به گزارش افکارنیوز، مشرق در ادامه رصدهای خود از رسانه های بیگانه و ضد انقلاب این بار به بررسی این سایتها و تبیین تاکتیک های به کار گرفته از سوی آنها در چند روز گذشته می پردازد:

اوج شادی ضد انقلاب با آمدن هاشمی؛ " سیاستمدار کهنه‌کار "

رسانه‌های ضد انقلاب و بیگانه فارسی زبان هفته گذشته هم و غم جدی خود را معطوف بر اخبار ثبت نام نامزدها در انتخابات کردند؛ هر چند تمام نگاهشان به ستاد انتخابات وزارت کشور نبود؛ نگاه اصلی آنان متوجه هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی بود؛ با قطعی شدن عدم نامزدی خاتمی، به هر دری زدند تا هاشمی را به صحنه رقابت بکشانند؛ اشک ریزان برای هاشمی و مظلومیتش‌ شاه بیت این تلاش‌ها بود.



تیتر هاشمی بالاخره آمد به خوبی حکایت از لحظه‌شماری ضد انقلاب برای آمدن آیت‌الله ۸۰ ساله دارد


از این رو لحظه شماری برای آمدن آیت الله ۸۰ ساله به وزارت کشور صورت گرفته بود؛ تا بالاخره با آمدن هاشمی در دقیقه نود به ستاد انتخابات، و ثبت نام او تعریف و تمجیدها از وی و جهت‌گیری‌های خاص نیز آغاز شد. می‌توان انواع اهداف را در این موارد خلاصه کرد:

ذوق زدگی از ثبت نام؛ تعریف و تمجید از هاشمی

رسانه‌های ضد انقلاب که برای آمدن هاشمی به صحنه انتخابات لحظه شماری می‌کردند، با ورود هاشمی نتوانستند خوشحالی خود را از این اتفاق پنهان کنند و تیترهای اول رسانه‌های خود را به آمدن هاشمی اختصاص دادند؛



بی. بی. سی ضمن اینکه هاشمی را «سیاست مدار کهن کار خط میانه» معرفی می‌کند، از بازگشت اوبه «خط مقدم سیاست» استقبال می‌کند

اختصاص این تیترها به هاشمی به گونه‌ای صورت می‌گرفت که تجلی نوعی منجی‌سازی از هاشمی نیز انجام شود. این رسانه‌ها تلاش کردند تا در عین حال که از آمدن هاشمی سرذوق آمده‌اند به تعریف و تمجید از هاشمی بپردازند و او را شایسته ترین گزینه برای ریاست جمهوری معرفی کنند؛ البته بدون شک انتخاب گزینه مطلوب از سوی رسانه‌های معاند امری نیست که به خاطر خیر خواهی نظام و ملت انجام شده باشد.



رادیو فرانسه با انتخاب تیتر فوق تلاش کرد آمدن هاشمی را اتفاقی بسیار ویژه توصیف کرده و به صورت نرم نیز خوشحالی خود از آن را ابراز می‌کند

البته این رسانه‌ها تلاش کردند تا آمدن هاشمی را به گونه‌ای خاص نیز نشان دهند تا احتمال ریاست جمهوری وی را از همین الان بالا و قطعی معرفی کنند؛ این رسانه‌ها با بزرگ کردن خبر کناره گیری برخی اصلاح طلبان با آمدن هاشمی، این خبر را نیز با ذوق زدگی خاصی منتشر کردند؛ خبری که خیلی زود تکذیب شد.



دویچه وله به سرعت پس از انتشار خبر ثبت نام هاشمی، با انتشار خبر کناره گیری برخی نامزدها به سود هاشمی تلاش کرد تا اوضاع را به سود هاشمی نشان دهد؛ هر چند که این خبر از سوی نامزدها تکذیب شد!!

موافقت رهبری یا سوء استفاده هاشمی

هاشمی رفسنجانی پیش‌تر گفته بود که شرط آمدنش موافقت رهبر انقلاب است؛ هاشمی در حالی سخن از موافقت رهبر انقلاب می گوید که پیش تر تمام نامزدهایی که با رهبر انقلاب دیدار داشته اند درباره نظر ایشان در مورد کاندیداتوری خود تنها یک سخن شنیده اند: «من نفیاً و اثباتاً نظری ندارم»؛ در نتیجه هاشمی هم قطعا همین سخن را خواهد شنید؛

هاشمی هم که می دانست این سخن را از رهبر انقلاب خواهد شنید، چرا چنین امری را مطرح و رسانه‌ای کرد؟ فارغ از تحلیل های مختلف این امر مسلم است که هاشمی با این کار باعثشد عده ای گمان کنند آمدن او با موافقت رهبر انقلاب است؛ حتی برخی نزدیکان هاشمی – تیمور علی عسگری – هم چنین توهمی داشتند که به سرعت این خبر تکذیب شد. اما هاشمی با این کار خود سوژه ای هم برای رسانه های ضد انقلاب بوجود آورد. آنها در برنامه‌های خود به این پرداختند که آیا آمدن هاشمی با موافقت رهبری بوده است؟



بی. بی. سی در برنامه خود به این نتیجه رسید که به هرحال در اذهان چنین تصور خواهد شد که
هاشمی با موافقت رهبری آمده است

این رفتار هاشمی رفسنجانی که نوعی سوء استفاده از سکوت رهبری است، چه معنی می‌تواند داشته باشد؟


کلید زدن پروژه تقابل هاشمی با نظام

رسانه‌های ضد انقلاب و بیگانه فارسی زبان با آمدن هاشمی رفسنجانی نگاهی منجی وار به وی داشتند و تلاش کردند تا او را به نحوی مقابل حاکمیت قرار دهند. این رسانه ها نمی‌توانستند بپذیرند که هاشمی رفسنجانی که در ۸۰ سالگی برای انتخابات و با اصرار اصلاح طلبان ثبت نام کرده، قرار است در چارچوب حاکمیت و نگاه اصولگرایی فعالیت کند.



رسانه‌های بیگانه هاشمی را در حالی اینگونه حمایت رسانه‌ای می‌کنند که او را نماد تغییر خواهی در برابر حکومت می‌دانند؛ و گرنه چه دلیلی دارد حمایت از نامزدی که احتمال دهند نماینده گفتمان انقلاب اسلامی است!! پس بی شک در نگاه این رسانه ها، هاشمی نماینده انقلاب اسلامی نیست

از این رو این رسانه‌ها تلاش کردند تا در عین حال که از آمدن وی شور و شوق نشان می‌دهند این امر را نیز تذکر بدهند که هاشمی با نظام و رهبری فاصله دارد و قرار نیست با حاکمیت کنار بیاید و چیزی نگوید. قدر مسلم این است که رسانه های ضد انقلاب قصد ندارند بهترین گزینه را که در چارچوب نظام و آرمان‌های امام و رهبری قرار است فعالیت کند، به عنوان گزینه مطلوب خود معرفی و از او حمایت کنند؛ پس بدون شک تلاش خواهد شد ضمن پررنگ شدن برخی اختلافات، هاشمی را نماد مقابله با نظام معرفی کنند.


بی. بی. سی در راستای تقابل هاشمی با نظام و رهبری برنامه‌ای تلویزیونی هم در این باره تهیه کرد تا نشان دهد هاشمی، در خط رهبری نیست و سرمایه گذاری بی. بی. سی بر حمایت از وی بی دلیل نیست


مشایی و حواشی

آمدن مشایی به وزارت کشور همراه با رئیس جمهور و ثبت نام وی برای انتخابات ریاست جمهوری هم مورد استقبال بسیاری از رسانه‌های ضد انقلاب قرار گرفت: در ادامه به بررسی برخی نکات در پیرامون این اتفاق می‌پردازیم:

خوشحالی از ثبت نام مشایی

برخی از رسانه‌های ضد انقلاب نتوانستند خوشحالی خود را از آمدن و ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی پنهان کنند؛ البته نوع این خوشحالی به نظر متفاوت با خوشحالی از آمدن هاشمی است؛ این رسانه‌ها از این بابت خوشحالند چون منتظرند با وجود او یا رد صلاحیت او، رئیس جمهور اقدامات مخربی انجام دهد و آنان از این رهگذر به اهداف خود برسند؛ هر چند که در اخبار این روزها این امر به چشم نمی‌خورد اما تحلیل و رصدهای گذشته همین امر را به اثبات می‌رساند:


چینش خاص تصاویر از سوی خودنویس، تصویر بزرگ مشایی، و تاکید بر اینکه او قرار است از خیلی ها زودتر رد صلاحیت شود، پیگیری همان سناریوی ذکر شده است


باز هم بزرگنمایی اختلافات و القای تشنج

حرکت اشتباه رئیس جمهور و اقدام خلاف قانون وی در همراهی اسفندیار رحیم مشایی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، باعثشد که مرجع قانونی رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در کشور یعنی شورای نگهبان در برابر آن بایستد و آن را عملی مجرمانه معرفی کند؛

مجلس هم در برابر اقدام خلاف قانون رئیس جمهور واکنش نشان داد و ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس به این رفتار رئیس جمهور انتقاد کردند.



بی. بی. سی فارسی نتوانست خوشحالی خود را از این اقدام مجرمانه رئیس جمهور پنهان کند و

اختلافاتی را که بر سر این اشتباه رئیس جمهور بوجود امده بود، تیتر اول خود کرد این واکنش‌ها از سوی این نهادها کافی بود تا بار دیگر رسانه‌های ضد انقلاب در طبل اختلاف و القای تشنج در کشور بکوبند. این رسانه‌ها تلاش کردند تا با بزرگنمایی این اتفاق آن را به گونه‌ای خاص و تشنج زا تبلیغ کنند.

این بزرگنمایی وقتی معنای خاصی می‌یابد که تا چند روز دیگر هم قرار است شورای نگهبان نظر خود را درباره نامزدها اعلام کند؛ رد صلاحیت احتمالی مشایی با این برخورد رئیس جمهور، می‌تواند محمل اختلافات دیگری باشد که رسانه‌های ضد انقلاب به شدت انتظار آن را می‌کشند:


تیتر خاص رادیو فرانسه هم جالب توجه بود؛ در کنار این مطلب که گفته تنها «‌یک نماینده مجلس» را به نحوی بیان کرده که القای تشنج وسیع در کشور است؛ عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور خواسته «یک نماینده مجلس»!!

جمع بندی:

به نظر ميرسد اين رسانهها در اين روزها تلاش خواهند كرد تا ضمن پررنگ كردن هاشمي و مشايي، زمينه را براي دو اتفاق فراهم كنند؛ اول اينكه با پر رنگ كردن هاشمي تلاش كنند تا وي كه نماد تغيير در برابر حاكميت است راي بياورد؛ دوم اينكه با بزرگ كردن مشايي و در صورت رد صلاحيت شدن وي، زمينه براي برخورد احمدي نژاد و اختلاف آفريني هاي وي كاملا بوجود آيد؛ اختلافي كه اميدواريم با هوشياري رئيس جمهور به هيچ وجه رخ ندهد تا دشمنان بار ديگر روسياه گردند. فعلا بايد منتظر ماند...