به گزارش افکارنیوز، محمود احمدی‌ نژاد رئیس جمهوری در جریان سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه برای منطقه و مردم، ضرورت تسریع اقدامات در دست انجام دولت برای احیای این دریاچه مهم را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت نگاه ویژه‌ای به احیاء و بهبود وضعیت این دریاچه دارد و در این زمینه اجرای پروژه‌ هایی را آغاز کرده و لازم است در تکمیل این پروژه‌ ها شتاب مضاعفی ایجاد شود.
رئیس جمهور وزارت نیرو را مورد خطاب قرار داد و تصریح کرد: باید با بسیج همه امکانات و منابع در زمینه احیای دریاچه ارومیه ورود پیدا کرد تا شاهد تغییر و بهبود شرایط موجود این منطقه مهم اقلیمی در آذربایجان غربی باشیم.

موضوع خشک شدن بخش های وسیعی از دریاچه ارومیه به عنوان مهم ترین تالاب داخلی کشور در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفت و در مواردی نیز بروز مسائل خشکی در این دریاچه رنگ و بوی سیاسی نیز به خود گرفت و از وقوع طوفان های نمکی و از بین رفتن زیستگاه های حیات وحش در منطقه دریاچه ارومیه سخن به میان آمد.

دلایل وقوع خشکی دریاچه ارومیه

وزارت نیرو به عنوان مسئول اجرای پروژه های آبی در کشور در یکی دو سال اخیر درباره دریاچه ارومیه مسائل گوناگونی را مطرح کرده است، هرچند علاوه بر این وزارتخانه، دستگاه هایی مانند سازمان محیط زیست نیز در حفاظت و نگهداری از دریاچه ها و تالاب های کشور مسئولیت دارند.



ساخت سدهای متعدد در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و از بین رفتن تعادل منابع آبی در این حوزه؛ همچنین استفاده بیش از حد استاندارد از منابع آبی مانند رودخانه های تاثیرگذار بر دریاچه ارومیه و احداثهزاران چاه غیرمجاز برداشت آب در حوزه دریاچه ارومیه به عنوان دلایل وقوع خشکی در دریاچه ارومیه مطرح شد.



البته مجید نامجو، وزیر نیرو اعلام کرد احداثسدها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه تنها ۱۵ درصد بر وقوع خشکی در دریاچه ارومیه تاثیرگذار است و آنچه باعثاین پدیده شده است وقوع خشکسالی های متعدد است که علاوه بر ایران در مناطق بسیاری از جهان نیز به وجود آمده است. از سویی اعلام شد که نه تنها دریاچه ارومیه بلکه صدها درایچه دیگر نیز در نقاط مختلف جهان دچار خشکی شده است.



در اوایل سال گذشته مقامات وزارت نیرو اعلام کردند دولت برای جلوگیری از ادامه خشکی در دریاچه ارومیه کارگروه ویژه ای را تشکیل داده و در این زمینه راهکارهای مختلفی از جمله باروری ابرها، انتقال آب بین حوزه ای، انتقال از طریق رودخانه هایی از جمله ارس به دریاچه ارومیه، جلوگیری از ادامه برداشت های غیرمجاز آب از طریق چاه ها، تلاش برای جلوگیری از اصراف آب در بخش کشاورزی و مواردی از این دست مطرح شد.



توقف کامل مطالعات سدسازی در حوزه دریاچه

همچنین وزارت نیرو مطرح کرد تا زمان مشخص شدن تکلیف دریاچه ارومیه هرگونه مطالعات سدسازی در حوزه دریاچه ارومیه متوقف خواهد شد، اما پروژه های سدسازی در حال اجرا امکان توقف را ندارند.



اواخر سال گذشته وزارت نیرو اعلام کرد رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه ها و باروری ابرها را آغاز کرده و در صورتی که تدابیر گوناگون درباره دریاچه ارومیه کارساز نشود، این دریاچه تنها ۴ سال دیگر وجود خواهد داشت و پس از آن به باتلاق تبدیل می شود. همچنین از اجرای طرحی درباره انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه صحبت شد و وزارت نیرو تاکید کرد در این زمینه با کشورهای همسایه هماهنگی هایی را انجام داده است.



روزهای پایانی سال گذشته نیز سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو از تثبیت وضعیت آب در دریاچه ارومیه پس از ۱۴ سال سخن گفت و افزود: اجرای طرح باروری ابرها و بهبود وضعیت بارش ها در حوزه دریاچه ارومیه؛ دو عامل تاثیرگذار بر بهتر شدن شرایط دریاچه بود.



ادعای خارجی ها برای نجات دریاچه ارومیه

در هفته گذشته نیز یک شرکت بلژیکی ادعا کرد می تواند احیاء دریاچه ارومیه را به مدت ۳ سال انجام دهد و قبلا در این زمینه تجربه ای را در دریاچه بحرالمیت کسب کرده است. البته هزینه مورد نیاز انجام کارهای مطالعاتی درباره دریاچه ارومیه ۱ میلیون یورو و مدت زمان اجرای آن حدود ۶ ماه اعلام شد.



با دستور جدید رئیس جمهور به وزارت نیرو مبنی بر استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات برای جلوگیری از ادامه روند خشکی در دریاچه ارومیه؛ می توان انتظار داشت بزودی و قبل از اتمام کار دولت دهم برخی اقدامات درباره دریاچه ارومیه صورت پذیرد.