به گزارش افکارنیوز، در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل بالا بودن تعداد نامزدها و برای پرهیز از حاشیه‌های مناظره‌های دو نفره، مناظره‌ها در سال ۹۲ در سه نوبت و به‌ شکل دسته‌جمعی در روزهای ۱۰،۱۵ و ۱۷ خرداد در تلویزیون برگزار می‌شود که هنوز شبکه پخش و مجری آن اعلام رسمی نشده است.

تأثیر پررنگ برگزاری مناظره‌های تلویزیونی در سرنوشت انتخابات دهم ریاست جمهوری و البته حاشیه‌هایی که پیرامون این موضوع ایجاد شد، مدیران رسانه ملی را بر آن داشت که در انتخابات ریاست جمهوری در دوره یازدهم به گونه‌ای دیگر عمل کرده و در وهله نخست شفاف‌سازی اخبار این حوزه را در دستور کار خود قرار دهند؛ گرچه این موضوع درباره مجری مناظره‌ها که از همان سال ۸۸ نیز حرف‌ و حدیث‌های بسیاری درباره آن ایجاد شد، صدق نکرد و روابط عمومی صدا و سیما اعلام نام مجری را موضوعی امنیتی تلقی کرد که تاکنوم هم کسی از نام مجری مناظره‌ها باخبر نیست.

با این حال انجام قرعه‌کشی برای ترتیب برگزاری مناظره‌های زنده تلویزیونی امر مثبتی است که امروز جمعه سوم خرداد با حضور رئیس سازمان صدا و سیما و پوشش خبری از سوی خبرنگاران داخلی و خارجی انجام خواهد گرفت.

ترتیب چه برنامه‌هایی امروز در قرعه‌کشی مشخص می‌شود

به این ترتیب پخش مستند تبلیغاتی کاندیداها، سخنرانی مستقیم تلویزیونی برای تشریح برنامه‌ها، پاسخ به سوالات جوانان، پاسخ به سوالات کارشناسان، پاسخ به سوالات ایرانیان خارج از کشور، گفتگوی ۴۵ دقیقه‌ای زنده در شبکه خبر و گفتگوی ویژه خبری به‌ صورت زنده مواردی هستند که امروز جدول زمانی آنها در نتیجه قرعه‌کشی مشخص خواهد شد.

همچنین رادیو نیز زودتر از تلویزیون، ضبط برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها را آغاز کرده و از امروز با حضور محسن رضایی و سیدمحمد غرضی تولید این برنامه کلید خورده است. برنامه‌هایی که جزئی از ۲۲۰ ساعت برنامه چهار رادیوی ایران، جوان، معارف و ورزش برای انتخابات هستند.

در رادیو پیام نیز هر نامزد پنج برنامه سه دقیقه‌ای در قالب پیام خواهد داشت و استودیوهای ۲۶،۲۷، ۲۸ و ۲۹ برای برنامه‌های رادیویی استفاده خواهد شد.

البته روابط عمومی رسانه ملی چندی پیش اعلام کرد که اگر تعداد نامزدهای انتخابات زیر ۵ نفر باشد امکان برگزاری مناظره دو به دو فراهم خواهد شد که با بالاتر رفتن تعداد نامزدهای تایید صلاحیت‌شده(۸ نفر شامل علی اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف، محمد غرضی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی، حسن روحانی، سعید جلیلی و محمدرضا عارف) در نهایت مناظره‌ها از شکل سال ۸۸ خارج شده و قرارست به طور دسته‌جمعی صورت بگیرد.

دکور مناظره‌ها با ۸ جایگاه

با توجه به ساختاری که برای مناظره تعریف شده و استفاده از هشت جایگاه در دکورهای ساخته شده، قرار است این امر به صورت دسته جمعی انجام شود و حتی در مراحلی از تصمیم گیری برای موضوع قرار بود جایگاه نهمی نیز برای مجری وجود نداشته و صرفا صدای یک گوینده برای هدایت بحث‌ها در استودیو شنیده شود.

گرچه قطعی نیست سرانجام مناظره با چه شیوه‌ای پخش می‌شود اما چیزی که قطعی شده پخش این مناظره‌ها به صورت زنده همزمان از شبکه‌های رادیویی و ۱۰،۱۵ و ۱۷ خرداد ماه زمان برگزاری این مناظره‌ها از تلویزیون است.

مراسم امروز نیز که با حضور نمایندگان نامزدهای انتخاباتی برگزار می‌شود به صورت مستقیم از رادیو ایران روی آنتن می‌رود.

محمد حسین صوفی معاون صدای رسانه ملی نیز درباره کیفیت استودی برنامه مناظره‌ها گفته است: این استودیوها از مجهزترین مراکز ضبط صدا هستند و تلاش کرده‌ایم بهترین امکانات و عوامل فنی را در اختیار تبلیغات نامزدها قرار دهیم.

همچنین برنامه قرعهکشی امروز به صورت مستقیم از شبکه خبر و رادیو ایران روی آنتن میرود و در شبکههای دیگر نیز زیرنویس میشود.