به گزارش افکارنیوز، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز(شنبه) در مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و هند که با حضور وزرای امور خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: روابط دو کشور ایران و هند طی قرون متمادی از استحکام و سطح مناسب و خوبی برخوردار بوده و اکنون نوبت ما است که در تلاش برای حذف موانع و مشکلات، کاری کنیم که روابط دو کشور بیش از گذشته توسعه و گسترش یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان نگاه به شرق و توسعه همکاری با کشورهای آسیایی را از سیاست‌های راهبردی و رویکردهای اصلی سیاست خارجی جمهوری سلامی ایران برشمرد و با اشاره به جایگاه هند به عنوان بزرگترین دموکراسی جهان و یکی از اقتصادهای در حال ظهور و کشوری مقتدر با ظرفیت‌های بالای سیاسی و اقتصادی افزود: جمهوری اسلامی ایران این کشور را یکی از اولویت‌های سیاست‌ها و اهداف خود قرار داده است.

صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری سرشار از منابع و ثروت‌های طبیعی طی دو دهه اخیر، علاوه بر نفت، گاز و پتروشیمی، در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدمات فنی و مهندسی نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است، وجود منابع انرژی فراوان در ایران و شرایط مناسب موجود جهت سرمایه گذاری مشترک بخصوص در مناطق آزاد و همچنین مناطق ویژه تجاری و اقتصادی از جمله چابهار را از امتیازات منحصر به فرد ایران برای سرمایه گذاران هندی عنوان کرد.

وی پیشرفت‌های اقتصادی هند طی دهه گذشته و رشد تولیدات صنعتی، کشاورزی و نیز توسعه فن آوری اطلاعات هند را یادآور شد و با بیان ضرورت همکاری‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دو کشور، از بهره گیری از تجربیات مفید هند در بخش‌های گوناگون استقبال کرد.

صالحی قرارداد مشارکت در تولید و ارائه مجوز سرمایه گذاری جهت شرکت‌های دولتی هند در میادین نفت و گاز مشترک ایران را یکی از محوری ترین اقدامات ایران در راستای توسعه همکاری‌های نفت و گاز میان دو کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با توجه به اراده مثبت مقامات سیاسی دو کشور و با بکارگیری ظرفیت‌ها و توان دو کشور حجم مبادلات تجاری، بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور ارتقاء یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان قرن بیست و یکم را متعلق به آسیا خواند و با اشاره به رشد بالای اقتصادی هند و نیاز این کشور به بازارهای جدید و پرجاذبه از جمله ایران افزود: ایران می تواند در مبادلات تجاری فیمابین نقش محوری را برعهده گیرد. وی انجام سرمایه گذاری‌های متقابل در طرح‌ها و پروژه‌های مورد نظر بویژه در منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار را به نفع دو کشور دانست.

صالحی نقش مؤثر و سازنده بخش های خصوصی در روابط تجاری میان دو کشور را مهم ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که تقویت و گسترش بیش از پیش مناسبات اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن دو کشور از طریق تداوم مبادله هیأت‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش فرصت‌های سرمایه گذاری، بیش از پیش استمرار یابد.

هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و هند روز شنبه به ریاست علی اکبر صالحی و سلمان خورشید وزرای امور خارجه ایران و هند در تهران برگزار شد و با امضای چهار سند همکاری بین دو کشور به کار خود پایان داد.