احمدی‌نژاد: آینده را فرهنگ می‌سازد، نه بمب اتم

به گزارش افکارنیوز، دکتر محمود احمدی‌نژاد در دیدار با وزرای فرهنگی مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های ۲۲ کشور آسیایی اظهار کرد: امروز همکاری، هم‌افزایی و هماهنگی از عوامل اصلی تامین امنیت، استقرار صلح و پیشرفت ملت‌هاست و قاره آسیا سرشار از توانمندی‌ها و استعدادهای نیروی انسانی و امکانات لازم برای پیشرفت است.

وی با بیان اینکه تمدن‌های بزرگ در آسیا طلوع کرده است افزود: امروز همه حرکت‌ها در آسیا مطمئنا در شکل‌گیری نظم انسانی آینده در جهان نقش اول را ایفا خواهد کرد. هر حرکت تمدنی و انسانی در آسیا به سرعت آثار خود را در جهان به جا خواهد گذاشت.

احمدی نژاد با بیان اینکه آسیا لنگرگاه تمدن جامعه بشری است ادامه داد: آسیا می‌تواند تلاطم‌ها را به آرامش تبدیل کند و حرکت رو به کمال جامعه بشری را تضمین کند.

وی با بیان اینکه انسان‌ها برای دو هدف خلق شده‌اند گفت: هدف اول کمال فردی انسان‌هاست و هر انسانی به تنهایی مهم و دارای ارزش و کرامت است. هر انسانی دارای استعدادهای فراوانی برای کمال و شکوفا شدن است. استعدادهای علمی، استعداد ساختن، استعداد بروز ارزش‌های اخلاقی مانند پاکی، مهربانی، از خود گذشتگی و محبت در تک تک انسان‌ها وجود دارد و هر یک از انسان‌ها می‌توانند و باید به قله‌های کمال انسانی برسند. همه انسان‌ها باید بزرگ شمرده شوند و این به این معناست که ماموریت اول انسان‌ها رسیدن به قله کمال انسانی است.

رییس جمهور ادامه داد: ماموریت دوم برپایی جامعه سعادتمند، پیشرفته، مرفه و امن و زیباست. جامعه‌ای که در آن عدالت حاکم باشد. دوستی و مهربانی برپا شود و همه انسان‌ها محترم شمرده شوند. فقر، تبعیض، تجاوز و کشتار وجود نداشته باشد. انسان‌ها خلق شده‌اند برای زندگی در چنین جامعه‌ای. انسان‌ها باید با همکاری و همدلی چنین جامعه‌ای را بسازند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مفهوم کمال انسان و جامعه سعادتمند یک مفهوم فرهنگی است گفت: پایه رشد انسان و کمال او فرهنگ است و فصل مشترک همه انسان‌ها با یکدیگر این موضوع است. ارزش‌های مشترک برآمده از مطالبات فطری انسان‌ها و حقیقت انسان‌هاست. ارزش‌هایی چون محبت، کرامت و صلح و دوستی و تلاش مشترک انسان‌ها برای تحقق این ارزش‌ها.

احمدی نژاد با بیان اینکه فرهنگ فضای مشترکی است که روح انسان‌ها در آن تنفس و رشد می‌کند اظهار کرد: فرهنگ فضای عمومی تنفس و رشد روح انسانی است. اگر روزگاری بیاید که روابط بین ملت‌ها و انسان‌ها نه بر اساس فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی بلکه بر اساس کینه دشمنی و تبعیض برقرار شود مانند آن است که راه تنفس روح انسان بسته شده باشد. در چنین شرایطی روح انسانی خواهد مرد.

وی با بیان اینکه شرق و آسیا از هزاران سال پیش پرچمدار ارزش‌های انسانی و فرهنگی بوده است تصریح کرد: نوع‌دوستی و احترام به انسان‌ها در ذات ارزش‌های فرهنگی شرق و آسیا نهفته است. اساس پایداری ارزش‌های انسانی فرهنگ انسانی است.

رییس جمهور همچنین گفت: انسان بی‌فرهنگ با سایر موجودات تفاوتی ندارد. کسانی که از بمب اتم استفاده کردند و بیش از ۲۵۰ هزار نفر انسان را کشتند، صدها هزار و میلیون‌ها انسان را ناقص و معلول کردند. در جنگ جهانی اول و دوم بیش از ۷۰ میلیون انسان کشته شد. کسانی که تصمیم گرفتند برای حل مشکلات اقتصادی خود و غارت ثروت ملت‌ها جنگ راه بیندازند تعدادشان به صد نفر نمی‌رسید اما ۷۰ میلیون انسان را قتل عام کردند. به عراق و افغانستان حمله شد و یک رییس جمهور برای تسلط بر نفت آسیا و حل مشکلات اقتصادی کشورش جنگ به راه انداخت و طی ۱۰ سال بیش از یک میلیون کشته و معلول شدند.

وی ادامه داد: اگر تصمیم‌گیرندگان چنین حوادثی از فرهنگ انسانی برخوردار بودند چنین حوادثی رخ نمی‌داد. این‌ها فاقد فرهنگ انسانی‌اند و روح انسانی در آن‌ها مرده است. قلب آن‌ها از محبت به انسان‌ها خالی و پژمرده است.

رییس جمهور اظهار کرد: کمال انسانی و برپایی جامعه‌ای سعادتمند در سایه فرهنگ است. اگر روابط انسان‌ها بر اساس فرهنگ انسانی تنظیم شود، همه آرزوهای خوب برآورده خواهد شد.

رییس جمهور گفت: حضور شما در کنار یکدیگر درباره این مسئله یک امر مقدس و کاملا انسانی است. اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی و سیاسی را برطرف کنیم باید فرهنگ را تقویت کنیم. آسیا مهد فرهنگ و تمدن است. باور من این است که حرکت فرهنگی شما به زودی به یک جریان انسانی بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

احمدی‌نژاد خطاب به وزرا و نمایندگان فرهنگی کشورهای آسیایی گفت: همبستگی‌ها را بیشتر کنید و در زمینه‌های گوناگون به همکاری و تبادل فرهنگی بپردازید. در عرصه‌های هنر، فرهنگ، ورزش، ارتباط زنان با یکدیگر و جوانان، گردشگری و میراث‌های کهن فرهنگی و تاریخی و در روابط علمی و اندیشه‌ای روابط را گسترش دهید.

احمدی نژاد در پایان اظهار امیدواری کرد نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا آغاز یک تحول بزرگ در روابط فرهنگی ملت‌های آسیایی با
شد و گفت: آینده جهان را فرهنگ خواهد ساخت و نه بمب اتم.