ورود هاشمی تأثیری در تصمیمم ندارد

به گزارش افکارنیوز، محسن رضایی بعد از ظهر امروز در جلسه پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در پاسخ به سئوالی مبنی بر نحوه اجرای توزیع عدالت اجتماعی در دولت وی اظهار کرد: عدالت اجتماعی مستلزم توزیع اختیارات به استان‌هاست و در غیر این صورت عدالت اجتماعی شعاری بیش نیست.

وی گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد نقدینگی و اعطای وام‌ها و تسهیلات در تهران است و تمرکز قدرت و ثروت در تهران متمرکز است که این امر با عدالت اجتماعی همخوانی ندارد.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر فکر ساختاری و نه شعاری برای توزیع ثروت نکنیم عدالت اجتماعی برقرار نمی‌شود.

*عدالت، توزیع فرصت، ثروت و مسئولیت

وی با بیان اینکه بنده با گفتمان‌های کشور در این زمینه مشکل دارم، اظهار کرد: برخی عدالت را توزیع ثروت‌ها و برخی عدالت را توزیع فرصت‌ها می‌دانند در حالی که بنده عدالت را توزیع فرصت‌ها، اختیارات، مسئولیت‌ها و ثروت می‌دانم.

رضایی یادآور شد: عدالت از توزیع عادلانه فرصت‌ها شروع و تا توزیع عادلانه ثروت ادامه می‌یابد که مدل‌هایی هم که برای این کارها مد نظر دارم که یکی فدرالیزم اقتصادی است.

وی در پاسخ به سئوال دانشجویی در خصوص مؤلفه‌های ایجاد تمدن اسلامی، جایگاه ولایت فقیه و نحوه تعامل با جهان غرب اظهار کرد: جامعه ایران به خاطر برخورداری از فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و اقلیم‌های متفاوت باید دو اصل را رعایت کرد یکی اینکه به تفاوت‌ها احترام و تکثرها را بپذیریم و به آنها میدان دهیم و دوم اینکه یکپارچگی را بپذیریم چرا که ولایت فقیه محوری برای یکپارچگی‌سازی تکثرهاست.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه همیشه چه زمان اصلاح‌طلبان و چه اصولگراها با یکدستی مخالف بودم، افزود: یکدست شدن کشور یک آسیب جدی به ما وارد می‌کند زیرا فرهنگ‌های اقوام و تفاوت نسل‌ها را نمی‌توان از بین برد.

وی بیان داشت: ما باید در عین تفاوت‌های فرهنگی، اقلیمی و اجتماعی یکپارچگی را قبول کنیم تا به سمت شتاب‌آلود به سمت آینده حرکت کنیم.

*تمدن اسلامی با زور به وجود نمی‌آید

رضایی با بیان اینکه تمدن اسلامی با زور وجود نمی‌آید، افزود: با مسائل سیاسی تمدن اسلامی شکل نمی‌گیرد بلکه تمدن اسلامی از دل تحول اقتصادی فرهنگی بیرون می‌آید.

وی اضافه کرد: برای شکل‌گیری تمدن اسلامی قدرت می‌خواهیم اما تکیه کردن به قدرت سیاسی بدون یک تحول فرهنگی و اقتصادی ما را به تمدن اسلامی نمی‌رساند.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: قدرت را در ایران تشکیل دادیم ولی از اقتصاد و فرهنگ عقب افتادیم، باید این عدم توازن را درست کنیم اگر این عدم توازن بین قدرت و فرهنگ و قدرت و اقتصاد شکل نگیرد ما به تمدن اسلامی نخواهیم رسید و اکنون بخشی از مشکلات مربوط به عدم توازن است.

وی در بخش دیگری از پاسخگویی به سئوالاتی در خصوص کناره‌گیری خود با ورود هاشمی به میدان انتخابات و روش مقابله با خاتمی زمانی که کاندیدا شوند نیز گفت: ما با کسی مقابله نداریم و در مناظرات نیز برخی می‌خواستند ما را عصبانی کنند که من سعی کردم عصبانی نشوم البته با دشمنان ملت مقابله می‌کنیم اما در کشور نیاز به وحدت و یکپارچگی داریم.

رضایی با بیان اینکه اگر آقای هاشمی هم وارد گود انتخابات شوند در تصمیم من تأثیری ندارد، گفت: من با فرض حضور آقای هاشمی و خاتمی و مشایی در انتخابات شرکت کردم و دلیل آن نیز رفع مشکلات اقتصادی سر راه ملت است.

وی بیان داشت: از سال‌ها قبل خود را آماده کرده بودم که برای عبور مردم از مشکلات وارد شوم و اگر می‌دانستم سایر کاندیداها از عهده آن برمی‌آیند، مطمئناً جلو نمی‌آمدم هرچند که دوره قبل نیز این فرصت داده شد اما امکانات وجود نداشت.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اینکه آیا همچنان معتقد به ایالتی کردن هستید، اظهار کرد: راه ایالتی کردن راه ناگزیر ماست قبل از رضاشاه نیز کشور به شکل ایالتی اداره می‌شد اما وی آمد پادگان بزرگی به عنوان دولت درست کرده و همه اختیارات را از استان‌ها سلب کرد که امنیت محور کارهایش بود اما پیشرفت را لحاظ نکرد.

وی با بیان اینکه اساس شکل‌گیری این دولت با این اختیارات وباست و پیشرفت نیست، افزود: ساختار اداری و مدیریتی کشور بر اساس بقاست و بر اساس پیشرفت شکل نگرفته است.

رضایی یادآور شد: ایالتی کردن اقتصادی برای این است که در عین اینکه به بقا توجه داریم راه اقتصادی را نیز باز می‌کنیم و در این راستا هیچ مانعی بیشتر از خود ما سر راه ملت ایران نیست به طوری که نه اسرائیل و نه آمریکا قدرت اینکه جلوی ملت ایران بایستند را ندارند.

*ایالتی کردن نیازمند چاره‌اندیشی علمی و منطقی است

وی اضافه کرد: باید برای ایالتی کردن چاره‌اندیشی علمی و منطقی شود و نباید برخوردهای احساسی شود چرا که نتیجه معکوس می‌دهد به همین خاطر ایالتی کردن آن با همه وجوه که با مطالعه عمیق به آن رسیدم بهترین راه برای پیشرفت کشور ماست.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نظرش در مورد مذاکره با آمریکا اظهار کرد: همانطور که در ایران مخالفت‌هایی برای رابطه با آمریکاست در آمریکا نیز مخالفت‌هایی برای رابطه با ایران است به طوری که جناح‌های تندرویی در آمریکا هستند که در دوران خاتمی که گفت‌وگوی تمدن‌ها شروع شد ما را محور شرارت معرفی کردند و گفتند که ایران هم مثل صدام و کره شمالی است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مشهد اظهار کرد: رهبری در سخنان خود اجازه دادند که در کنار مذاکرات هسته‌ای با آمریکا، مذاکرات دیگری نیز داشته‌ باشیم که این تست خوبی است و ما به این عمل می‌کنیم تا ببینم آمریکایی‌ها چقدر جلو می‌آیند؟

رضایی اضافه کرد: اگر آمریکایی‌ها از خودشان صداقت نشان دادند و جلو آمدند می‌شود این مسیر را با احتیاط و با دیپلمات‌های قوی پیش برد و به نتیجه رسید.

*اقتصاد با مردمی ‌کردن اسلامی می‌شود

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شما در همایشی در جنوب کشور گفتید، اقتصاد ما غیر اسلامی است، آن را تکذیب کرد و گفت: بنده گفتم اقتصاد ما اسلامی نشده است و برای اسلامی و ایرانی کردن اقتصاد کشور باید اقتصاد ما مبتنی بر فرهنگ و ارزش‌های اسلامی باشد.

وی محور اساسی این الگو را مردمی کردن اقتصاد دانست و افزود: برای مردمی کردن باید از مشاغل خانگی شروع و تا مشارکت مردم در اقتصادهای بزرگ و سهیم کردن زارعان در سود واقعی تلاش کرد.

رضایی افزود: محصولات کشاورزی گاهی تا ۱۰ برابر قیمتی که از کشاورز از زمین می‌خرند، به فروش می‌رسد که برای بازگشت سودها با مدل‌های اقتصادی، می‌توان اقتصاد کشور را به سمت اجتماعی شدن پیش برد که اگر ما اقتصاد اجتماعی را در ایران شکل دهیم به اقتصاد اسلامی نزدیک می‌شویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص خصوصی‌سازی دو تیم پر طرفدار استقلال و پرسپولیس و وضعیت ورزش کشور اضافه کرد: وضعیت ورزش را باید درست کرد ورزش ما الآن سیاسی شده است که نمی‌دانیم سیاست از ورزش چه می‌خواهد دولتمردان برای چه داخل ورزش ورود می‌کنند؟ البته حضور برای تشویق خوب است.

*ورود سیاست به ورزش خطرساز است

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ورود سیاست به ورزش را خطرساز دانست و گفت: امروز فوتبال ما بسیار عقب‌مانده است که باید از سیاست و مسائل حاشیه‌ای مالی که وارد فوتبال شده، آفت‌زدایی کنیم.

وی خصوصی‌سازی را مطلوب دانست و گفت: خصوصی‌سازی باید صورت پذیرد اما به گونه ای که طرفداران و بازیکنان سابق و جدید بیایند سهام این دو باشگاه را بخرند و با تشکیل سهامی عام این دو باشگاه را به طرفداران و بازیکنان و مربیان آن‌ها واگذار کنیم.

رضایی در خصوص فرزند کشته شده خود در سال گذشته در دبی نیز بیان داشت: احمد رضایی فرزند من است که سال قبل در دبی کشته شد که با کمیته ردی که گذاشتیم بیشتر رد صهیونیست‌ها در میان است اما قطعی نیست که اعلام کنیم چه کسی وی را کشته است؟

وی ادامه داد: وقتی پسرم نتوانست در آمریکا بماند و به نوعی اخراج شد وارد ایران شد و همه مراحل قانونی را نیز طی کرد اما سپس بین وی و دستگاه‌های اطلاعاتی اختلاف افتاد که وی به خارج می‌رفت و می‌آمد که در نهایت در دبی به طور مشکوکی کشته شد.

*سربازی را از حالت اجباری درمی‌آورم

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال یک دانشجوی پسر مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای دانشجویان پسر دارید؟ بیان داشت: سربازی از حالت اجباری حرفه‌ای می‌شود و کسانی که داوطلب هستند، به خدمت مقدس سربازی می‌روند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رئیس جمهور رئیس شورای امنیت ملی نیز هست، می‌تواند پیشنهاداتی برای بهبود امنیت ‌دهد که ما با کمک ستاد کل نیروهای مسلح طرح را آماده می‌کنیم و اگر لازم شد مصوبه مجلس می‌گیریم و بعد از مقام معظم رهبری مصوبه را می‌گیریم.

رضایی یکی دیگر از برنامه‌های خود را ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان عنوان کرد و افزود: شش ماه قبل از فارغ‌التحصیلی دانشجویان شغل آنها را تعیین می‌کنیم که بتوانند در این مدت آن مهارت‌های لازم را کسب کنند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس سابقه کاری که مشکل بسیاری از جوانان است، حل می‌شود که در این راستا هم به شرکت‌های نو تأسیس و شرکت‌های قدیمی اعلام می‌کنیم که در صورت استخدام دانشجویان، ما امکانات و تسهیلات را در اختیار شما می‌گذاریم ضمن اینکه دولت نیز مشاغلی را در اختیار دارد.

*اعتراضات باید در چارچوب قانون باشد

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اعتراضات وی به نتایج دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری به قانونی عمل کردن در اعتراضات تأکید دارند، نظام آمادگی رسیدگی داشت در صورتی که آن دو نفر نیز در دوره دهم مثل بنده قانونی شکایات خود را دنبال می‌کردند، این گونه نمی‌شد.

وی با بیان اینکه پس از انتخابات من اطلاعیه‌ای دادم و به مقام معظم رهبری تبریک گفتم، در ادامه بیان داشت: بنده به ایشان گفتم با کسی هم که رئیس جمهور شود همکاری می‌کنم اما ابهاماتی وجود دارد، از آن‌جایی که شما فصل‌الخطاب هستید مطمئن هستم که این ابهامات برطرف می‌شود.

رضایی ادامه داد: روز بعد دیدم طرفداران تماس می‌گیرند ما می‌خواهیم برویم خیابان‌‌ها و در اعتراضات شرکت کنیم من گفتم این کار را نکنید اگر شکایتی دارید بدهید من خودم دقیق از طریق قانون دنبال می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: با رسیدن انبوه شکایات رفتم شورای نگهبان و از طریق آنها شکایات را دنبال کردم و تا زمانی که بررسی‌ها صورت گیرد، در مکان‌هایی که باید از حقوق طرفداران خودم دفاع کنم، به طور جدی شرکت می‌کردم که شورای نگهبان نتایج را اعلام کرد و چون قانون را قبول داشتم، تمکین کردم.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دو گروه از من ناراحت بودند، افزود: یکی آنهایی که می‌گفتند شما باید می‌آمدید به خیابان‌ها و من اعتقاد به این نداشتم و یک عده می‌گویند شما اصولگرا بودید چرا اعتراض کردید؟ در صورتی که من معتقدم جمهوری اسلامی آمده که فریاد را در چارچوب قانون به جامعه برگرداند.

وی اضافه کرد: کسانی فکر می‌کنند مردم‌سالاری دینی این است که مرتب در انتخابات شرکت کنند، پس اعتراض چه می‌شود؟ مردم‌سالاری دینی هم مشارکت و هم اعتراض است اما هر دو باید قانونی باشد، بنابراین بنده بر اساس جمهوری اسلامی، اعتقادات و مردم‌سالاری دینی عمل کردم.

رضایی اضافه کرد: با اینکه معتقدم تحولات بزرگی می‌شود انجام داد به هیچ وجه نباید شعاری و احساساتی عمل کرد و در این راستا بنده دو نسخه برای اقتصاد کشور نوشتم.

وی گفت: حالت افسارگسیختگی که در حال حاضر در گرانیها به وجود آمده را باید در ماههای اول مهار کنیم و نسخهای برای این موضوع نوشته شده است.