۱۸ ایراد احتمالی به طرح " تعریف جرم سیاسی " برطرف شد

به گزارش افکارنیوز،ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره طرح تعریف جرم سیاسی، اظهار داشت: طبق اصل ۱۷۷ قانون اساسی، چهار اصول جمهوریت، اسلامیت، اصل ولایت فقیه و اصل تشیع به عنوان مذهب رسمی جمهوری اسلامی غیر قابل خدشه هستند لذا در طرح تعریف جرم سیاسی، ما توهین و افترا را با انگیزه نقد‌حاکمیت را از این موارد جدا کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین دیات، قصاص و حدود را از این موضوعات جدا‌ کرده‌ و جرائم خشونت‌بار تروریستی، آدم ربایی، قاچاق اسلحه و قاچاق مواد مخدر را نیز از آن ۴ اصل اساسی جدا‌ کردیم.

عضو‌کمیسیون قضایی و حقوقی خاطرنشان کرد: در واقع جرم سیاسی برای اولین بار بر اساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی احیاء می‌شود اما نقطه نظرات شورای نگهبان را در این زمینه لحاظ کرده‌ایم.

ابوترابی در ادامه تاکید‌کرد: شورای نگهبان در سال ۱۳۸۰،۱۸ ایراد به طرح جرم سیاسی گرفته بود و ما در این طرح این ۱۸ ایراد را با کارشناسی بسیار زیاد برطرف کرده‌ایم.

وی افزود: موارد مطرح شده در طرح جرم سیاسی با نظرات شورای نگهبان تطبیق دارد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی تصریح کرد: مخالفهایی که درباره طرح جرم سیاسی صورت میگیرد، مبنای کارشناسی ندارد و افرادی که این بحثها را مطرح میکنند تاکنون طرح را نخوانده و تنها نگرش و ذهنیت قبلی دارند لذا اگر ماده ۱ این طرح را بخوانند و مشاهده کنندکه چهار اصول مندرج در اصل ۱۷۷ قانون اساسی را رعایت کردهایم، دیگر مخالفتی نخواهند کرد.