آمریکا تمایلی به افزایش سطح مذاکرات با حضور ظریف ندارد

به گزارش افکارنیوز،پایگاه تحلیلی دیپلمات دیپلمات در گزارشی که به مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور موسوم به ۱ + ۵ اختصاص دارد، ضمن بیان اینکه غرب در کل از خروج پرونده هسته‌ای ایران از شورای عالی امنیت ملی و اداره آن توسط دیپلمات عمل‌گرایی چون محمدجواد ظریف استقبال می‌کند، اذعان کرده است که ایالات متحده آمریکا با افزایش سطح دیپلماتیک مذاکرات موافق نیست.

بنابراین گزارش، اگر ایران محمدجواد ظریف را به میدان مذاکره بفرستد، ایالات متحده دیگر نمی‌تواند با یک مقام دیپلماتیک درجه ۴ وزارت امور خارجه به این مذاکرات گام نهد و آن‌گاه باید «جان کری»، وزیر امور خارجه خود را به این مذاکرات اعزام کند. واشنگتن تمایلی ندارد که چنین اتفاقی بیفتد.

با این حال، به نوشته دیپلمات، در صورتی که دیگر اعضای گروه ۱ + ۵ وزاری خارجه خود را به مذاکرات اعزام کنند، ایالات متحده نیز چاره‌ای ندارد جز اینکه از همین روش تبعیت کند.

گفتنی است، خروج مدیریت پرونده هستهای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه هنوز بهصورت قطعی اعلام نشده است و به تصریح وزیر امور خارجه کشورمان، تصمیمگیری در خصوص آن بر عهده مقامات عالی نظام جمهوری اسلامی است.