محمود احمدينژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در مكالمه تلفني با "بان كي مون " دبير كل سازمان ملل با اظهار تاسف و نگراني از حوادثي كه در برخي كشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در جريان است، اظهار داشت: زمان آن فرا رسيده است كه دبير كل سازمان ملل نقش تاريخي و تعيين كنندهاي در حل و فصل مسائل موجود بر اساس تفاهم و گفتوگو ايفا كند تا فاجعه افغانستان و عراق تكرار نشود.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، وی با تاکید بر اینکه شورای امنیت به دلیل نیات سوء آمریکا و برخی کشورهای اروپایی قادر به مدیریت درست تحولات منطقه نیست، دخالت برخی دولت‌های اروپایی و آمریکا در کشورهای منطقه را موجب نگرانی و پیچیده‌تر شدن شرایط دانست و دبیر کل سازمان ملل را به جلوگیری از دخالت این دولت‌ها فراخواند.

رئیس‌ جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه دولت‌های غربی صرفا به دنبال منافع خودشان هستند، خاطر نشان کرد: دوگانگی رفتار دول غربی در بحرین و لیبی و نیز سکوت آنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به مردم بی گناه فلسطین نشاندهنده عملکرد متناقض آنان در جهان است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود که مسائل موجود در فضایی آرام و بر اساس گفتگو و تفاهم حل و فصل شود.

وی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش فعال در رفع مشکلات موجود در منطقه خبر داد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز در این مکالمه تلفنی از تلاش و اهتمام خود برای حل مسالمت آمیز مسائل موجود در منطقه خبر داد و با اشاره به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران حضور فعال ایران در مدیریت این تحولات را مورد تاکید قرار داد.

دبير كل سازمان ملل همچنين با اظهار نگراني از كشته شدن مردمي كه در بحرين و يمن به خاطر دمكراسي و آزاديخواهي، جان خود را از دست ميدهند خواستار خويشتنداري رهبران اين كشورها و توجه به خواست مردم خود شد.