به گزارش افکارنیوز، «ساینتیفیک ژورنال» گزارش داد: از مجلات علمی درخواست شده است به تشدید تحریم‌های تجاری علیه ایران کمک کنند.

بنابراین گزارش در تاریخ ۳۰‌ آوریل انتشارات «الزویر» هلند یادداشتی را برای شبکه سردبیرانش ارسال و اعلام کرد که همه نمونه خوان‌ها و ویرایش‌گران آمریکایی باید از پذیرش آثاری که نویسنده آن از کارکنان دولت ایران باشد، خودداری کنند.

براساس سیاستی که در ماه مارس به اجرا درآمد و نشانگر تغییرات در قانون مصوب کنگره آمریکا در ماه دسامبر است، حتی شرکت‌هایی نظیر الزویر که در آمریکا مستقر نیستند باید مانع از آن شوند که پرسنل آمریکایی‌شان با دولت ایران وارد تعامل شوند.

براساس این گزارش، تحریم‌هایی که هدف از آن مجازات ایران به دلیل دنبال کردن فن‌آوری هسته‌یی است نسبت به قوانین پیشین مصوب آژانس اجرایی وزارت خزانه‌داری یعنی دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی، گسترده‌تر شده‌اند.

به گفته یک مقام خزانه‌داری، ‌این دفتر سیاست «مجوز کلی» برای مجلات را تغییر نداده است و هم‌چنان به آنها اجازه انتشار مقالاتی را که توسط دانشمندان غیردولتی ایران و دیگر کشورهای تحریم شده نوشته شده باشد می‌دهد.

توصیه جدید این است که این دفتر اصرار دارد همه شهروندان آمریکایی بدون توجه به اینکه در استخدام کجا باشند، به تحریم‌ها علیه مجلات نوشته شده توسط پژوهشگران دولتی پایبند باشند. این امر باعثشده است که الزویر به کارکنانش هشدار بدهد.

هرالد بورزما، سخنگوی الزویر در ایمیلی توضیح داد که انتظار می‌رود که تحریم‌های جدید بر تعداد کمی از مجلات تاثیر گذارد و این شرکت به توصیه سازمان ملل در یکی دو سال گذشته تحریم‌های مشخص‌تری را به اجرا درآورده است.

براساس این گزارش مجلات علمی و پزشکی آمریکایی در صورت پذیرش آثار علمی نویسندگان تحت استخدام دولت ایران ناقض قوانین دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی شناخته می‌شوند و این امر شامل ادارات پژوهشی مربوط به تاسیسات هسته‌یی و شرکت‌های مختلف نفتی و گازی است که نهادهای دولت ایران در نظر گرفته می‌شود.

این گزارش حاکی است به این تحریم‌ها شامل آثار موسسات دانشگاهی و پژوهشی وآثاری که منشا آن غیردولتی باشد نظیر بیمارستان‌ها نیست.

اداره کنترل سرمایه‌های خارجی از حدود یک دهه قبل و زمانی که پیشنهاد محدودیت شدیدتر بر ارتباطات با ایران را داد، با مجلات علمی دچار درگیری شد.

این امر منجر به اعتراض سازمان یافته موسسه آمریکایی فیزیک، مجمع ناشران آمریکایی و دیگران شد.

بنابراین گزارش چندین سازمان انتشاراتی علمی گفتهاند که لزومی به تغییر روش پذیرش آثار در حال حاضر نمیبینند.