ایران در جمع معدود کشورهای سازنده مین‌روب دریایی

امیر دریادار حبیبالله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری عملیات تخصصی مینروبی این نیرو که در محدوده دریای عمان در شمال اقیانوس هند (شرق تنگه هرمز) برگزار شد، به عملیاتی شدن اولین سامانه بومی مینشکار جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این یک توانمندی بسیار مهم است که ما در نیروی دریایی توانستهایم به آن دست پیدا کنیم.



سیاری افزود: پیش از این ما در عمل از چنین فناوری برخوردار نبودیم و در ایام دفاع مقدس نیز از طرق دیگر اقدام به مین‌روبی در عرصه دریاها می‌کردیم. اما امروز با طراحی، ساخت و عملیاتی شدن این سامانه مدرن مین‌شکار می‌توانیم با بکارگیری یگان‌های بالگردی ضد‌مین اقدام به خنثی سازی مین‌های دریایی و یا شکار آنها کنیم.



وی خاطرنشان کرد: با دستیابی به این توانمندی دیگر دشمنان نمی‌توانند در راستای ایجاد ایران‌هراسی دست به اقداماتی نظیر مین‌ریزی در منطقه کرده و آن را به گردن جمهوری اسلامی ایران می‌اندازند.



فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که کشورهای منطقه خودشان می‌توانند امنیت منطقه را برقرار کرده و در این خصوص احتیاجی به کشورهای فرا منطقه‌ای نیست.



سیاری همچنین به رزمایش مین‌روبی آمریکا اشاره کرد و افزود: آنها ادعا کردند که می‌خواهند با حضور چندین کشور دیگر اقدام به رزمایش مین‌روبی کنند اما در نهایت دیدیم آن سی و چند کشوری که قرار بود در این رزمایش شرکت کنند نهایتا به دو - سه کشور تقلیل پیدا کرد که آن هم در حد کشورهای ناظر بود، اما ما امروز نشان دادیم که خودمان به تنهایی می‌توانیم عملیات پاکسازی دریا از مین را انجام دهیم.



فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: فناوری ساخت و بکارگیری چنین سامانه‌ای در اختیار معدود کشورهای جهان است که امروز جمهوری اسلامی ایران نیز به آن دست پیدا کرده و ساخت این سامانه در ارتش‌های کشورهایی که از فناوری پایین برخوردارند، مقدور نیست.



سیاری در ادامه گفت‌وگو، به حضور کشورهای فرا منطقه‌ای در آبهای اطراف ایران اشاره کرد و افزود: ما تمام رفت و آمدهای منطقه را کاملا رصد می‌کنیم و برای مقابله با هر گونه تهدید و یا شیطنت در این منطقه آماده‌ایم.



وی خاطرنشان کرد: البته حضور در آبهای بین‌المللی برای دیگر کشورها بلامانع است، اما ما اجازه تجاوز و تعدی به آبهای سرزمینی خود را به هیچکس نخواهیم داد.



فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان تصریح کرد: انجام عملیات تخصصی مینروبی که امروز انجام شد از مدتها قبل برنامهریزی شده و در دستور کار قرار داشت تا ما طی آن بتوانیم توانمندی خود را در حوزه مینروبی و شکار مینهای دریایی آزمایش کنیم.