ماهانه ۳۰ دقیقه با مردم حرف می‌زنم

به گزارش افکارنیوز،محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه رادیو جوان به تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های انتخاباتی خود پرداخت.

وی با بیان اینکه در حد خودم استفاده ابزاری از دین و مقدسات را متوقف خواهم کرد، تاکید کرد: می‌گویند جوانان ما از دین گریزان شده‌اند، تصحیح می‌کنم، جوانان ما از دین نمایان گریزان شده‌اند و من سعی می‌کنم برنامه‌ای مبتنی بر آموزه‌های دینی برای پیشرفت و تعالی کشور عزیز طرح‌ریزی کنیم.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مشارکت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و مطالبه‌ای بحق برای جوانان عزیز است. ما برای شما هستیم و همه برای ایران عزیز.

عارف با اظهار امیدواری از حضور جوانان در پای صندوق‌های رای برای خلق حماسه سیاسی گفت: امیدوارم جوانان با حضور در ۲۴ خرداد حماسه‌ای مانند دوم خرداد را برای تعیین سرنوشت خودشان خلق کنند.

وی در ادامه ضمن معرفی خود و ارائه سوابقش در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به شعار انتخاباتی خود مبنی بر گفتمان معیشت، منزلت و عقلانیت اشاره کرد و افزود: با همفکری جوانان و کارشناسان برنامه‌ای را در ۱۵۰ صفحه آماده کرده‌ام که در سایت شخصی من قابل پیاده کردن است.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه طرح و برنامه‌ای را برای کاهش بیکاری در کشور دارید، افزود: در سال ۹۰ ما ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را از دست دادیم. بنابراین اولویت ما بحثاشتغال است که تقریبا دغدغه جوانان و بخصوص جوانان تحصیل‌کرده و دانشجو است.

به گفته وی ایجاد حداقل یک میلیون فرصت شغلی در دستور کار خواهد بود که در دولت اصلاحات حدود ۷۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده بود و هم اکنون به دنبال این هستند که یک میلیون فرصت شغلی را در صورت پیروزی در انتخابات سالیانه به وجود آورند.

عارف ثبات اقتصاد، احیای سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی و بهبود فضای کسب و کار را از مهمترین اولویت‌های کاری خود در بخش اقتصاد عنوان کرد و گفت: متاسفانه بوروکراسی عجیب و غریبی در سیستم شغلی کشور وجود دارد، چرا که وقتی یک جوان کارآفرین می‌خواهد با یک سرمایه محدود شغلی را دست و پا کند، بوروکراسی او را در مخصمه می‌گذارد و وضعیت نامطلوبی در این زمینه داریم.

وی با اشاره به اینکه رتبه ما در کشور از لحاظ فرصت شغلی ۱۴۵ است، آن را یک نقطه نامطلوب در اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: مجلس قانونی را در این زمینه تصویب کرده است که اگر آن را مبنای کاری خود قرار دهیم، می‌توانیم بهبود اقتصاد کسب و کار را دنبال کنیم.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری، جذب سرمایه در بخش صنعت و کشاورزی را از دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد و ادامه داد: در درجه اول نگاه ما به سرمایه داخل کشور است که متاسفانه بخشی از سرمایه‌ها وارد بازار واسطه‌گری شده است، مثل بازار ارز و طلا که وضعیت نامطلوبی در آن داریم.

عارف طرح توسعه صنعت گردشگری و ایجاد ۲۰۰ هزارفرصت شغلی را از این طریق، از دیگر برنامه‌های خود دانست و تصریح کرد: ما به توسعه فناوری اطلاعات نیز اهمیت ویژه‌ای قائلیم.

وی افزود: منطقه ما منطقه خاصی است و موقعیت ممتازی را به عنوان هاب یا قطب تجاری و یا ارتباطی منطقه داریم که می‌تواند درآمدزایی و اشتغال بالایی داشته باشیم.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای ثبات اقتصاد دارید و راهکار عملی شما در این زمینه چیست، افزود: ما در این زمینه بحثتورم را در دستور کار داریم. ایرانی هم اکنون وضعیت کمرشکنی را دارد. بنابر این برنامه‌های مهمی را برای مهار تورم داریم که مهمترین آن کنترل دولت است.

عارف اضافه کرد: بیشتر تورم ناشی از بی‌انضباطی مالی دولت بوده است که کنار گذاشتن ساختارها و نهادهای نظارتی و استقراض‌هایی که از بانک مرکزی صورت گرفته، مبین این حرف ماست. بنابراین سعی خود را در کنترل دولت خواهیم کرد تا بتوانیم گرانی و تورم را مهار کنیم.

وی افزود: هم اکنون ۱۶۰ کشور دنیا تورم یک رقمی دارند، اما ما از نادر کشورهایی هستیم که تورم دو رقمی را تجربه کردیم و امیدواریم برنامه‌ای که در این زمینه داریم، مثمر ثمر واقع شود تا بتوانیم نرخ تورم را به یک رقم برسانیم.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ساماندهی ارز در دولت آینده‌اش گفت: خوشبختانه تجربه مستقلی را در این زمینه در دوره اصلاحات داشتیم و ارز را تک نرخی کردیم و بر این باوریم که چند نرخی بودن ارز فساد و رانت را بالا می‌برد و باید ارز را تک نرخی کنیم. البته این کار در طول دو، سه ماه عملی نیست، ولی با توجه به تجربه‌ای که در دوره اصلاحات داشتیم، انشاءالله نرخ ارز را به یک نرخ ثابت و معین تبدیل می‌کنیم.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما در مورد اجرای طرح اول هدفمندی‌ یارانه‌ها چیست، اظهار داشت: این طرح یک طرح ملی و از آرزوهای همه دولت‌های پس از انقلاب است. وقتی ما یارانه‌ها را بررسی می‌کردیم، به این نتیجه رسیدیم که یک نفر در دهک اول حداقل ۴۰ برابر از یارانه انرژی بیشتر از یک نفر دیگر در دهک آخر و یا غیره بهره‌مند است و به هیچ وجه این وضعیت با عدالت اجتماعی که یکی از شعارهای انقلاب اسلامی است، تطابق ندارد.

وی افزود: بنابراین هدفمند کردن یارانه‌ها در همه دولت‌های بعد از انقلاب مطرح بوده است، اما مهمترین دغدغه نحوه اجرا کردن هدفمند کردن یارانه‌ها بود که به هر حال در دولت نهم تصویب شد. به نظرم چون این طرح در این دولت به صورت ناقص اجرا شد، آثار تورمی بالایی را به وجود آورد.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بنابراین بود که از محل منابع آزاد شده ۳۰ درصد صرف تورم شود، گفت: ما در بحث‌های زیربنایی قرار بود در برخی حوزه‌ها مثل حوزه سلامت از منابع آزاد شده استفاده بیشتری کنیم که متاسفانه دولت بخشی از طرح را اجرا نکرد تا اینکه آثار منفی آن را دیدیم.

عارف برهمین اساس اضافه کرد: ما باید فاز اول طرح را به صورت کامل اجرا کنیم و سپس با همکاری مجلس ارزیابی کنیم تا مراجع قانونی جهت‌گیری مناسبی را در جهت تقویت زیربنایی و اولویت دادن به اقشار آسیب‌پذیر داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحثکاهش هزینه‌های درمان گفت: تامین هزینه‌های درمان از مشکلات اساسی مردم است. بنابراین سلامت افراد جزو اولویت‌های برنامه ما خواهد بود. باید در خود این توانمندی را به وجود آوریم که پاسخگوی مردم باشیم و باید به مسئله سلامت اولویت خاصی بدهم.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از اینکه در بخش سلامت بیمه قابل قبولی نداریم و در حال حاضر ۷۰ درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت می‌شود که به نوعی اجحاف در حق ملت است، گفت: برنامه‌ریزی ما در این زمینه این است که این عدد را به ۳۰ درصد برسانیم و سعی کنیم بیمه‌های متفرقه‌ای را کنار بگذاریم و یک بیمه جامع و فراگیر را تقدیم مردم کنیم.

به گفته وی یکی از مشکلات اساسی در بخش سلامت، بحثدارو است که در تامین داروها برای بیماری‌های صعب‌العلاج با مشکلات جدی روبرو هستیم و باید این مشکلات را برطرف کنیم.

عارف افزود: در بخش سلامت اولویت جدی ما بهداشت است چرا که اگر بهداشت خوبی داشته باشیم هزینه‌های درمان بشدت کاهش می‌یابد و بر همین اساس سهم بخش سلامت را از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌هاو سیاست هایی را برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت را دنبال خواهید کرد، گفت: نگاه ما به نفت نگاه درآمدی نیست. نفت متعلق به دولت نیست بلکه ثروت ملی است و این ثروت متعلق به نسل‌های آینده است که به صورت امانت در اختیار ما قرار دارد.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: به دلیل اینکه نفت را از زیر زمین بیرون می‌آوریم، کارمزد خود را می‌گیریم، ولی نباید بیشتر از آن از درآمد نفت استفاده کنیم. بنابراین بود که در برنامه سوم سالانه وابستگی بودجه به درآمد نفت کاهش پیدا کند که چنین نشد. البته در برنامه چهارم این جهت‌گیری شفاف‌تر شد.

عارف اضافه کرد: نفت سرمایه ملی است و خوشبختانه در این زمینه تجربه موفقی را داشته‌ایم، چرا که در برنامه‌ سوم ما حساب صندوق ذخیره ارزی ایجاد کردیم تا مازاد درآمدهای نفتی را به حساب صندوق واریز کنیم تا صرف سرمایه‌گذاری در بخش غیردولتی شود و این وظیفه دولت است که چنین کاری را انجام دهد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با سیاست‌های کلی در برنامه پنجم، حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی انتقال پیدا کرد، گفت: جهت‌گیری اصلی اقتصاد تقویت این صندوق است. بر این باوریم که اگر دولت انضباط مالی داشته باشد، بدون نیاز به درآمد نفت می‌تواند کشور را اداره کند و ما این را تجربه کرده‌ایم. دولت اصلاحات در سال ۷۷ نفت را زیر ۱۰ دلار می‌فروخت، اما با این حال به رشد اقتصادی ۶ درصد رسید. با اصلاحات ساختاری و جهت‌گیری‌های مناسبی که انجام دادیم هم توانستیم به رشد اقتصادی خوب برسیم و هم کم‌کم بودجه کشور را از وابستگی به نفت مستقل کنیم.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: براساس تجربه‌ای که در این زمینه داشتم، امیدواریم وابستگی به نفت را برای همیشه قطع کنیم تا استقلال بودجه از نفت را همه مردم شاهد باشند.

عارف در خصوص میزان انتقادپذیری و پاسخگو بودن در برابر اشتباهات صورت گرفته خاطرنشان کرد: الحمدالله خدا به من لطف انتقادپذیری را داده است و به اشتباهات خود اذعان دارم و بر همین اساس برنامه‌ریزی کردم که ماهانه ۳۰ دقیقه با مردم صحبت کنم و گزارشی را از روند کارهای انجام شده ارائه دهم تا مردم را در جریان مشکلات بگذاریم.

وی با بیان اینکه امیدوارم رابطه صمیمی و حسنه‌ای را با مردم ایجاد کنم، گفت: مطمئن باشید مردم را در جریان مشکلات خود خواهم گذاشت و اشتباهات خود را به مردم خواهم گفت و علاوه بر این سایتی طراحی خواهم کرد تا مردم انتقادات و پینشهادها و نظرهای خود را ارائه دهند.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری از تشکیل شورای منتقدان در دولت‌ آینده‌اش خبر داد و افزود: با تشکیل شورای منتقدان در کنار شورای مشورت قدم خوبی را در نقد عملکرد دولت برخواهیم داشت و با استفاده از این نظرات راه اشتباه خود را اصلاح خواهیم کرد.

عارف در پاسخ به سوالی در پاسخ به اینکه در روابط بین‌المللی چه برنامه‌هایی را خواهید داشت گفت: در یک جمله باید بگویم که روابط ما با دنیا روابط خوبی نیست. جایگاه کشورمان و ویژگی‌های استراتژیکی آن ایجاب می‌کند که جایگاه بالاتری را در منطقه داشته باشیم. چرا که صاحب یک تمدن بزرگ و ملتی بزرگ هستیم و در امور منطقه و دنیا می‌توانیم تاثیرگذار باشیم.

وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: ما صاحب انقلاب ارزشمند و بزرگی هستیم که دشمنان ما نیز به آن اذعان دارندو باید با این پشتوانه رابطه خود را با دنیا تصحیح کنیم. نگاه کلی ما به دنیا این است که پیامها باید پیام صلح باشد و به آنها بفهمانیم و بگوییم که ما در چارچوب منافع ملی و حفظ حقوق ملی اهل تعامل و گفت‌وگو هستیم و هیچ دخالتی در امور دیگران نخواهیم داشت و به حقوق آنها احترام خواهیم گذاشت.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از تجربه خود برای کشورداری برای حل مشکلات سایر کشورها استفاده خواهیم کرد، گفت: در گذشته ایران نقش اساسی در حل مشکلات داشته است. امیدواریم در مقطع کنونی نیز با یک برنامه‌ریزی مناسب به آن جایگاه خود بازگردیم.

عارف اولویت سیاست خارجی خود را تقویت دستگاه دیپلماسی عنوان کرد و گفت: الان در دولت سازمانها و نهادهای موازی به انجام وظیفه می‌پردازند که نتیجه آن قطعا تضعیف دستگاه دیپلماسی خواهد بود. بر این باوریم که در چارچوب راهبردی سیاست خارجی که از اختیارات رهبری است، جهت‌گیری هر دولتی باید اجرای آن راهبردهای اساسی باشد که موفق شدن در این زمینه نیازمند یک دیپلماسی قوی است. علاوه بر آن نیاز به دیپلماسی قوی داریم و باید از کارشناسان خبره متبحری که بتوانند در مذاکرات از حقوق ملت دفاع کنند، نیاز داریم.

وی با بیان اینکه منافع مشترکی را با سایر کشورها داریم و باید با تقویت روابط غیرسیاسی روابط اقتصادی خود را با دیگر کشورها افزایش دهیم به کشورهای عضو اکو به عنوان یک فرصت اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با کشورهای اسلامی برپایه فرهنگ ارتباط خود را افزایش دهیم و بر این اساس اولویت ما کشورهای اسلامی خواهد بود.

کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما رئیس جنبش عدم تعهدها هستیم و این فرصتی است که بتوانیم روابط خود را با ۱۱۰ کشور دنیا اصلاح کنیم و انجام این کار، کار سختی نیست.

وی همچنین کشورهای افریقای جنوبی را از دیگر اولویت‌های خود در توسعه روابط خارجی عنوان کرد و گفت: برخی کشورهای اروپایی روابط دیرینه و سنتی با ما داشتند که متاسفانه اخیرا این روابط سیاسی آنها از بین رفته است. ما نتوانستیم از اختلافی که بین اروپا و آمریکا بود، به نفع خود بهره‌برداری کنیم و بیشتر آنها در خصوص پرونده‌ هسته‌ای علیه ایران متحد شدند.

کاندیدای اصلاحطلب انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برای تقویت روابط خود با دیگر کشورها باید از سایر ابزارهایی که در اختیار داریم از دیپلماسی علمی گرفته تا مبادله استاد به استاد، کارشناس با کارشناس، پژوهشگر با پژوهشگر استفاده کنیم که میتواند کمک دهنده خوبی باشد.