صادرات ۴۱۲ میلیون دلار شیرینی وشکلات ایرانی

به گزارش افکار نیوز، در چهارمحال و بختیاری، حمید صافدل در حاشیه یک همایش گفت: این افزایش به گونه‌ای است که در حوزه صادرات محصولات کشاورزی در طول یک دهه گذشته، از ارقام کمتر از دو میلیارد دلار به بیش از چهار میلیارد دلار رسیده‌ایم.

وی افزود: در حوزه صنایع غذایی وابسته به محصولات کشاورزی نیز میزان صادرات از ۲۱۰ میلیون دلار در سال۱۳۸۳ به حدود ۱.۶ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۱ رسیده و این در حالی است که اگر مجموع صادرات محصولات کشاورزی و صنایع حاصل از این محصولات را محاسبه کنیم، در این گروه از کالاها به حدود شش میلیارد دلار صادرات دست یافته‌ایم.

صافدل با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این رشد در سال‌های آینده خاطرنشان کرد: این رشد ناشی از استمرار ماندگاری در بازارهای کسب شده قبلی آن هم به واسطه تأکید بر کیفیت، رعایت اصول بهداشتی در تولید و استانداردسازی بوده است.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی از استان چهارمحال و بختیاری طی سال گذشته به مرز ۱۵۰ میلیون دلار رسیده که عمده آن را محصولات کشاورزی تشکیل داده است، خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی صادر شده از این استان به دلیل عدم به کارگیری افزودنی‌های شیمیایی و تأکید بر تولید محصولات ارگانیک از کیفیت قابل توجهی برخوردار هستند که خوشبختانه مقدار آن با روند رو به رشدی مواجه است.

او گز را از لحاظ صادراتی در زمره گروه محصولات شیرینی و شکلات برشمرد و با بیان اینکه در سه سال گذشته همواره صادرات در این حوزه بیش از ۴۰۰ ملیون دلار بوده است خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۱ صادرات شیرینی و شکلات کشور که گز نیز یکی اقلام آن است، به ۴۱۲ میلیون دلار رسیده است.

صافدل خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم آمار گز را به طور جداگانه رصد کرده و طی سال های آتی آن را به طور جداگانه اعلام کنیم، باید با همکاری گمرک به تخصیص ردیف تعرفهای مشخص در کتاب مقررات صادرات و واردات این محصول بپردازیم.