رئیس‌جمهور شود، از حضور سه قطب اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و دولتی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داد.

باهنر در پاسخ به سؤالی در زمینه ارتباط دولت کنونی با مجلس تصریح کرد: احمدی‌نژاد فکر می‌کرد همه‌کاره است و می‌تواند قانون تصویب کند و خود نیز آن را اجرا کند در صورتی که آنچه در مجلس قانون شود و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد، لازم به اجرا است که مشکل ما این بود که آقایان این فرایند را قبول نداشته و در مورد بودجه می‌گویند آری یا نه ولی ما می‌گفتیم باید بودجه تحلیل و کارشناسی شود.

همه اصلاحات که خاتمی نیست

خبرنگاری از باهنر پرسید چرا در انتخابات آینده اصلاح‌طلبان حضور ندارند که باهنر در جواب به این خبرنگار گفت: حضور دارند که خبرنگار یاد شده از جواب باهنر قانع نشد و گفت‌ چرا خاتمی در انتخابات حضور ندارد و عدم حضور وی یعنی عدم حضور اصلاح‌طلبان.

باهنر در پاسخ به این خبرنگار ابراز داشت: اگر شما به غیر از خاتمی، آقایان کواکبیان، روحانی، شریعتمداری، جهانگیری و عارف را اصلاح‌طلب بدانید پس اصلاح‌طلبان هم در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز حضور دارند.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه احمدی‌نژاد علاوه بر نقاط قوتی که داشت، نقاط ضعفی نیز داشت، گفت: یکی از این نقاط ضعف خانه‌نشینی وی بود که با هیچ آب زمزمی شسته نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که در سال حماسه اقتصادی و سیاسی کدام حماسه را مهم‌تر می‌دانید، اظهار کرد: توسعه سیاسی و اقتصادی باید متعادل باشد و همه ابعاد توسعه با هم رشد کنند و این مشکلی بود که در دولت‌های گذشته هم داشتیم؛ هر چند آن‌ها نیز انصافا " کار کردند و خدمات زیادی داشتند.

دبیرکل جامعه مهندسین به رویکرد توسعه سیاسی در دوره اصلاحات اشاره کرد و گفت: ‌ مقدم بودن توسعه سیاسی به توسعه اقتصادی در دوره اصلاحات مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد که نظیر چنین مشکلی در دوره سازندگی نیز بود و این تجارب نشان می‌دهد که باید به توسعه به دید تعادل نگریست.

دولت احمدی‌نژاد مشورت‌پذیر نبود

باهنر بهترین راه استفاده از نیروها در دولت را منوط به مشورت دانست و بیان کرد: این چیزی بود که در دولت احمدی‌نژاد به خوبی صورت نگرفت و رئیس جمهور اعتقادی به ژنرال نداشت در حالی که دولت‌ها به نیروهای سطح بالا و کاردان در کابینه خود نیاز دارد و نباید همه‌اش یک سری سرباز دور خود جمع کرد.

وی با بیان اینکه به سهمیه‌بندی در انتخاب و چینش مدیران اعتقادی ندارم، تصریح کرد: باید از افراد شایسته و لایق استفاده کنیم و ملاک چینش‌ها مدبر بودن و کارآمدی و توانمندی افراد باشد نه حلقه‌های تنگ چند نفره که همه پست‌ها را به یک نفر و هر نفر را در چند پست بگماریم.

باهنر همچنین گریزی به سیاست خارجی و دیپلماسی کشور زد و گفت: ‌ قطعنامه نه کاغذپاره است و نه فلج‌کننده که دولت گاهی این موضع و گاهی آن موضوع را اتخاذ می‌کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین دست‌پاکی و چشم‌پاکی را بهترین خصلت برای یک رئیس‌جمهور دانست و ادامه داد: در ائتلافی که ما داریم صالح بودن و رأی آوردن شرط است و اگر فردی لایق‌تر از من باهنر در مجموعه باشد خلاف شرع است اگر در صحنه بمانم.

وی خود را اهل ائتلاف خواند و توضیح داد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که چه کسی رأی بیشتر و چه کسی رأی کمتری دارد و ائتلاف ما بر این مبنا صورت می‌گیرد.

حضور در انتخابات تکلیف ملی است

محمدرضا باهنر همچنین در جمع مردم مرکز کهگیلویه و بویراحمد از عمده مشکلات جامعه سخن به میان آورد و گفت: مسئله بیکاری و اشتغال مهمترین موضوع کشور است؛ نداری مصیبت سنگینی است، اما خجالت کشیدن از خانواده رنجی بدتر است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری اظهار کرد: فشارهای خارجی‌ها در سال‌های گذشته زیاد بوده، نباید همه مشکلات داخلی کشور را بر گردن تحریم‌ها بیندازیم؛ تحریم‌ها تاثیرگذار بوده، فشارهای زیادی وارد کردند اما دلیل مشکلات امروز بیش از ۳۰ درصد آن‌ها تحریم‌ها بوده و ۶۰ درصد دیگر به ندانم کاری‌ها و خود محوری مسئولان برمی‌گردد.

باهنر اشاره‌ای به بیانات مقام معظم رهبری در فروردین‌ماه جاری کرد و گفت: معظم‌له حضور جدی، پرحجم و حداکثری در انتخابات را مهم دانستند و فرمودند؛ کسی را انتخاب کنید که نقاط قوت دولت فعلی را داشته باشد و فاقد نقاط ضعف آن باشد.

وی فشارهای وارد شده به کشور را از حربه‌های دشمنان به نظام دانست و گفت: دشمنان یک هدف دارند و می‌خواهند مردم را عاصی کنند تا دست از حمایت نظام بردارند و به نوعی بین نظام و ملت فاصله ایجاد کنند.

اقتصاد قدرتمند ایران گرفتار بی‌تدبیری نشود

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: در کشور ما همه مسئولان با رای انتخاب می‌شوند که انتخابات هم برای کشور مهم است هم برای دشمنان نظام، دشمنان می‌خواهند حضور مردمی کم‌رنگ باشد که باید گفت حضور در انتخابات تکلیفی ملی است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با ابراز تأسف از افزایش قیمت‌ها به صورت روزانه اذعان کرد: اقتصاد قدرتمند ایران نباید این‌گونه باشد و به عدم تدابیر راهبردی بر اقتصاد باعثچنین وضعی در سطح کشور شده است.

باهنر با بیان این‌که در سال گذشته درصد تورم بسیار بالایی داشتیم؛ افزود: این میزان تورم طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی ابراز داشت: بخشی از تورم به بی‌تدبیری و بخش دیگر به انتظارات تورمی برمی‌گردد؛ اگر تا دو ماه آینده یک رئیس جمهور مدیر، مدبر، خوش‌فکر و تابع و هماهنگ رهبری وارد میدان شود به محض مشخص شدن نتیجه انتخابات در کمترین زمان ممکن قیمت طلا و ارز هم کاهش می‌یابد.

حاشیه‌ها

نشست خبری محمدرضا باهنر در یاسوج این‌گونه بود و حواشی خاص خود را داشت.

صحبت کردن در مورد اسفندیار رحیم‌مشایی مرد جنجالی دولت‌ احمدی‌نژاد از مهم‌ترین حواشی نشست رسانه‌ای باهنر بود.

باهنر در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در مورد این شخص تنها به این جمله بسنده کرد و در پاسخ به یکی از خبرنگاران که برای توضیح بیشتر سماجت می‌کرد، گفت: که قرار نیست کلاس مشایی‌ شناسی راه بیندازیم زیرا این کار خودش هفت تا هشت واحد درسی است.

در ابتدای این نشست یکی از خبرنگاران از باهنر پرسید چند سال پیش شما به دهدشت سفری داشتید و کلنگ پتروشیمی آنجا را به زمین زدید و در اظهارنظری عجیب گفتید که در هزار روز این پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد ولی اکنون بعد از گذشت سال‌ها از این پروژه تنها همان کلنگ باقی مانده و به زیر کشت هندوانه رفته است!

باهنر در پاسخ به این خبرنگار گفت: ما در آن روز فکر می‌کردیم که دولت اهل چنین کارها و خدمت‌هایی است و نمی‌دانستیم نمی‌خواهد پول‌های خود را در چنین مناطق محرومی هزینه کند ولی انصافا " به راحتی در هزار روز می‌شد این‌کار را انجام داد.

باهنر در حاشیه این نشست گفت: برخی ادبیات مسئولان مرتبط با سیاست خارجی سبک است که این موضوع به دیپلماسی کشور ضربه زده است.

موضوع نامه رئیس‌جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری و شرط دیدار با علی‌اکبر ولایتی از دیگر موضوعاتی بودند که در حاشیه این نشست به بحثگذاشته شد و باهنر از مفاد این نامه و چنین شرطی اظهار بی‌اطلاعی کرد و خطاب به خبرنگاری که این سؤال را پرسید با خنده گفت: اگر شما رونوشتی از این نامه دارید به نائب رئیس مجلس هم بدهید!

خبرنگار ادامه داد: یکی از خود اصولگرایان چنین موضوعی را مطرح کرد که باهنر پاسخ داد: مخصوصا به این برادر اصولگرایمان سلام برسانید!

از دیگر حواشی این نشست اصرار یک خبرنگار به اینکه افرادی که اکنون در صحنه انتخابات خود را اصلاح طلب معرفی می‌کنند، اصلاح‌طلب واقعی نیستند، بود که باهنر گفت: افراد حاضر همه مورد تأیید خاتمی هستند و اگر نظر شما با آقای خاتمی یکی نیست و شما این‌ها را اصلاح طلب نمی‌دانید دیگر با خود آقای خاتمی صحبت کنید.

وقتی نوبت به خبرنگار خبرگزاری دولت رسید، شوخی‌هایی میان وی و باهنر رد و بدل شد. باهنر گفت: در صورت رئیس‌جمهور شدن من به هیچ عنوان خبرگزاری ایرنا را حزبی اداره نمی‌کنم البته شما نترسید من خبرنگاران فعلی را اخراج نمی‌کنم و با این‌ها هم کار می‌کنم.

رد خبر تبریک گفتن باهنر به میرحسین موسوی در سال ۸۸ از دیگر حواشی این نشست بود.

باهنر در حاشیه این نشست گفت: هر کسی که در دولت احمدی‌نژاد رشدی داشت و از سطح بالاتری برخوردار می‌شد از سوی وی کنار گذاشته می‌شد و احمدی‌نژاد به دنبال این بود که یک حلقه تنگ پنج نفره به دور خود باشد که پست‌ها را بین آن‌ها تقسیم کند و مثل یک سرباز از او اطاعت کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: رئیس‌جمهور تخصص خاصی نمی‌خواهد که مثلا " فوق‌تخصص جراحی قلب کودکان باشد بلکه لازم است وی فردی چشم و دست پاک، دارای اطلاعات عمومی از مسائل کشور و قدرت ادراک بالا باشد.

باهنر در حاشیه این نشست همچنین گفت: خدا را شکر در این نظام دارای پست و مقام خوبی هستم و فکر هم نمی‌کنم که هیچ وزارتی شأن دنیوی‌اش از نائب‌رئیسی مجلس بالاتر باشد که به دنبال آن باشم و در ریاست جمهوری نیز اگر شخصی از خودم شایسته‌تر دیدم شک نکنید که در صحنه نمی‌مانم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به خبرنگاری که گفت شما به یک آدم سیاسیکار و معاملهگر معروف هستید، گفت: این ادبیات در شأن شما خبرنگاران و رسانه نیست و بهتر است از ادبیات سنگین و فاخر استفاده کنید.