مهدوی‌کنی رئیس کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان شد

به گزارش افکارنیوز، نخستین جلسه کمیسیون تحقیق موضوع اصل ۱۱۱ قانون اساسى در دوره جدید فعالیت مجلس خبرگان رهبری، پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه سال جاری برگزار شد.

اعضای این کمیسیون در انتخابات داخلی خود آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان را به اتفاق آراء به ریاست کمیسیون متبوع‌شان برگزیدند.

دور جدید فعالیت مجلس خبرگان رهبری با برگزاری سیزدهمین اجلاس رسمی آن در دوره چهارم در نیمه اسفند ماه سال گذشته آغاز شد که در جریان انتخابات هیئت رئیسه این دوره، آیت‌الله مهدوی‌کنی برای دومین مرتبه ریاست این مجلس را برای دو سال دیگر بر عهده گرفت.

کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری به‌منظور اجرای اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی برای «نظارت بر استمرار شرایط رهبری» که در اصول پنجم و یکصد و نهم ذکر شده، تشکیل ‌شده است.

در اصل پنجم قانون اساسی آمده است: در زمان‏ غیب‏ حضرت‏ ولی‏ عصر(عج) ‏ در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ ولایت‏ امر و امامت‏ امت‏ بر عهده‏ فقیه‏ عادل‏ و با تقوی‏، آگاه‏ به‏ زمان‏، شجاع‏، مدیر و مدبر است‏ که‏ طبق‏ اصل‏ یکصد و هفتم‏ عهده‏‌دار آن‏ می‏ گردد.

اصل یکصد و نهم نیز شرایط و صفات رهبری را برخورداری از صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه، عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری عنوان کرده و تصریح دارد: در صورت تعدد واجدین شرایط فوق، شخصی که دارای بینش فقهی و سیاسی قوی‏تر باشد، مقدم است.

بر اساس آئین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری، تحقیقات و مذاکرات کمیسیون تحقیق «محرمانه‌» است.

همچنین اولین جلسه کمیسیون آیین نامه موضوع اصل ۱۰۸ قانون اساسى در دور جدید فعالیت مجلس خبرگان، چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه برگزار و آیت‌الله بهشتی به اتفاق آراء رئیس این کمیسیون شد.

اصل ۱۰۸ قانون اساسی تصریح دارد قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین نامه داخلی جلسات برای نخستین دوره باید به وسیله فقهای اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آرای آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد.