به گزارش خبرآنلاین، او که چندی پیش مهمان کافه خبر بود، اینگونه به شرح خاطه اش از این سفر پرداخت:

من در این سال سفری به ژاپن داشتم که مشاهدات جالبی از آن دارم. من که برای حضور در کنفرانس صلح و ادیان به ژاپن رفته بودم از ۵ شهر آنجا بازدید کردم و با واقعیات جالبی روبه‌رو شدم. من ژاپن را در «نان» خلاصه می‌کنم. «ن» اول نشانه نظم در آنجا، «الف» به دلیل ادب و احترام زیادی که برای هم قائل بودند و «ن» دوم هم نشانه نظافت در ژاپن است. ژاپنی​ها با این «نان» همه را مسحور خودشان کرده​اند.

معمولاً جلسات در ایران با یک ربع تا نیم ساعت و گاهی هم تأخیر بیشتر آغاز می​شود اما در ژاپن جلسات ۸۰۰ نفره بدون حتی یک دقیقه تأخیر آغاز می‌شد. چون از یک ربع قبل تمام صندلی​ها پر بود. درهای سالن را بعد بستند، سه دقیقه قبل از آغاز جلسه یک زنگ هشدار نواخته شد، یک دقیقه قبل از آغاز جلسه، مجری پشت تریبون قرار گرفت و رأس ساعت هم جلسه با تمامی مهمانان آغاز به‌کار کرد. آن قدر آنجا نظم حاکم بود که می​شد ساعت را با برنامه​های آنها تنظیم کرد! کما اینکه در یکی از جلسات من ساعت همراهم نبود ولی از روی لیست سخنرانان متوجه شدم که ساعت باید بین ۹ تا ۹:۱۰ باشد.

خیلی جالب است که ما در نهج​البلاغه داریم «الله الله فی نظم امرکم» و «النظافته من الایمان» اما آنها که بودایی هستند به آن عمل می​کنند.

در فرودگاه امام خمینی(ره) یک آقایی که او هم از ژاپن آمده بود از من پرسیدکه در ژاپن چه دیده​ام و من هم همین «نان» را برای او شرح دادم. آن آقا بعد به من گفت که چطور است که نماز و روزه​هایش را ما در ایران می​گیریم اما آثارش در آنجا ظاهر می​شود؟ و من هیچ جوابی نداشتم به او بدهم! متأسفانه ما به این معارف و اصول دینی​مان عمل نمی​کنیم. البته بین دین ما و آیین​ بودا مشترکات زیادی وجود دارد. این عقب‌ماندگی در ایران ناشی از دین و فرهنگ ما نیست. ناشی از عدم التزام به دین‌مان است. در طول تاریخ ما حاکمان ظالمی داشتیم و برای همین است که این قدر دروغ در جامعه ما زیاد است.

به یاد عبارتی از سیدجمال​الدین اسدآبادی افتادم که می​گفت به غرب رفتم و دیدم که خوب به قرآن عمل می​کنند، به شرق - کشورهای عربی به‌ویژه مصر و عربستان - رفتم و دیدم که خوب قرآن می​خوانند و به ایران آمدم و دیدم که خوب به قرآن قسم می‌خورند!

علت پیشرفت آنها همین ظرافت​هاست که الان در تکنولوژی حرف اول را در دنیا می​زنند. باید این موارد برای ملت ما باز شود. دکتر عبدالرحیم گواهی که گویا از دامادهای آیت​الله جعفری هستند، پنج سال سفیر ایران در ژاپن بوده​اند و ایشان هم سخنان مرا که در جمعی تعریف میکردم، تأیید کردند.