تسهیل فضای کسب و کار را محقق می‌کنم

به گزارش افکار نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در جمع قطعه‌سازان صنایع خودروسازی گفت: امروز سیاست‌های اقتصادی قابل دفاع نیست و یقینا با اصلاح سیاست‌ها بستر خلق ثروت برای ملت و دولت به وجود می‌آید.

وی افزود: با تامین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی صنعتی ظرف یکی دو ماه با جهش بزرگی در این حوزه‌های روبرو می‌شویم در این صورت در کوتاهترین زمان ممکن ظرفیت اشتغال‌زایی و افزایش توان تولید قابل تحقق است.

وی با تاکید براینکه برای فائق آمدن بر مشکلات تولید باید جلسات مستمری بین مدیران ارشد دستگاه‌ها و فعالان ارشد اقتصادی در همه دستگاه‌ها برقرار شود گفت: ‌ انسان مومن باید تمام تصمیماتش مبتنی بر نظرات علمی و کارشناسی باشد و بی‌تردید با مدیریت مبتنی بر علم و اخلاق می‌توان بر چالش‌های اقتصادی فرهنگی و سیاسی فائق آمد.

وی با بیان اینکه تورم تولید، آثار رکودی ندارد گفت: افزایش قیمت ریالی کالا و نهاده‌های مالی و واسطه‌ای، ‌ مواد اولیه، دستمزد و انرژی ضرورتی اجتناب ناپذیر است که اگر فکری برای آنها نشود دامن‌گیر کشور می‌شوند؛ چرخ تولید زمانی به حرکت در می‌آید که نقدینگی و تسهیلات بانکی در این بخش به گردش درآید.

وی افزود: ۴۲ تا ۵۰ درصد هزینه تولید خودرو مربوط به مواد اولیه است و طی یکی دو سال اخیر هزینه قطعات خودرو افزایش شدید یافته افزایش هزینه‌ها تولید و دستمزد نیازمند نقدینگی است. مدیریت مبتنی بر برنامه نیاز همه حوزه‌هاست ولی متاسفانه مدیریت فرآیند در عرصه اقتصادی وجود ندارد.

وی با اشاره به ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه که بیش‌بینی‌های خوبی برای حمایت از تولید کرده است، گفت: حمایت مالی و تشویق شبکه‌ها، خوشه‌ها و زنجیره‌های تولید ایجاد ارتباط مناسب بین بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ و توسعه مراکز اطلاع‌رسانی و الکترونیکی باید توسط دولت انجام شود. دولت باید مشکلات تولید را مرتبا رصد کند تا با شناخت آنها این موانع را برطرف کند.

وی وعده داد: ‌دولت آینده تمام ظرفیت خود را برای شناخت موانع تولید و رفع آنها به کار خواهد گرفت؛ در غیر این صورت به اقتصاد بزرگی تبدیل نمی‌شویم و قطعا در مقابله با تهدیدها از پای درخواهیم آمد. باید از ظرفیت علمی و تجارب اجرایی استعداد‌ فعالان اقتصادی استفاده کرد و رصد مشکلات و اقدام برای رفع آنها را در دستور قرار داد تا امیدبخشی در حوزه تولید را در آینده شاهد باشیم؛ علاوه بر ظرفیت‌های موجود می‌توان ظرفیت‌های جدیدی نیز خلق کرد؛ با نگاه درست به موضوع تولید و خلق ثروت و افزایش درآمد به این اهداف جامع عمل پوشاند.

ابوترابی تاکید کرد: درآمد از ناحیه تولید ارزش افزوده حاصل می‌کند با این درآمد می‌توان رفاه و سرمایه کشور را افزایش داد و از سرمایه نفت به عنوا ن سرمایه مبلد و پشتییان تولید استفاده کرد.

وی با طرح این پرسش که چرا از سال ۸۴ به بعد سوء نقدینگی کشور چهار برابرافزایش یافت؟ گفت: در سال ۸۴ نقدینگی کشور بالغ بر ۹۲ هزار میلیارد تومان و تولید ناخالص داخلی ۱۸۴ هزار میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر از هر یک ریال نقدینگی دو ریال کالا و خدمات تولید می‌شد، اما این اعداد در سال ۱۳۹۱ در بخش نقدینگی بیش از ۳۵۳ هزار میلیارد تومان و در بخش تولید ناخالص داخلی ۴۸۶ هزار میلیارد تومان شد به بیان دیگر از هر ریال نقدینگی ۱.۴ دهم ریال کالا و خدمات تولید شد. این اعداد در سال ۱۳۹۱ به طور فاحشی افزایش یافت به همین دلیل بانک مرکزی گزارشی از این شاخص‌ها اعلام نکرد؛ در این سال باید نقدینگی به بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته باشد، ولی این حجم عظیم نقدینگی به بخش تولید هدایت نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت‌: افزایش ذخایر ارزی، کاهش نقدنگی و مدیریت نقدینگی به حوزه‌های خلق ثروت از وظایف ذاتی بانک مرکزی است و کار کلیدی این بانک نظارت بر انجام درست این سیاست‌ها است ولی بانک مرکزی به قلکی دردست دولت تبدیل شد.

وی با ابراز تاسف از افزایش هزینه‌های جاری کشور گفت: ‌ در گذشته به راحتی می‌توانستیم حداقل ۵۰ درصد از هزینه‌های نقدی و فرآورده‌های نفتی و میعانات نفتی را به حساب ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی واریز کنیم ولی کوتاهی شد. بارها به مسوولان ارشد اجرایی گفته‌ایم ما و آمریکا به سان دو لبه یک قیچی عمل می‌کنیم؛ آمریکا با تحریم شبکه بانکی و اقتصادی امکان استفاده از درآمدهای ارزی را به چالش کشاند و در داخل نیز با افزیش هزینه‌های جاری در همان مسیر آمریکا قدم برداشته شد.

وی افزود: هزینه جاری در سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۴۶ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۱ به بیش از صد هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی راه برون رفت از وضعیت فعلی را در گرو عظم و اراده جدی مدیریت ارشد دستگاه اجرای دانست و افزود: یقینا با عظم و اراده مدیران ارشد اجرایی کشور باید تنها اموری در اختیار دولت باقی بماند که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد با واسپاری امور تصدی‌گری راه برای حرکت بزرگ در عرصه اقتصاد، خلق ثروت و تولید کار هموار می‌شود و هزینه‌های جاری کاهش می‌یابد.

وی پیشنهاد داد: منابع ارزی باید در شاهرگ اقتصادی کشور جاری شود در کنار منابع ارزی منابع ریالی نیز به بخش تولید اختصاص یابد.

ابوترابی با اشاره به سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی گفت: بخش صنعت در سال ۱۳۹۰ سهم ده درصدی در تولید ناخالص داخلی داشت توجه به صنعت در راستای خلق بیشتر ثروت باید انجام شود. نگاه مدیریت اجرایی باید معطوف خلق ثروت شود یقینا با تغییر این نگاه باید فضا و بسترهای لازم برای خلق ثروت به وجود آید.

وی ابراز تاسف کرد: نگاه مسوولان اجرایی بیش از آن که معطوف خلق ثروت باشد معطوف هزینه درآمدهای نفتی است دولت‌هایی که به درآمدهای نفتی و گازی متکی هستند عامل به وجود آمدن اوضاع فعلی اقتصادی کشور هستند اما امروز نگاه هزینه‌ای به درآمدهای نفتی باید تغییر کند و بنده تمام عظم و اراده خود را معطوف به خلق ثروت خواهم کرد.

این کاندیدا احتمالی ریاست جمهوری استقلال سیاسی را مهمترین سرمایه برای حرکت ملت دانست و افزود: ایران امروز در صدر کشورهایی است که استقلال سیاسی دارند و اصلا سکوی پیشرفت و پرواز در دنیای امروز استقلال سیاسی و قدرت تصمیم‌گیری ملت است.

وی ایران را قطب سیاسی جهان دانست و افزود: باید از قطب سیاسی بودن ایران برای رسیدن به دغدغه‌هایمان بهره برد به بیان دیگر باید از ظرفیت‌های موجود کشور به درستی استفاده کرد. امروز از امنیت قابل توجهی برخوردایم که با همت فراوان و مدیریت شرایط سخت حاصل شده است و بدون امنیت مجالی برای بیان نگرانی‌ها در جلساتی شبیه جلسه شما وجود نداشت.

نماینده مردم تهران گفت: ایران امروز هیچ بدهی خارجی ندارد هرچند که رشد اقتصادی ما نسبت به برخی کشورهای منطقه پایینتر است.