بیم و امیدهای سفر هیات ایرانی به صنعا

به گزارش افکارنیوز،سفری که نگرانی‌ها و امیدها را دوباره زنده می‌کند که آیا دولت یمن وظایف میزبانی‌اش را به خوبی انجام خواهد داد و تلاش‌های جدی‌تری برای روشن شدن وضعیت دیپلمات ایرانی در دستور کار قرار می‌دهد یا قرار است هیات ایرانی صرفا اخبار کلی درباره این آدم‌ربایی بشنود و یمن همچنان اطلاع دقیق‌تری از وضعیت نیکبخت ارائه نکند.

بیش از یک ماه از ربوده شدن نوراحمد نیکبخت، کارمند اداری سفارت ایران در یمن می گذرد.

سی ام تیرماه منابع پلیس صنعا اعلام کردند مردان مسلح با بستن راه یکی از کارمندان سفارت ایران درمنطقه دیپلماتیک جنوب صنعا، او را مجبور به خروج از خودروی خود کرده و سپس وی را به مکان نامعلومی برده‌اند.

پس از آن یک شاهد عینی این ربایش، سفارت ایران در صنعا را در جریان این آدم ربایی گذاشته بود.

سفارت ایران در یمن اعلام کرد: مسوولیت حفظ جان این دیپلمات برعهده دولت یمن است و آن‌ها در تامین امنیت دیپلمات‌های ایرانی کوتاهی کرده‌اند و این موضوع را رسما به دولت این کشور اعلام کردیم.

یک دیپلمات سفارت ایران در صنعا گفته بود: منتظر اقدامات مقامات یمن در این باره هستیم و این پرسش را مطرح کرده‌ایم که با توجه به هشدار چند روز پیش سفارت آمریکا در صنعا به شهروندانش و نمایندگی سازمان ملل به کارمندان این نمایندگی در مورد تردد و حفظ امنیت‌شان و علی رغم آماده باش کامل نیروهای امنیتی یمن چگونه این اتفاق در روز روشن، در یک خیابان اصلی و در منطقه‌ای که محل سکونت بسیاری از مقامات این کشور است رخ داد.

وی اضافه کرد: منتظریم و امیدواریم که مسوولین یمن به خصوص وزیر کشور که مسوولیت تامین امنیت بر عهده‌ آنها است در مورد این موضوع پاسخگو باشند.

وی گفت که هنوز هویت ربایندگان مشخص نیست و هیچ اطلاعاتی از آنها به دست نیامده و افزود: اینکه ربایندگان چه کسانی هستند و با چه هدفی این کار را انجام داده‌اند چیزی از مسوولیت دولت یمن کم نمی‌کند. متاسفانه مقامات یمن تاکنون به صورت رسمی بیانیه و اظهاراتی در این باره نداشته‌اند. ما انتظار داشتیم حداقل برخی از مقامات یمن از جمله وزیر کشور که مسوولیت اصلی را بر عهده دارد از این موضوع ابراز تاسف می‌کرد و آن را محکوم می‌کرد این مساله برای ما جای تعجب دارد.

این دیپلمات ایران در یمن افزود: این کمترین کاری است که دولت یمن با توجه به کوتاهی که در تامین امنیت این دیپلمات ایرانی داشت می‌توانست انجام داده باشد. برای ما قابل قبول نیست که دیپلمات کشورمان در روز روشن و در یک مکانی که عنوان می‌شود کاملا حفاظت شده ربوده شود.

ساعاتی پس از ربایش نیکبخت علی اکبر صالحی، وزیر وقت امور خارجه در گفت وگویی تلفنی با ابوبکر القربی، ‌ وزیر خارجه یمن با محکوم کردن این اقدام، بر انجام وظایف و مسوولیت‌های دولت یمن درباره این اقدام تاکید کرد.

وی با اشاره به معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی، حفظ و تامین امنیت دیپلمات‌های مقیم را مسوولیت دولت میزبان دانسته و ضرورت انجام وظایف و مسوولیت‌های دولت یمن درباره این اقدام را یادآور شد.

پس از این تماس تلفنی، حسین امیر عبداللهیان، ‌معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز گفت: در پی این تماس اتاق عملیات در وزارت خارجه یمن در این رابطه تشکیل شده است که موضوع آزادی نوراحمد نیکبخت را پیگیری می‌کند.

با وجود این تاکیدات و بیان انتقادها، مقامات رسمی یمن هیچ موضع رسمی در محکومیت و حتی اطلاع رسانی ولو محدود در قبال این آدم ربایی نداشتند.

در روزهای اولیه، اخبار رسانه‌های یمن صرفا در حد برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر محل نگهداری این دیپلمات ایرانی و یا هویت ربایندگان بود.

در نهایت پس از چند روز از گذشت این واقعه، وزارت خارجه یمن با صدور بیانیه ای این آدم ربایی را محکوم کرد.

کاردار ایران با عبدالقادر قحطان، وزیر کشور یمن دیدار کرد و از وی خواست سرنوشت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن هر چه جدی تر پیگیری شود.

در طول این مدت کاردار یمن در تهران دو بار برای بررسی روند پیگیری پرونده ربوده شدن این دیپلمات ایرانی به وزارت امور خارجه احضار و مراتب نگرانی شدید کشورمان از استمرار این وضعیت و اعتراض به نبود هرگونه اطلاع رسانی صحیح از سوی دولت یمن به وی ابلاغ شد.

وزارت امور خارجه تاکید کرد: هیچ‌گونه تعلل و کوتاهی در این خصوص از سوی دولت یمن پذیرفته نیست.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در تماس تلفنی با همتای یمنی خود تاکید کرد: ایران همواره از ثبات، استقرار و وحدت یمن حمایت کرده و خیرخواه این کشور است و اظهار امیدواری کرد با اقدامات جدی‌تر دولت یمن، نیکبخت هر چه سریع تر آزاد شود.

با استمرار سکوت و وضعیت مبهم پیگیری های دولت یمن، ایران تصمیم گرفت هیاتی را برای بررسی این موضوع به صنعا اعزام کند.

در این مرحله نیز موضوع روند صدور روادید برای هیات ایرانی مساله‌ای بود که باعثاعتراض و انتقاد مکرر ایران شد، تا جایی که سخنگوی وزارت خارجه ایران از این موضوع ابراز تاسف کرد و خواست صدور فوری این ویزا توسط مقامات یمن برای عزیمت هیات ایرانی به صنعا در دستور کار قرار گیرد.

سه شنبه(۲۹ مرداد ماه) بود که دولت یمن ویزای سفر هیات ایرانی به صنعا را صادر کرد.

قرار است سیدکاظم سجادی، مدیرکل امور ایرانیان وزارت خارجه در راس هیاتی فردا(دوشنبه) عازم یمن شود.

سجادی در این سفر با عبدالقادر قحطان وزیر کشور، ابوبکر القربی وزیر امور خارجه و مقامات دیگری در این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کند و در جریان این مذاکرات آخرین اخبار و پیگیری ها در مورد این دیپلمات ربوده شده کشورمان بررسی می شود.

هنوز هیچ خبری از وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن وجود منتشر نشده و تاکنون هویت ربایندگان و محل نگهداری نیکبخت نیز روشن نیست.

در یک ماه گذشته تعامل با دولت یمن برای پیگیری سرنوشت دیپلمات ربوده شده ایرانی فراز و نشیب هایی داشته است، سکوت و بی تحرکی نگرانی و اعتراض ایران را برانگیخته است.

سفر کمیته کنسولی و حقوقی وزارت خارجه در شرایطی انجام می شود که ابهام ها درباره جدیت یمن برای پیگیری این آدم ربایی وجود دارد و انتقادها و انتظارها پاسخ مناسبی نیافته است؛ گرچه ایران ابراز امیدواری می کند که این سفر دستاوردهای خوبی داشته باشد و نور احمد نیکبخت به زودی به کشور بازگردد اما قطعا روشن شدن این موضوع اقدامات جدیتری از جانب دولت یمن طلب می کند.

سفر هیات ایرانی به صنعا نگرانی ها و امیدها را دوباره زنده می کند که آیا دولت یمن وظایف میزبانیاش را انجام خواهد داد و تلاشهای جدیتری برای روشن شدن وضعیت دیپلمات ایرانی در دستور کار قرار میدهد یا قرار است هیات ایرانی صرفا اخبار کلی درباره این آدم ربایی بشنود و یمن همچنان اطلاع دقیقتری از وضعیت نیکبخت ارائه نکند.