مشاور روحانی: ابتدایی‌ترین مسائل زندگی با مشکل اساسی رو‌به‌‌رو است

به گزارش افکارنیوز، می‌گویند هر دولتی اول کارش با شادی و امید است و پایان کارش با اما و اگر. حالا کمتر از بیست روز مانده به پایان دولت احمدی‌نژاد که خبر واگذاری‌های جدیدی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.

گویا دولت روحانی باید به سختی شروع کند و اقدامات روزهای آخر دولت دهم بارگران را مضاعف می‌کند. باید این بیست روز را دولتمردان جدید با چشم باز بخوابند که دولت دهم به سر‌ آید و تعهداتی که قبل از تولد دولت جدید به ایام دولت محمود احمدی‌نژاد پذیرفته شده است، کمر دولت جدید را خم نکند.

سوای بحثواگذاری‌های خاص، همین هفته پیش بود که وزیر کشاورزی دولت‌های قبلی گزارشی تکان‌دهنده از وضعیت کشت و کار و محصولات کشاورزی در پایان دولت دهم داده بود. هر انتخاباتی با خود بهمن انتظارات را می‌آورد. مهندس اکبر ترکان دیگر شیخ الوزرایی است. او را مرد امین و وزیر مشاوری می‌دانند که زیر و بم جاده تولید و صنعت را می‌داند و مورد اعتماد بخش‌های مدنی و حکومتی است. از به هم رسیدن شاخص‌های بیکاری و تورم و فلاکت فعلا حرفی نمی‌زنیم و آنها را به اقتصاددانان و سینه پر سایر نامزدها که بسیار در ایام انتخابات گفته‌اند می‌سپاریم.

این مصاحبه‌ کوتاه در میان شلوغی کارهاو بر حسب حال متین و مودب و شیخوخیت مهندس ترکان به انجام رساندیم. باید امید داشت که این بیست روز هم بخیر بگذرد تا دولت تدبیر و امید برسد و چاره کارکند.

همزمان با تقدیر رییس صداو سیما از آقای احمدی‌نژاد، خبری به نقل از معاون اول رییس‌جمهور اعلام شد که گویا دولت تصویب کرده زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی که در مجاورت صداوسیماست، به این سازمان واگذار شود. آیا این قبیل کارها تکلیفی برای دولت آینده ایجاد خواهد کرد؟

من نمی‌دانم این چه کاری است. بعد از هشت سال آیا روزهای آخر کار یک دولت مناسب این واگذاری‌هاست؟ اساسا آیا این کار مبنای حقوقی و قانونی دارد؟ بدون طی کردن فرآیند قانونی، این امور تنها بار اداری مزاحم برای دولت آینده دارد. من از آقای غضنفری تعجب می‌کنم که چطور اجازه چنین کاری را داده‌اند. امکانات وزارت بازرگانی نباید مورد بذل و بخشش قرار گیرند و دولت دکتر روحانی عمیقا این مسائل را دنبال خواهد کرد و اگر مشکلی باشد حتما به مجلس منعکس خواهد شد.

نمایشگاه بزرگ بین‌المللی بهترین ویترین وضعیت تولید و صنعت و بهترین مکان برای نمایشگاه‌های تخصصی است. به فرض که نمایشگاه‌های دیگر هم احداثشود. این امکان چرا از دست تولید و صنعت به همین راحتی خارج شود؟ این زمین و امکاناتش سوای بحثحقوقی مالکیتش، کاربری نمایشگاه تخصصی دارد. ان‌شاءالله آقای ضرغامی هم اولویت را به بخش تولید و صنعت می‌دهند و نمی‌پذیرند.

نمی‌دانم معاونت‌های این وزارتخانه این مسائل را بررسی کرده‌اند و به صحن دولت فرستاده‌اند یا نه. بالاخره اینها به مسائل قبلی اضافه می‌شود و بار سنگین دولت بعدی را سنگین‌تر می‌کند. واقعا اگر حسن نیتی در کار است باید از این قبیل کارها اجتناب شود. ان‌شاءالله مساله قدردانی متقابل رییس‌جمهور و رییس سازمان صداو سیما نیست.

بار دولت بعدی چرا سنگین است؟ دولت آقای روحانی دقیقا به استقبال چه مسائلی می‌رود؟

ببینید یک و نیم میلیون تن خوراک دام و مرغ فعلا چون محلی برای اعتبارشان در نظر گرفته نشده، برای ورود به کشور سرگردان است. کود اوره برای کشت پاییزه نداریم. تامین خوراک اساسی و روغن نباتی و امثالهم باید اولویت کشور باشد. اینها مشکلات حادی هستند که دولت آقای روحانی شروع به‌کار نکرده، کمبود و گرانی‌شان احساس می‌شود. چون گویا فکری برایشان نشده است.

تامین‌کنندگان گوشت و مرغ با مشکل اساسی مواجهند. این خوب نیست که انبارها و ذخایر کشور خالی باشد. در دولت‌های قبلی تا پایان سال، دولت جدید مشکلی نداشت. اما ما واقعا با مشکل در دو، سه ماه آینده مواجهیم. این درست است که هدف دولت آقای روحانی مشکلات اساسی کشور است در همه ابعاد، اما انصاف نبود که کالاهای اساسی هم که ابتدایی‌ترین مساله زندگی مردم است با مشکل اساسی روبه‌رو شود. بنده در برنامه قبلی کشور ندیدم که این مسائل را برای دولت بعدی حل کرده باشند. اگر پیش‌بینی فرموده‌اند به ما هم بگویند که کجا و از چه منابعی پیش‌بینی کرده‌‌اند.

در بحثیارانه‌ها مشکلی ندارید؟

قانون بودجه سال ۱۳۹۲ مصوب شده است اما هنوز مساله یارانه‌ها و محل تامینش را آقای احمدی‌نژاد ابلاغ نکرده‌اند. به شخصه امیدواریم آقای دکتر احمدی‌نژاد یا مجلس محترم این وضعیت بلاتکلیفی را بر مردم نپسندند.

به هرحال قانون کشور مجرای اعمال دولت دکتر روحانی است و شایسته نیست بحثیارانه‌ها در ماه پنجم یا ششم سال برای اجرای قانون بودجه کشور توسط ایشان ابلاغ شود. طبق این قانون از محل افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی، اعتباری برای ادامه پرداخت یارانه‌های نقدی در نظر گرفته می‌شود. دولت دکتر روحانی که نمی‌تواند از منابع صوری این یارانه را تامین کند. این بحثهم از مغفولات است که امیدواریم دکتر احمدی‌نژاد این مساله را که موجب افتخار دولت خود می‌دانند، با همان فلسفه حل کنند و نیازی به تدبیر دولت یازدهم نباشد.

از عزل و نصب‌های بعد از انتخابات ماه گذشته اطلاع دارید؟

بی‌بلیت سوار شدن همین عزل و نصب‌ها در دولت در ماه اخیر است. این کارها غیرعادی است. یک نفر از دفتر بازرگانی برمی‌دارند و مثلا مدیرعامل شرکت احداثصنعت می‌کنند. این تغییرات فاقد مبنا چه معنایی دارد جز تسویه حساب؟

نزدیک به چهل فرماندار را بعد از انتخابات عزل می‌کنند و با احکام غیرعادی جایگزین برایشان می‌گذارند. واقعا این گلایه‌ها را از آقای نجار وزیر کشور داریم. اینها معنایی جز تسویه حساب ندارد. اینها با مشی اعلامی آقای احمدی‌نژاد که از دولت دکتر روحانی استقبال کردند، هم نمی‌خواند. نقل و انتقالات و واگذاری اموال و امکانات و ساختمان‌ها که به بهای بخس دارند واگذار می‌شوند در میراثفرهنگی و مناطق آزاد و جاهای دیگر را ما داریم رصد می‌کنیم. اینها را به آقای دکتر احمدی‌نژاد هم اطلاع می‌دهیم که به بدنه دولت را هشدار دهند. قرار است که همه ما کمک کنیم که امید در دل مردم جوانه بزند و اخلاقا موظف هستیم که دست دولت جدید را در گردوی مشکلاتی اینچنین نگذاریم.

قبل از اینکه به جلسه بعدی بروید دوسوال پایانی را جواب دهید. شما به عنوان شیخ‌الوزرا در دولت بعدی حضور خواهید داشت و سوال دوم اینکه آنچه در دولت آینده ازهم‌اکنون می‌بینید، امید را به جامعه ایران برخواهد گرداند؟

بگذاريد جوابتان را اينطور بدهم كه رييسجمهور و دولت آينده از باتدبيرترين و متخصصترين سرمايههاي ايراني بهره خواهند برد. شخص دكتر روحاني با مبنا و معيار، دولت خود را تدبير و اميد نام نهادهاند و گرههايي كه دركار مردم افتاده است به اميد خدا و پشتوانه مردم و راهنمايي رهبر انقلاب و همراهي مجلس محترم باز خواهند كرد و امثال بنده فرصت ديدن دستاوردهاي اين دولت را ان شاءالله در خارج از دولت خواهم داشت.