نروژ هم اسرائیل را تحریم کرد

به گزارش خبرنگار بينالملل "افكار" ، صندوق نفت نروژ و شرکت اقماري آن موسوم به دانيا سبوس، از سرمايهگزاري در شرکت آفريقا-اسرائيل و شهرکسازي در کرانه باختري کناره گرفتند.

سیگبیورن یانسون وزیر دارایی نروژ روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: " شورای اخلاق تاکید دارد که شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی با مفاد کنوانسیون ژنو در زمینه حقوق غیرنظامیان در زمان جنگ مغایریت دارد. "

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در پایگاه اینترنتی خود به نقل از این بیانیه نوشته است: " قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل و نظر کارشناسی دادگاه بین‌المللی لاهه بر این دلالت می‌کند که ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی، مخالف کنوانسیون ژنو است. "

این موسسه نروژی که تحت اداره دولت است ۴۵۰ میلیارد دلار دارایی دارد که ۱.۱۶(یک و شانزده) میلیون دلار آن را به صورت سهام شرکت آفریقا - اسرائیل است.

صندوق نفت نروژ که تحت نظارت و اداره بانک مرکزی این کشور قرار دارد در شرکت‌هایی که در سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی فعالیت می کنند، سرمایه‌گذاری نمی‌کند و سرمایه‌های خود را از موسساتی که به سلامت محیط زیست و یا حقوق کارگران بی‌توجهند، خارج می‌کند.

/ب+