تنها راه نجات کشور از بحران ایجاد شغل است

به گزارش افکارنیوز،علی ربیعی وزیر پیشنهادی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز(چهارشنبه) در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: همدلی، مشارکت مردم، اصرار و ایستادگی مقام معظم رهبری بر اصول و تأکیدشان بر حفظ دو عنصر اسلامیت و جمهوریت و نمایندگان مردم که امام راحل آن را عصاره فضائل ملت خواندند، زمینه‌ساز تحقق مردم‌سالاری دینی در کشور شده است و بنده امروز در این جایگاهی که ایستاده‌ام، در همین چارچوب از برنامه‌هایم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دفاع می‌کنم.

وی با بیان اینکه شهدا و حضرت امام(ره) زمینه‌ساز فضای آرامش کنونی در کشور هستند، ‌افزود: زندگی باکرامت همراه با دموکراسی که امروز من از آن بحثو شما نقد می‌کنید، همه ناشی از این فرایند است که آن را ارج می‌نهیم و معتقدیم که بدون در نظر داشتن واقعی آنها، گام در راه پذیرش مسئولیت نهادن، خطرناک است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: متأسفانه این بار قرعه برای این وزارتخانه به نام بنده افتاد و گرنه در زمان دولت شهید رجایی تاکنون سه ۳ مرتبه از این مسئولیت فرار کرده بودم و این بار با درک استراتژیک، وضعیت را چنان دیدم و اطمینان یافتم که هر فردی و با هر اندازه توانی که دارد، باید برای عبور از شرایط پیچیده امروز به میدان بیاید.

ربیعی تصریح کرد: ما گاهی شرایط زندگی، انتخابات، آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش، بیکاری، در سراشیبی قرار گرفتنی کار و سرمایه ایرانی و دغدغه‌های رهبری را فراموش می‌کنیم، در این شرایط بنده پذیرفتم که برای این وزارتخانه کمکی به دولت آقای دکتر روحانی داشته باشم و معتقدم فقط با حمایت و پشت‌گرمی مجلس می‌توان به این وظایف ادامه داد.

وی با اشاره به سؤالات برخی از نمایندگان اضافه کرد: برخی در ارتباط با برنامه‌های کار و اشتغال سؤالات و ابهاماتی را مطرح کردند، معتقدم که اساس و ترجمان اعتدال‌گرایی در این وزارتخانه در حوزه روابط کار و اشتغال است که شایسته سه‌جانبه‌گرایی است و امیدوارم سند این سه‌جانبه‌گرایی در روزهای نخست کار، پخته‌ و کارشناسی‌تر به مجلس ارائه شود.

ربیعی با بیان اینکه همه جریان کارگری و کارفرمایی باید تشکل‌ ایجاد کنند، گفت: تسهیل فضای گفت‌وگو با شرکای اجتماعی و تقویت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باید صورت گیرد و این وزارتخانه نیز از آنها حمایت می‌کند.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: وقتی بحثاز صیانت از نیروی کار به وجود می‌آید تنها بحثنیروهای شاغل نیست، بلکه نیروهای داوطلب شغل نیز در این مجموعه قرار می‌گیرد، بنابراین گسترش چرخ حمایت‌های اجتماعی در جامعه و کار و تولید، بخشی از برنامه‌های ارائه شده بنده در حوزه روابط کار و اشتغال خواهد بود.

وی افزود: معتقدم که اشتغال تنها محصول پاشیدن بذر پول در زمین اقتصاد نیست، گرچه پول در بدترین حالت شرط لازم است، اما در شرایط فعلی و در صورت تحقق ثبات سیاسی، روشن بودن افق‌ سیاست‌ها با تضمین حقوق مالکیت و مبارزه با فساد، می‌توان دولت پاک را به جلو برد و می‌توانیم سیاست‌های پیشرفت‌گرا را پیش و شغل در کشور ایجاد کنیم.

ربیعی با بیان اینکه مطالعات‌ زیادی را در حوزه کارآفرینی انجام داده‌ام، خاطرنشان کرد: در حوزه روابط کار و اشتغال برخی از بنده ایراد گرفته‌اند که ممکن است نگاه من نگاهی یکجانبه کارگری باشد، کتمان نمی‌کنم که نگاه مستضعف‌گرایانه و کارگری دارم، اما نیک می‌دانم که هر کس در این کشور آجر روی آجر بگذارد، باید او را ارزش گذاشت و مجسمه او را ساخت و معتقدم مجسمه نخستین کسی که چراغ برق را به ایران و کارخانه را به تهران آورد، باید بسازیم و آن را نماد قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ‌ایجاد شغل و کارآفرینی یک ارزش فراموش شده در کشور است و من به احیای آن اعتقاد دارم.

وی افزود: بنده ۲.۵ سال پنج کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین را مورد مطالعه عمیق قرار داده‌ام که چگونه کشورهای تازه صنعتی شده از بحران عبور کرده‌اند، و آنچه یافتم و تنها راه عبوری می‌توان کشور را از آن نجات داد، ایجاد شغل است و شغل است و شغل و من آن را ارج می‌نهم.

ربیعی با بیان اینکه به یک سو افتادن، کشور را به بحران مواجه کردن است، خاطرنشان کرد: برخی سؤال کرده‌اند که طریق ایجاد شغل توسط شما چگونه است، که در پاسخ باید گفت سیاست بر عرصه اشتغال دارای چهار بعد است، نخست سیاست کلان کلی دولت و قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی است که به همه برمی‌گردد و دوم سیاست تنظیمی است که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که مسئولت آنها را بنده به عهده می‌گیرم.

وی ادامه داد: بنابراین سیاست فعال تنها سیاستی است که به طور مستقیم به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنمی‌گردد، اما بنده در برنامه‌هایم از آن شانه خالی نکردم و معتقدم که مسئول پیگیری سیاست‌های فعال یعنی دستگاه‌هایی که باید ایجاد شغل کنند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی افزود: تقویت فضای کسب و کار و ایجاد بنگاه‌های زودبازده و آسیب‌شناسی در برنامه‌های بنگاه‌ها جزو برنامه‌های من در بخش تعاون خواهد بود.



ربیعی با توصیف بحثرفاه اجتماعی به عنوان مهمترین بخش فعالیت‌های وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی، گفت: نقطه توازن و تعادل برنامه‌های این وزارتخانه به بخش رفاه اجتماعی مربوط می‌شود و این موضع یکی از بخش‌هایی است که باید متوازن‌کننده رشد و توسعه داشته باشد و باید این را مدنظر قرار دهیم که رفاه اجتماعی با برزیلی کردن کشور فرق می‌کند. تجربه‌ای که بخواهد منهای نگاه حمایت‌گرانه اجتماعی باشد، نیز همان برزیلی کردن کشور است.



وزیر پیشنهادی تعاون و کار و رفاه اجتماعی در ادامه تاکید کرد: نسبت به شاغلین و مستمری‌بگیران به زیر ۶ آمده و این برای خودش یک خطر جدی است. ما بین‌النسلی را رعایت نکردیم و در ۲۰-۲۰ با بحران صندوق‌ها مواجه‌ایم. صندوق‌هایی مثل صندوق‌های فولاد ۳ ماه است حقوق نگرفته‌اند و پول بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و پزشکان پرداخت نشده است. همه اینها به مشکلات مدیریتی و عدم ثبات مدیریت در این وزارتخانه برمی‌گردد.



وی افزود: وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی بیشترین تغییرات را رد طول سال‌های گذشته داشته و فضا در این حوزه سیاست‌زده شده، با این حال با خدای خودم عهد کرده‌ام که مجموعه اقتصادی این وزارتخانه را از سیاست‌زدگی دور کنم و مدیرانم را فارغ از جناح‌های سیاسی انتخاب کنم.



ربیعی در ادامه گفت: ما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که وظیفه دولت بنگاه‌داری نیست و ما باید وضعیت را به سمت نیمه بنگاه‌داری سوق دهیم.



وزیر پیشنهادی تعاون و کار و رفاه اجتماعی در توضیح سایر برنامه‌های خود در این وزارتخانه تصریح کرد: توانمندسازی منابع انسانی و بهزیستی از جمله برنامه‌های مهم من در وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی خواهد بود، ‌ما در کشور یک میلیون زن سرپرست خانوار داریم و این مسئله حتما مورد توجه وزارتخانه ما خواهد بود.



ربیعی با اشاره به سؤال برخی از نمایندگان مخالف درباره عدم تناسب وی با وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی، ‌خاطرنشان کرد: سؤال من اینجاست که وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی باید یک اقتصاددان یا یک پزشک باشد؟ عقیده من این است که این وزارتخانه یک مدیر استراتژیک می‌خواهد و من یک مدیر استراتژیست هستم و می‌توانم برنامه‌های راهبردی این وزارتخانه را پیاده کنم.



وی افزود: دوستان مباحثامنیتی بودن کابینه را مطرح می کنند اما مسئله اینجاست که نمی دانم تصور آنها از امنیتی بودن چیست؟ در همه جای دنیا هوشمندترین افراد دولت در بخش‌های امنیتی هستند و البته این دلیلی بر امنیتی بودن صرف نیست. از همکاران ما در شورای امنیت ملی افرادی مثل نوبخت و فروزنده هستند که فعالیت‌های مفیدی در بخش های اقتصادی دارند.



وزیر پیشنهادی تعاون و کار و رفاه اجتماعی در ادامه تاکید کرد: من یک پاسدار بودم و به گذشته خودم افتخار می‌کنم و به نظرم مخالفان باید این مسئله را به عنوان نقطه قوت مطرح کنند.



وی افزود: اگر امنیت آوردن خنده بر لبان بچه کارگر و تامین رفاه اجتماعی یا ایجاد امنیت منافع ملی باشد، من به امنیتی بودنم افتخار می‌کنم. مباحثمطرح شده درباره امنیتی بودن کابینه نکته‌ای است که به تبلیغات منفی رسانه‌های بیگانه علیه کشور ما تبدیل شده است و من از این بابت بسیار متاسفم.



ربیعی در ادامه گفت: من و تمام دوستانی که به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی شده‌ایم، با اعتقاد کامل به فرمایشات مقام معظم رهبری در هر زمینه‌ای و بخصوص انتخابات آماده به خدمت هستیم و این نظریه رهبری درباره تبعیت همه اعضای کابینه از قانون نکته‌ای است که تمامی اعضا به آن اعتقاد دارند.



وی در ادامه خاطرنشان کرد: شخص خود من چیزی جز انقلاب ندارم و حیات و جان من با انقلاب و عزت نظام پیوند خورده و هویت دیگری جز این ندارم.



وزیر پیشنهادی تعاون و کار و رفاه اجتماعی خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: چه شما به من رای دهید و چه ندهید، به رای و نظر شما احترام می‌گذارم و به عنوان ثمره دموکراسی برای این رای ارزش قائلم و حتی حاضرم برای آن جان هم بدهم.



وی افزود: خطاب به مردم شریف ایران که مخاطبان اصلی وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی هستند، نیز میگویم شما قبل از تولد تا حتی بعد از مرگ با این وزارتخانه سروکار دارید و من قسم میخوردم که در صورت بدست آوردن رای اعتماد مجلس از مسیر ارزشهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب خارج نشوم، از رنج مردم بکاهم و لبخند را بر لبان بچههای کارگران بنشانم. همچنین رنج بازنشستگان و معلولان را کم میکنم ضمن اینکه به سادهزیستی و همراهی با تهیدستان ادامه خواهم داد، هرچند معتقدم حمایت از کارآفرینی با سادهزیستی مغایرتی ندارد.