بعضی‌ها در مجلس نقش شعبان بی‌مخ را دارند

افكار نيوز - حجتالاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در جلسه علني عصر امروز (دوشنبه) در تذكري از چگونگي ارجاع مواد ۲۲، ۲۳ و ۲۴ لايحه حمايت خانواده به كميسيون قضايي از سوي رييس مجلس انتقاد كرد.

به گزارش افکار به نقل از ایسنا، رسایی در تذکر خود با استناد به ماده ۱۵۵ آیین‌نامه گفت: در دو جلسه قبل در مورد ماده ۲۲ تذکراتی داده شد و بیش از حد وقت در مورد آن صرف شد چرا که شما نمی‌خواستید این ماده تصویب شود لذا همه تذکرات را شنیدید.

وی افزود: اگر امروز به اعتبار تذکرات دیروز این مواد را از دستور خارج کرده‌اید به اعتبار آیین‌نامه باید دیروز تذکرات را وارد می‌دانستید لذا کار شما غیرقانونی است. شما بر اساس چه ماده‌ای از آیین‌نامه این سه ماده از لایحه را از دستور خارج کردید و به کمیسیون ارجاع دادید؟

لاریجانی در پاسخ به تذکر رسایی گفت: شما باید به من بگویید بر اساس چه ماده‌ای تذکر می‌دهید نه این‌که از من بخواهید ماده‌ی مورد استناد برای ارجاع مواد لایحه به کمیسیون را به شما بگویم. تذکر شما را هم وارد نمی‌دانم.

وی افزود: وقتی در جلسه‌ی قبل مجلس دیدیم این مواد اشکالاتی دارد و به خصوص ماده ۲۳ و ۲۴ اشکال شرعی داشت با کمیسیون مربوطه جلسه گذاشتیم و خواستیم از این طریق مشکل حل شود تا جلسه با بن‌بست مواجه نشود.

وی خطاب به رسایی گفت: ‌ اگر رییس مجلس تذکری را وارد بداند می‌تواند ترتیب اثر بدهد، لذا من در رفتار هیات رییسه اشکالی نمی‌بینم.

پیش از تذکر رسایی، لاریجانی خواستار موکول شدن تذکرات به بعد از رای‌گیری در مورد ۲۵ لایحه شد؛ اما با اصرار رسایی و کوچک‌زاده برای دادن تذکر مواجه شد که خطاب به آن‌ها گفت توهین نکنید من مسئول اداره جلسه هستم و به شما اخطار می‌کنم جلسه را به هم نزنید.

کوچک‌زاده فریاد زد اخطار شما هم غیرقانونی است.

لاریجانی به وی گفت پس شما متن آیین‌نامه را مطالعه نکردید که به رییس مجلس می‌گویید اخطارشان غیرقانونی است.

به گزارش ایسنا، رسایی پس از تذکر خود و پاسخ لاریجانی در جایگاه هیات رییسه حضور یافت که لاریجانی خطاب به وی گفت اینجا را خلوت کنید من موظف نیستم شما را اداره کنم. مجددا به شما اخطار می‌دهم که نظم جلسه را به هم نزنید.

رسایی فریاد زد شما چرا اسم من را پشت تریبون می‌آورید لاریجانی به وی پاسخ داد برای این‌که شما نظم جلسه را به هم می‌زنید.

فرهاد بشیری نماینده پاکدشت نیز در واکنش به این اتفاقات در تذکری لزوم رعایت شأن مجلس را یادآور شد و گفت: بعضی آقایان نقش شعبان بی‌مخ‌ها را در مجلس بازی می‌کنند و می‌خواهند با جنجال در روند قانونی مجلس ایجاد اخلال کنند که این موضوع بازتاب منفی در جامعه دارد.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر بر لزوم رعایت شأن مجلس تاکید کرد.

هم چنین چند تن از نمایندگان با تجمع در کنار صندلی نماینده پاکدشت به تذکر وی اعتراض کردند که با حضور محسن کوهکن عضو هیات رییسه و درخواست لاریجانی برای حضور نمایندگان در صندلی‌های خود متفرق شدند.

در پی این اتفاقات حمید رسایی با عصبانیت از جلسه بیرون می‌رفت که با ممانعت محمدتقی رهبر و ملک‌محمدی و چند تن از نمایندگان دیگر روبرو شد، اما نهایتا از درب هیات رییسه بیرون رفت و جلسه‌ی علنی مجلس را ترک کرد.
/ب.