جوسازی ترک‌ها علیه حاج قاسم سلیمانی

به گزارش افکارنیوز، برخی از مطبوعات ترکیه، از جمله «حریت» و «ملیت»، با انتشار خبری مدعی شده‌اند، ایران می‌خواهد با پیشنهاد ارائه تسلیحات سنگین به حزب کارگران کردستان ترکیه «پ‌ک‌ک»، این گروه را از فرایند صلح با دولت ترکیه منصرف کند.

روزنامه ملیت، این ادعای خود را به نقل از «یک مقام ارشد دولت ترکیه» و همچنین دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق منتشر کرده است.

بر پایه ادعای این منابع، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به «مورات کارایلان»، رهبر نظامی «پ‌ک‌ک» پیشنهاد کرده در ازای ادامه فعالیت‌های نظامی این گروه، از سوی ایران سلاح‌های سنگین و حمایت لجستیکی در اختیارشان گذاشته شود؛ اما کارایلان این پیشنهاد را نپذیرفته است.

گزارش این مطبوعات همچنین بیان می‌کند، تهران در حال انجام «دیپلماسی مخفی» به منظور متقاعد کردن اعضای «پ‌ک‌ک» به خارج نشدن از خاک ترکیه است.

اما این ادعا‌ها در حالی از سوی مطبوعات ترک مطرح می‌شود که شواهد میدانی و تحولات اخیر، حاکی از روندی دقیقاً برعکس است؛ بدین معنا که دولت ترکیه تلاش دارد همزمان با حصول توافق با «پ‌ک‌ک» و امتیاز دادن به آن‌ها، نوک پیکان اقدامات آنان را به سوی ایران منحرف کند.

در همین راستا، گفته می‌شود، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در قالب توافقنامه‌ای که با اوجالان و دیگر رهبران نظامی کرد ترکیه به امضا رسانده، از آن‌ها خواسته بخشی از نیروهای «پ‌ک‌ک» که به مناطق کردنشین ایران وابستگی دارند، به ایران رفته و به گروهک «پژاک» بپیوندند.

به این ترتیب، هرچند نفس توافق کردها و دولت ترکیه، کاری مثبت در نظر گرفته میشود که میتواند ثبات را به بخشی از منطقه بازگرداند؛ اما نحوه استفاده دولت ترکیه از این موضوع و نیات واقعی این دولت، نگرانیهای بسیاری را برای دیگر کشورهای منطقه پدید آورده است.