چه کسانی به نفع هاشمی کنار می‌روند؟

به گزارش افکارنیوز، خیلی‌ها هستند که برای دلخوشی به ستاد انتخابات می‌روند؛ مردم عادی، ‌ رجال غیرسیاسی و جوان‌هایی که گاهی صرفا از فرصت فراهم شده برای تفریح استفاده می‌کنند. از بین ۶۸۶ نفری که امسال ثبت نام کرده‌اند، ‌ بیش از ششصد نفرشان از این جنس کاندیداها هستند.

بعضی از چهره‌های سیاسی عادت به کاندیداتوری دارند و اسمشان هر چهار سال یکبار در فهرست کاندیداهای احتمالی یا قطعی قرار می‌گیرد؛ می‌آیند پولی خرج می‌کنند و می‌روند.

البته برخی هم هستند که ادامه حضورشان در رقابت‌ها را مشروط می‌کنند. رجل سیاسی بودنشان ثابت شده است و اغلب احساس تکلیف می‌کنند که بیایند، ‌ اما هم‌زمان با احساس تکلیفشان برخی دیگر را مکلف‌تر می‌دانند و این می‌شود که در حین ثبت‌نام یا قبل و بعد از آن، ‌ اعلام می‌کنند که اگر «دیگری» اعلام کاندیداتوری کند کنار می‌روند.

امسال، ‌ در نظر برخی رجال سیاسی، ‌ چهره مکلف‌تر از خودشان، ‌ «هاشمی رفسنجانی» بوده است و گاهی هم «خاتمی»؛ اما از آن جا که تا آخرین دقایق ثبت‌نام مشخص نمی‌شود که چه کسی کاندیدا هست و چه کسی نیست، بعد از پایان فرصت ثبت‌نام، مشخص می‌شود که کاندیداهای رسمی چه کسانی هستند.

«هاشمی رفسنجانی» بعد از کش و قوس‌های فراوان، ‌ بالاخره به ستاد انتخابات رسید.

آن‌ها که ماندنشان را مشروط به نیامدن هاشمی کرده بودند، ‌ حالا لابد یکی یکی خبر کناره‌گیری‌شان از رقابت‌ها را به رسانه‌ها اعلام خواهند کرد.

محمدرضا عارف که خودش را کاندیدای جریان اصلاح‌طلب دانسته است، قبلا گفته بود که در صورت حضور هاشمی‌، از رقابت‌ها کنار خواهد رفت.

علی یونسی وزیر پیشین اطلاعات و یک چهره نزدیک به حسن روحانی است و البته برخی هم او را بسیار نزدیک به هاشمی می‌دانند. او پیش از این اعلام کرده بود که با وجود این‌که احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات کم است، اما اگر کاندیداتوری وی قطعی شود، حسن روحانی کناره‌گیری خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری وزیر اقتصاد دولت خاتمی هم از جمله اصلاح‌طلب‌هایی است که قبلا بر حضور اصلاح‌طلبان با تنها یک کاندیدا در انتخابات تاکید کرده بود. وی که برای اجماع اصلاح‌طلبان تلاش می‌کند، خودش برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه نکرد.

مسعود پزشکیان، ‌ وزیر بهداشت دولت خاتمی و نماینده مجلس هم که در آخرین روز برای ثبت‌نام در رقابت ریاست جمهوری به ستاد انتخابات رفته بود تصریح کرده است که حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات، ‌ کناره‌گیری او را به دنبال خواهد داشت.

محمد شریعتمداری نیز پیشتر اعلام کرده بود که اگر سیدمحمد خاتمی‌، هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری یا سیدحسن خمینی وارد انتخابات شوند، از این عرصه کنار خواهد کشید.

علاوه بر کاندیداهای مستقل و اصلاح‌طلب، برخی کاندیداهای اصولگرا هم تحت تاثیر حضور هاشمی رفسنجانی در رقابت‌های این دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار خواهند گرفت.

غلامعلی حدادعادل یکی از اعضای ائتلاف ۱ + ۲ - متشکل از خودش‌، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی - هم پیش از اعلام خبر کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی گفته بود اگر او ثبت نام کند، ‌ تصمیمات ائتلاف تغییر خواهد کرد.

با تلاش‌هایی که جبهه اصلاحات برای حضور با کاندیدای واحد و دوری از حضور چندگزینه‌ای کرده است، ‌ حالا به احتمال قوی‌ باید منتظر کناره‌گیری سایر اصلاح‌طلبان از رقابت‌ها باشیم.

حضور هاشمی احتمالا در میان اصولگریان سنتی هم شوری به راه می‌اندازد و باز هم تعداد کاندیداها را کمتر و کمتر می‌کند.

برخی دیگر از کاندیداها هم که با آمدن هاشمی رفسنجانی در انتخابات موافق نبوده و نیستند، ممکن است برای اجماع با یکدیگر و ایستادن منسجم‌تر در برابر جریانات حامی هاشمی با یکدیگر ائتلاف کنند.

به عقیده بسیاری، در این میان کاندیداهایی که احتمال کنارهگیریشان ضعیفتر است، افراد نزدیک به دولت خواهند بود. مطرحترینشان اسفندیار رحیم مشایی است که همراه با محمود احمدینژاد در ستاد انتخابات، برای ثبتنام اقدام کرد.