تجدید‌نظر در ممنوع‌الخروج شدن سرمایه‌گذاران

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین رییسی با اشاره به حضور مردم در انتخابات ۲۴ خرداد ماه، اظهار کرد: زمینه‌ساز این حماسه بزرگ، مقام معظم رهبری بودند که زمینه را برای رقابت سالم کاندیداها، استفاده از رسانه ملی و تبیین دیدگاه‌ها فراهم کردند.

وی گفت: قوه قضاییه آمادگی دارد برای اینکه دولت جدید بتواند وظایف خود را انجام دهد، همکاری لازم را با رییس‌جمهور منتخب مردم داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان این‌که بدون تردید حماسه سیاسی ۲۴ خرداد ماه، زمینه‌ساز خلق حماسه اقتصادی است، اظهار کرد: در ابتدای امسال در قوه قضاییه کارگروهی در این رابطه تشکیل شد و اخیرا رییس قوه قضاییه به منظور خلق حماسه اقتصادی دستورالعملی به بخش‌های مختلف دستگاه قضایی ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: در این دستورالعمل نکات مهمی و جود دارد که یکی از آن‌ها حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی است و در همین راستا کمیته‌های حمایت از سرمایه‌گذاری تشکیل خواهد شد. همچنین به دادگاه‌ها ابلاغ شده که به پرونده‌های اقتصادی به ویژه مفاسد اقتصادی به صورت دقیق و سریع رسیدگی کنند. البته لازمه این امر تشکیل دادگاه‌های تخصصی اقتصادی به ویژه در رابطه با موضوع قاچاق است که ان‌شاءلله با تشکیل این دادگاه‌ها زمینه رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده‌ها فراهم خواهد شد.

رییسی گفت: سازمان بازرسی کل کشور دفتری به نام حمایت از سرمایه‌گذاری دارد و با فعال‌ عمل کردن این دفتر موانع بر سر راه سرمایه‌گذاری مرتفع می‌شوند. همچنین در رابطه با بحثصدور مجوز برای بخش خصوصی، همکاران ما در سازمان کل کشور بر این موضوع نظارت دارند تا موانع در این رابطه، برطرف شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: هفته قوه قضاییه بستر زمانی مناسبی است که همکاران ما در سراسر کشور عملکردشان را با مردم در میان بگذارند. قضاوت یکی از کارهای پرمشقت بوده و باید بر اساس عدل، تدبیر و عقل باشد.

رییسی افزود: رسیدگی به برخی از پرونده‌ها فقط مطرح می‌شود اما پرونده‌هایی در حال رسیدگی هستند ولی سخنی از آن نیست؛ زیرا موضوعات در مورد مسایل اجتماعی یا سیاسی نیست که مورد توجه قرار گیرند.

معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت شبکه سخا(سامانه خدمات الکترونیکی)، گفت: امروز در تهران بیش از ۷۰ درصد دادخواست‌ها به صورت الکترونیکی ثبت می‌شوند و حدود ۴۰ دفترخانه در تهران ماموریت این کار را بر عهده دارند. ان‌شاءالله در سال جاری سامانه سخا در سراسر کشور، ثبت دادخواست‌ها را به صورت الکترونیکی انجام خواهد داد.

وی گفت: دستگاه قضایی در سال ۹۲، ‌ هزار قاضی جذب می‌کند؛ یعنی دوره کارآموزی این تعداد به پایان رسیده است و با گذراندن مراحل مختلف وارد دستگاه قضایی خواهند شد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به فعالیت بخش‌های نظارتی در دستگاه قضایی، گفت: اعزام هیات‌های نظارتی از سوی دیوان عالی کشور و دادستانی کل، نظارت بر دادسراها و دادگاه‌ها را تقویت می‌کند.

رییسی با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های محاکم در مجموعه قوه قضاییه مربوط به مواد مخدر است، گفت: امروز موضوع مواد مخدر و موضوعات مرتبط مانند اعتیاد که منجر به طلاق و برخی جرایم می‌شود در افغانستان در حالی انجام می‌شود که آمریکایی‌ها و ناتو در آن‌جا حضور دارند و آمارهای سازمان ملل حاکی از این است که این جنایت علیه بشریت زیر نظر آمریکایی‌ها انجام می‌شود و اگر یک دادگاه عادلانه بین‌المللی وجود داشت باید آمریکایی‌ها را به دلیل این امر محاکمه می‌کرد.

وی ادامه داد: البته ما به عنوان دستگاه قضایی به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم و بنای دستگاه قضایی آن است که قانون را به صورت کامل اجرا کند و مردم عزیز نیز شاهد این موضوع هستند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز دستگاه قضایی در رابطه با برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و مفسدان اقتصادی هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهد و گزارش‌های سخنگوی محترم قوه قضاییه هم حاکی از این موضوع است.

وی اظهار کرد: فعال شدن بخش پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه حتما مورد نیاز است که امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است و امیدواریم این امر به صورت قانونی زودتر به دست قوه قضاییه برسد تا ما بتوانیم این امر را به صورت قانون‌مند دنبال کنیم. هر چند که در حال حاضر موضوع پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه توسط یک معاونت دنبال می‌شود.

رییسی تصریح کرد: در دستگاه قضایی این اراده که باید همکاری خوبی بین قوا باشد، وجود دارد و امیدواریم با تشکیل دولت جدید این همکاری بین قوا، همکاری بسیار صمیمانه‌ای باشد و در پرتو این همکاری صمیمانه حماسه اقتصادی محقق شود.

به گزارش ایسنا، ‌در ادامه این نشست خبری، رییسی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از وجود بخشنامه‌هایی که مانع ارتباط قوه قضاییه با رسانه‌ها می‌شود انتقاد کرد، گفت: امروز ارتباط قوه قضاییه با رسانه از طریق روابط عمومی و سخنگوی قوه قضاییه انجام می‌شود که حدودا هر ۱۵ روز یک‌بار جلسه‌ای با اصحاب رسانه دارند. بحثدیدار اصحاب رسانه با ریاست محترم قوه قضاییه نیز به تدبیر خود ایشان بستگی دارد ولی در برنامه سال جاری رییس قوه قضاییه این امر وجود دارد که ارتباط با رسانه در سطح بالاتری انجام شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعامل قوه قضاییه با دولت گفت: ارتباط بین دستگاه‌ها بر اساس قانون تعریف می‌شود. تاکید ما همیشه این بوده است که بهترین روش برای تنظیم قوا، قانون است. ما در این دوره و به طور مشخص در سال گذشته شاهد این موضوع بودیم که توجه به قانون می‌توانست مشکلات را کاهش دهد ولی متاسفانه این امر صورت نگرفت.

یکی از خبرنگاران با اشاره به پرونده بیمه ایران از وجود اطاله دادرسی و رسیدگی نکردن به اتهام برخی افراد در این پرونده انتقاد کرد و رییسی در این رابطه گفت: بارها در دستگاه قضایی اعلام کردیم که قوه قضاییه حاشیه امنی برای کسی قائل نیست و با وجود عدالت به همه پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.

رییسی در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چه تضمینی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور دارد؟ گفت: اصولا سرمایه‌گذاری در کشور باید مورد حمایت دستگاه‌های مختلف قرار گیرد و دستگاه قضایی هم این سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند و ما در دستگاه قضایی از هرگونه سرمایه‌گذاری به صورت قانونمند حمایت می‌کنیم و یقین داریم اینگونه سرمایه‌گذاری چرخ تولید را به حرکت در می‌آورد.

وی گفت: البته قوه قضاییه ضمن حمایت از فعالیت‌های سالم اقتصادی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی هم رسیدگی می‌کند، ولی رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی نباید به توقف سرمایه‌گذاری و توقیف ابزار کار کارخانه‌ها منجر شود.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: در این رابطه باید در ممنوع‌الخروج بودن بعضی سرمایه‌گذاران که مساله بانکی دارند حتما تجدیدنظر شود. البته پیگیری معوقه‌های بانکی حتما باید انجام شود اما راهکارهایی باشد که هم معوقات بانکی رسیدگی شود و هم ممنوع‌الخروجی مرتفع شود.

وی افزود: برای تحقق حماسه اقتصادی نیازمند یک بسته کامل و فعالیت همه دستگاه‌ها هستیم و همچنین در این زمینه امیدواریم که دکتر روحانی به عنوان منتخب ملت در کارشان موفق باشند.

رییسی درباره کاهش بودجه دستگاه قضایی نیز گفت: یکی از مسائل در سال‌های اخیر مسئله کمبود بودجه است. ما بخش حاکمیتی هستیم و خودمان تولید درآمد نداریم و درآمدهای که هم وجود دارد به حساب خزانه واریز می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه افزود: هر سال یک جهش در بودجه قوه قضاییه وجود داشته باشد زیرا ما در بعضی بخشها مثل سازمان زندانها و سازمان ثبت مشکل بودجهای داریم. البته ما سعی کنیم با صرفهجویی کارها را دنبال کنیم ولی این بدین معنا نیست که کمبود نداشته باشیم.