به گزارش افکارنیوز،روزنامه اعتماد از قول لطف‌الله آجودانی نوشت: آمریکایی‌ها برای اینکه اعتمادسازی کنند، پس از ۶۰ سال و درست در مردادی که رئیس جمهور ایران تغییر کرده، به صراحت و در مقیاس وسیعی به نقش منفی خودشان علیه استقلال و حاکمیت ملی در این کودتا اعتراف می‌کنند. این اقدام این ذهنیت را ایجاد می‌کند که آمریکایی‌ها به دنبال اعتمادند.


این ادعا در حالی است که اگر آمریکایی‌ها بنا بر اعتمادسازی داشته باشند باید دست از خصومت‌ها و شیطنت‌های معاصر خود نظیر تشدید تحریم‌های اقتصادی و کارشکنی‌های مختلف بردارند وگرنه صرف اذعان به دخالت در کودتای ۶۰ سال پیش ۲۸ مرداد در حالی که یک دهه قبل مادلین آلبرایت وزیر وقت خارجه آمریکا از همین موضوع ابراز تأسف کرده، واجد کمترین ارزشی نیست. اما برخلاف این توقع دولت و کنگره آمریکایی ۲ ماه اخیر ضمن تصویب تحریم‌های جدید، برخی تحریم‌های مصوب را نیز به اجرا گذاشتند تا به خوش‌خیالان وطنی تفهیم کنند که مشکل آمریکا با خود ملت ایران است و نه این دولت و آن دولت.


نکته جالب در تحلیل روزنامه زنجیره‌ای اعتماد مقدمه همین تحلیل است که درباره انتشار اسناد سیا، برخلاف ادعای خود اذعان می‌کند: گذشت ۳۰ سال از این اسناد و در واقع گذشت ۶۰ سال از وقوع یک واقعه تاریخی و سیاسی که در کودتای مرداد ۳۲ رخ داده اگرچه برای ما ایرانی‌ها ارزش تاریخ‌نگارانه و آکادمیک ندارد چرا که ما همه نقش منفی آمریکا را در این کودتا می‌دانستیم اما به گمان من این افشاگری‌ها با این وسعت و در این زمان بی‌دلیل نیست.

براساس قانون گردش آزاد اطلاعات در آمریکا، آرشیو ملی اطلاعات این کشور هر ۳۰ سال اسناد محرمانه‌ای را طبقه‌بندی کرده و منتشر می‌کند. به هر حال برای آمریکا بسیار اهمیت دارد که در زمان وقوع رخداد، سیاست خارجی خودشان را مخفی نگه دارند که امکان کنش و واکنش را کم کنند و از این منظر اسناد را زمانی منتشر می‌کنند که هیچ گونه تهدیدی برایشان نباشد. در این مقطع سیاسی که پیش از این هم بسیاری از تاریخ‌نگاران و سیاستمداران به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد اذعان داشتند، اذعان دوباره آنها چیز جدیدی را در اختیار ما نمی‌گذارد.


در واقع روزنامه مذکور اذعان می‌کند که می‌کوشد اتفاقی مطلقاً بی‌ارزش را از طرف آمریکایی‌ها برای ملت ایران فاکتور کند!!
اعتماد چند سال پیش نیز برای ماه‌ها اقدام به انتشار تحلیل‌های شبکه دولتی انگلیس - اما بدون ذکر منبع و مأخذ - می‌کرد که لو رفتن این ماجرا موجب آبروریزی بزرگ برای این روزنامه زنجیره‌ای شد.


یادآور میشود دکتر ظریف وزیر امور خارجه پنجشنبه شب در مصاحبه با شبکه سوم سیما گفت: اینکه آمریکاییها بعد از ۶۰ سال اسناد کودتای ۲۸ مرداد را منتشر کردند، پیامی برای جمهوری اسلامی نیست. بیشتر در قالب مقررات داخلی آمریکا هر ۳۰ سال یک بار اسناد محرمانه مرور میشود.