رهبر معظم انقلاب با حساسیتی که نسبت به بحثتولید خصوصاً تولید دانش محور دارند چند سالی است که در همین روزها در یکی از مکان‌های تولیدی و اقتصادی عظیم و مهم کشور حضور پیدا می‌کنند که این نشان‌دهنده‌ی شروع هر چه سریع‌تر و جدی‌گرفتن فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی در کشور است.
سفر یک روزه عالی‌ترین مقام کشور به منطقه استراتژیک عسلویه در هفته ابتدایی سالی که «سال جهادی اقتصادی» نام گرفته است، حاوی نکات و برجستگی‌های قابل توجهی است که از دید یکی از نمایندگان مردم که در این سفر رهبری را همراهی می کرده، مخفی نمانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، یکی از مسئولانی که در سفر یک روزه‌ی رهبر انقلاب به میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه حضور داشت، محمد کوثری، نماینده‌ی مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بود. متن زیر یادداشتی است از وی، درباره بازدید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از طرح‌های توسعه‌ای این منطقه‌ی استراتژیک:

رهبر معظم انقلاب با حساسیتی که نسبت به بحثتولید خصوصاً تولید دانش محور دارند چند سالی است که در همین روزها در یکی از مکان‌های تولیدی و اقتصادی عظیم و مهم کشور حضور پیدا می‌کنند که این نشان‌دهنده‌ی شروع هر چه سریع‌تر و جدی‌گرفتن فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی در کشور است.

این یک بعد قضیه است؛ بعد دیگر آن است که ایشان، در سالی که آن را سال جهاد اقتصادی معرفی کردند، به مهم‌ترین پایگاه تولید و اقتصاد و نوعی، قلب اقتصادی کشور در عسلویه عزیمت کردند و با حضور خودشان در آنجا به دولت و ملت اعلام کردند که در جهت تولید و گسترش کار اقتصادی و با سرعت، کیفیت و دقت هر چه بالاتر وارد شوند و زمان را از دست ندهند و از فرصت‌ها به بهترین نحو استفاده کنند. خب در حال حاضر در هفته دوم سال نو که به نوعی هفته کاری هم هست قرار داریم و همین هفت روز هم زمان مهم و موثری در پیشبرد کارها محسوب می‌شود.

فرد یا سازمانی نباید احیاناً در جریان جهاد اقتصادی، نقش خود را کم‌رنگ و یا کان‌لم‌یکن بداند. به هر حال این توصیه‌ها و مواعظ در یک منطقه عظیم اقتصادی صورت گرفت و این به اهمیت مسئله بیش از بیش می‌افزاید.

از طرف دیگر به مهندسین، ‌کارگران، کارشناسان و کارمندان میدان گازی پارس جنوبی و شرکت‌های صنعتی دیگری که در آنجا هست حضوراً خسته نباشید و خداقوتی اعلام کرده و از کارهایی که صورت گرفته تقدیر و تشکری کرده باشند. علاوه بر همه‌ی موارد مذکور، توجه خاص به مقوله انرژی خصوصاً حوزه نفت و گاز نیز در این سفر کاملاً مشهود بود تا بدین وسیله توجه خاص مسئولین کشور به این نقطه بیش از گذشته جلب گردد و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری نسبت به قبل صورت بگیرد تا از این موهبت‌های الهی به بهترین شکل در جهت تولید ثروت و بالا بردن رفاه اقتصادی کشور استفاده شود.

پیام سفر
پیام این سفر به طور خاص این است که همه اجزای دولت و ملت و مجلس بدانند که این توانمندی بسیار بالایی در حوزه‌ی پتروشیمی در کشور ما وجود دارد که باید به بهترین نحو از آن استفاده شود. علاوه بر این، تبین مفهوم جهاد اقتصادی در صحبت‌هایشان در جمع مردم و کارکنان صنعت نفت عسلویه نیز از مهم‌ترین مسائلی بود که بایستی آن را سرلوحه قرار داد و در آغاز سال «جهاد اقتصادی» به آن توجه ویژه کرد. ایشان در بخشی از این صحبت‌ها تاکید کردند:

«جهاد اقتصادى، صرفاً تلاش اقتصادى نیست. جهاد یک بارِ معنائى ویژه‌اى دارد. هر تلاشى را نمیشود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویاروئى با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشى میکند، دشمنى در مقابل او نیست؛ این جهاد نیست. اما یک وقت شما میخواهید یک تلاشى را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنى سینه به سینه‌ى شما ایستاده است؛ این میشود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالى باشد، ممکن است جهاد علمى باشد، ممکن است جهاد فنى باشد؛ همه‌ى اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم در ادبیاتِ امروز ما براى «جهاد» معادلى پیدا کنیم، میشود مبارزه. جهاد اقتصادى، یعنى مبارزه‌ى اقتصادى…»

این بخش از بیانات، کاملاً تکلیف مسئولین و مردم ما را در ارتباط با نام و شعار امسال روشن می‌کند. ضمن اینکه ایشان در بخش دیگری تاکید کردند همه در این قضیه مسئولند و کار مختص به یک طبقه خاص نیست.

فرد یا سازمانی نباید احیاناً در جریان جهاد اقتصادی، نقش خود را کمرنگ و یا کانلمیکن بداند. به هر حال این توصیهها و مواعظ در یک منطقه عظیم اقتصادی صورت گرفت و این به اهمیت مسئله بیش از بیش میافزاید.