حق ورزش را از صدا و سیما می‌گیرم

به گزارش افکارنیوز، مصطفی پورمحمدی با تاکید بر اینکه اعتقاد دارد باید در ورزش نگاهی حرفه‌ای و تخصص‌گرا داشته باشیم، ضمن بیان مطلب فوق گفت: نباید در مدیریت ورزشی از افراد سیاسی استفاده کرد. سیاسی کردن نقطه آسیب ورزش است. ورزش در جای خودش می‌تواند به سیاست کمک کند و یا بالعکس. تعامل این دو به سود طرفین است اما اگر ورزش سیاست زده شود، از جایگاه خودش پایین‌تر خواهد آمد.

ورزش می‌تواند خود را اداره کند

وی که معتقد است مدیران ورزشی را باید از درون جمعیت ۱۰ تا ۱۲ میلیونی فعال در آن انتخاب کرد، افزود: ورزش می‌تواند با توجه به داشتن ورزشکاران سیاستمدار، دانشمند و یا اقتصاددان، خودش را اداره کند و دولت باید وظایف نظارتی بر آن داشته باشد. اگر دولت در مدیریت فدراسیون دخالت کند، فضای سالم را زیر سئوال برده و حاشیه های بسیاری را بوجود می آورد.

به اندازه کافی مدیر ورزشی داریم
کاندیدای ریاست جمهوری انتخاب کردن مدیران ورزشی از این جامعه را برای ۵۰ فدراسیون کار سختی ندانست و خاطرنشان کرد: به اندازه کافی مدیر ورزشی داریم و چه نیازی است از جاهای دیگر برای آن مدیر انتخاب کنیم. باید اجازه دهیم این جامعه بزرگ خودش تصمیم بگیرد. کار دولت سیاست گذاری، پشتیبانی، بسترسازی و ایجاد ورزشگاه است و در نهایت نظارت بر حسن اجرای کارها، اگر اینگونه باشد ورزش می‌تواند به سوی موفقیت گام بردارد.

اگر افراد سیاستمدار و پولدار را به زور وارد ورزش کنیم یک اشتباه بزرگ است
وی با بیان اینکه خودش هم اهل فوتبال بوده اما به علت آرتروز خفیف آن را کنار گذاشته، یادآور شد: مدیر ورزشی حتما باید ورزش و جامعه را بشناسد، اگر ورزش را بفهمد و جامعه هم آن را قبول کند، می‌تواند مفید باشد. اما اگر افراد سیاستمدار و پولدار را به زور وارد ورزش کنیم یک عیب و اشتباه بزرگ است.

وزیر ورزش من از جامعه ورزش است
پورمحمدی در پاسخ به این سئوال که آیا وزیر ورزش و جوانان کابینه خود را انتخاب کرده‌اید؟، اظهار کرد: بگذارید اول ثبت نام کنم اما مطمئن باشید وزیر ورزش من حتما از جامعه ورزشی خواهد بود در ذهنم چند نفر هستند اما همه چیز بستگی به نوع آرایش سیاسی نامزدها دارد.

حق ورزش را از صدا و سیما می‌گیرم
وی با تاکید بر اینکه حق ورزش و بخش‌های دیگر را از صدا و سیما خواهد گرفت، ادامه داد: البته صدا و سیما بار سنگینی دارد درست است حق پخش تیم ها باید پرداخت شود اما صدا و سیما فضایی گسترده به ورزش می‌دهد باید بنشینیم و سبک و سنگین کنیم که چقدر صدا و سیما در ترویج و اصلاح و موارد دیگر ورزش نقش داشته است. من نمی‌خواهم برنامه‌ای مانند ۹۰ را تایید یا نقد کنم اما برخی از برنامه‌های صدا و سیما حرف‌های ورزشی‌ها که توسط مدیران دولتی و ورزشی شنیده نمی‌شود، مطرح می‌کنند.

به قانون اساسی احترام می‌گذارم
کاندیدای ریاست جمهوری صبحت‌هایش را اینگونه اظهار داشت: به افراد سیاستمدار هم تلویزیون خصوصی داده نمی‌شود چون این خلاف قانون اساسی است، من کاملا به قانون اساسی احترام می‌گذارم اما راهکارهایی هم می‌شود، پیدا کرد که با حفظ قوانین، ظرفیت‌سازی گسترده‌ای صورت گیرد.

کسب کرسی‌های بین‌المللی
وی با اشاره به اینکه طبعا حفظ جایگاه‌های بین‌المللی منجمله در ورزش بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: ورزش ایران چهره‌های برجسته‌ای دارد که با سرمایه‌گذاری و لابی‌های لازم می‌توانند کرسی‌های بین‌المللی را بدست آوردند.

مامور شدن به وزارت ورزش
پورمحمدی اعلام کرد طبق قانون اساسی دوشغله‌ها از فعالیت در امور دولتی منع شده‌اند، اضافه کرد: راه حل قانونی این مسئله، ماموریت دادن به افراد است. فردی که می‌خواهد وارد ورزش شود و در آنجا پست بگیرد، می‌تواند به وزارت ورزش و جوانان مامور شود اما برخی‌های می‌خواهند هم در دولت باشند، هم مجلس و هم در ورزش که از هرکدام آنها نان بدست آورد که این غلط است.

مدافع استفاده از بازنشسته‌ها هستم
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از روسای فدراسیون‌ها و مسئولان کمیته ملی المپیک بازنشسته هستند، تصریح کرد: البته بنده مدافع استفاده از بازنشسته‌ها هستم زیرا پیشکسوتان در همه جای دنیا جایگاه ویژه‌ای دارند. این مسئله که پیشکسوتان با توجه به تجربه و مقبولیت خود می‌توانند به خوبی یک مجموعه دارای هوادار را اداره کنند، در همه جای دنیا پذیرفته شده است.

کفاشیان نامه نگیرد، فعالیتش غیر قانونی است
کاندیدای ریاست جمهوری در خصوص وضعیت کفاشیان هم اظهار داشت: کفاشیان مشکل بازنشستگی داشت و از دولت نامه ادامه به کار دریافت کرد. اگر دوباره این نامه را دریافت کند، می‌تواند به کارش ادامه دهد، در غیر اینصورت نمی‌تواند به کارش ادامه دهد. کفاشیان حتی نمی‌تواند بگوید استعفا نمی‌دهد زیرا در پایان زمان یکساله‌اش، اگر از دولت نامه نگیرد، فعالیتش غیر قانونی خواهد بود.

تعلیق نمی‌شویم
وی در مورد اینکه اگر کفاشیان مجوز نگیرد ممکن است فیفا فوتبال ایران را تعلیق کند، یادآور شد: این بازی برنامه ۹۰ است. آقایان به خاطر حفظ قدرت و بی‌اطلاعی دیگران از قوانین این مسائل را مطرح کردند. فیفا اصولی دارد که پایبند به اجرای آن هستیم اما فیفا به قوانین داخلی کشورها هم احترام گذاشته و در آنها دخالتی نمی‌کند. وقتی می‌گویم افرادی که می‌خواهند پست بگیرند باید در یک رده سنی خاص باشند، مدرکشان لیسانس به بالا بوده، سابقته کیفری و جنایی نداشته باشند و … فیفا دخالتی در آنها نمی‌کند که غیر قانونی بودن فعالیت بازنشسته‌ها جزو این مسائل است.

هیچ خطری از سوی فیفا ما را تهدید نمی‌کند
پورمحمدی با تاکید بر اینکه در برنامه ۹۰ حرف‌های غیر قانونی و غیر واقعی مطرح شد و در آن برنامه ۴ ساعته، ۵ دقیقه به کارشناس بازرسی کل کشور زمان پاسخگویی داده نشد، تاکید کرد: این اقدامات ظلم به افکار عمومی است. من نمی‌خواستم در آن مقطع برخوردی جدی با آنها انجام دهم زیرا به ضرر ملت بود اما امروز می‌گویم که هیچ خطری از سوی فیفا ما را تهدید نمی‌کند. ضمن اینکه فردوسی‌پور به اندازه قد، قواره و فهمش صحبت نمی‌کند. او مجری خوبی است اما باید کنترل شود.

در گذشته پرسپولیسی بودم
وی با بیان اینکه در فوتبال ایران آنقدر کارشناس داریم که متکی به یکی دو فرد نباشد، در مورد اینکه طرفدار کدام تیم است، اظهار داشت: در گذشته پرسپولیسی بودم آنهم به خاطر اینکه در زمان شاه تیم تاج متعلق به حاکمیت بود اما امروز استقلال مانند پرسپولیس بین مردم ایران محبوب است. البته من تیم‌های شهرستانی را قبول دارم زیرا در این سال‌ها منطقی و درست پیش رفته‌اند، مانند تیم‌های استان‌های آذربایجان، تبریز و خوزستان. در این بین در استان خراسان از ظرفیت‌های موجود استفاده نشد و خوب نتوانست جلو بود.

باید تعداد تیم‌های لیگ زیاد شود
کاندیدای ریاست جمهوری با انتقاد از کاهش تیم‌های لیگ برتری افزود: باید تا آنجایی که می‌شود تعداد تیم‌های لیگ زیاد شود زیرا این مسئله به نفع تیم ملی ما است. شنیدم سرمربی تیم ملی خواسته تعداد تیم‌های لیگ را کمتر کنند. وقتی لیگ کوچک می‌شود، حس هویت ملی تضعیف می‌شود و چند استان کشور را کنار گذاشته و از ظرفیت‌سازی برای آنها کم خواهد شد.

کمک‌های پنهانی زیاد‌ به سرخابی‌ها
وی در مورد بحثخصوصی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اضافه کرد: اینکه کل بودجه ورزش به یک رشته برود و بخش عظیمی از آن به دو باشگاه اختصاص یابد، عادلانه نیست. ضمن اینکه آنچه اعلام می‌شود ظاهر قضیه است زیرا متاسفانه کمک‌های پنهانی زیادی از منابع دولتی به این دو باشگاه می‌شود.

برخی از باشگاه‌ها نه تنها خصوصی نشده بلکه دولتی‌تر شده
پورمحمدی با بیان اینکه این دو باشگاه هواداران زیادی دارند که می‌توانند سهام آن را بخرند، تصریح کرد: دولت باید به این دو باشگاه زمین و سرمایه ثابت بدهد و یا وام‌های بلند مدت و بدون بهره در اختیارشان قرار دهد، کمک‌هایی که شفاف بوده و اجازه می‌دهد آنها بصورت مستقل کارها را پیش ببرند. متاسفانه در این مدت شعار خصوصی‌سازی زیاد مطرح شد اما اطلاع دقیقی دارم برخی از باشگاه‌ها نه تنها خصوصی نشده بلکه دولتی‌تر هم شده است.

یارانه برای ۵ بخش خصوصا خبرنگاران
وی با بیان اینکه اگر رئیس جمهور شود تنها به ۵ بخش یارانه خواهد داد، یادآور شد: ورزشکاران، هنرمندان، خبرنگاران و روحانیت مولد هستند و درآمد ندارند و باید در کنار محرومان از یارانه‌ها استفاده کنند. متاسفانه چند هنرپیشه معدود که درآمد میلیاردی دارند و چند فوتبالیست چنین درآمدهایی دارند که متاسفانه جامعه هنرمندان و ورزشکاران را با آنها مقایسه می‌کند که کار درستی نیست. شما می‌دانید امروز به خاطر این شرایط مالی برخی از خبرنگاران به دلالی، کاسبی، خبر فروشی و تیتر فروشی روی آورده‌اند، یعنی این جامعه دارای مشکل است.

تبانی به خاطر دولتی بودن باشگاه‌ها و پول‌های مفت است
کاندیدای ریاست جمهوری در پایان در خصوص بحث تبانی در فوتبال هم گفت: تبانی به خاطر دولتی بودن باشگاهها و پولهای مفتی است که بین آنها رد و بدل میشود. اگر باشگاههای خصوصی باشند، به خاطر خصوصی بودن پول مفت نمیدهند. متاسفانه این پولهای یامفت باعث تبانی شده است زیرا آقایان برای بدست آوردنش زحمت نمیکشند.