نامه زندانیان امنیتی متعلق به آنها نیست

به گزارش افکارنیوز، غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور درباره نامه‌هایی که بعضا به‌نام برخی زندانیان امنیتی منتشر می‌شود و اینکه این نامه‌ها با وجود نظارت‌ها چگونه منتشر می‌شود اظهار داشت: براساس تحقیقات انجام شده باید بگویم اکثر قریب به اتفاق مطالبی که از زبان زندانیان در فضای مجازی منتشر می‌شود، نامه زندانی و نگاشته شده توسط خودش نیست.

وی ادامه داد: افراد دیگری در بیرون از زندان می‌نشینند متنی را تولید می‌کنند و به عنوان نامه زندانی در فضای مجازی تولید می‌کنند و به عنوان نامه یک زندانی در فضای مجازی منتشر می‌کنند و به هیچ عنوان شخص زندانی از این موضوع خبر ندارد و بعضا متن نامه‌ را هم نمی‌پذیرد.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه این موارد کار دشمنان نظام و انقلاب است که فکر می‌کنند انتشار مطلب از قول زندانیان می‌تواند جاذبه ایجاد کند گفت: در برخی از این موارد سراغ این زندانیان که نامه‌ها به نقل از آنها منتشر شده می‌رویم که اذعان می‌کنند که از این موضوع بی‌خبر هستند؛ همان زندانی امنیتی که شاید از این موارد بدش هم نیاید، اما امضا می‌دهد که این نامه‌ها از سوی او نگاشته نشده است. مثلا یک نامه را به عنوان نامه جمعی از زندانیان منتشر کردند و زیر آن اسم و امضای ۱۰ زندانی گنجانده شده بود. اما وقتی بررسی کردیم معلوم شد بیشتر این افراد در زندان‌ها و شهرهای مختلف زندانی هستند. سوال اینجاست که چطور ممکن است در مدت کوتاهی بعد از وقوع حادثه‌ای از چند زندانی در چند شهر مختلف اسم و امضا تهیه کرد؟

اسماعیلی با بیان اینکه کسانی که اهل تشخیص هستند، می‌دانند این نامه‌ها اصالت ندارند، خاطرنشان کرد: این موارد مربوط به کسانی بود که نامه‌ها را منکر می‌شدند اما برخی از نامه‌ها مربوط به کسانی است که نامه‌ها منسوب به آنها است و آنها هم قبول می‌کنند. زندانیان باوجود طبقه‌بندی، به صورت گروهی نگهداری می‌شوند. مثلا سارقین باهم، زندانیان مهریه‌ باهم، تصادفی‌ها باهم و زندانیان امنیتی هم باهم نگهداری می‌شوند. در زندان هم همیشه گروهی در حال ورود و گروهی در حال خروج یا مرخصی هستند. زمانی این پیام‌ها به صورت مکتوب تبادل می‌شد که در حال حاضر، با بازرسی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم مطلب مکتوبی خارج نشود اما وقتی به صورت شفاهی از کسی می‌خواهند مطلب یا پیامی را منتقل کنند، دیگر نمی‌توان کاری کرد.

وی گفت: محور اصلی این مطالب، موضوعاتی است که عناصر خودفروخته سیاسی در خارج از کشور تهیه میکنند و به نام شخص زندانی منتشر میکنند. در برخی موارد شاهد هستیم که نامهای خطاب به بنده یا حتی رئیس قوهقضاییه منتشر میشود اما خبری از اصل نامه نمیشود وقتی هم پیگیری میکنیم متوجه میشویم وجود خارجی ندارند. اینگونه نامهها هیچوقت به مقصد نمیرسند.