تلخ و شیرین‌های سخنگویی از زبان ششمین سخنگو

به گزارشافکارنیوز،بعدازظهر دهم شهریور ماه دو مراسم تودیع و معارفه با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت یازدهم در تالار آیینه وزارت امور خارجه برگزار شد و از زحمات رامین مهمان‌پرست رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و سخنگوی اسبق و همچنین سید عباس عراقچی هفتمین سخنگوی این وزارتخانه تقدیر و مرضیه افخم به عنوان رئیس مرکز و هشتمین سخنگو و البته اولین سخنگوی زن دستگاه دیپلماسی منصوب شد.

رامین مهمان‌پرست ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۱۰ آبان ماه ۱۳۸۸ رسما کار خود را در این سمت آغاز کرد. او که فارغ‌التحصیل مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است، پیش از اینکه به عنوان ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی عهده‌دار این سمت شود، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، معاون مدیرکل اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، نماینده وزارت امور خارجه در امور مدارس خارج از کشور و سفیر ایران در تایلند بوده است.

وی همچنین رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در دوران وزارت علی‌اکبر صالحی بود.

مهمان‌پرست که ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری پس از ثبت نام در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری از سمت سخنگویی استعفا کرد، در گفت‌‌وگویی با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس پس از مراسم تودیعش در سمت رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای درباره انتصابش به سخنگویی دستگاه دیپلماسی گفت: هشتم آبان ۱۳۸۸(۸/۸ / ۱۳۸۸) تولد امام رضا(ع) آقای متکی از مشهد پیشنهاد این کار را به صورت تلویحی عنوان کرد و نهم آبان ماه مراسم معارفه برگزار و دهم آبان ماه رسما کارم را آغاز کردم.

او که ۴۲ ماه سخنگوی دستگاه دیپلماسی در دوران وزرات منوچهر متکی و علی‌اکبر صالحی بود، دنیای خبرنگاران را پر هیجان و پر نشاط می‌داند و گفت: کارم را با آموزش و پرورش آغاز کردم که همراه با شادی و هیجان بود و کماکان ارتباطم را با آموزش و پرورش و دوستان قدیم حفظ کردم و به همین نسبت ارتباطم را با خبرنگاران که دائما به روز هستند، اخبار را رصد کرده و با روش‌های مختلف سعی می‌کنند اخبار را کشف کنند، حفظ می‌کنم.

مهمان‌پرست افزود: دلم برای خبرنگاران تنگ می‌شود و امیدوارم در صحنه‌های مختلف ارتباط با خبرنگاران ادامه یابد.

وی با اینکه تصمیم بر این است که به عنوان سفیر در یکی از کشورها فعالیتم را دنبال کنم، گفت: امیدوارم آنچه خدا مقدر می‌کند صحنه جدیدی از خدمتگزاری باشد و از حداکثر توان برای خدمت به کشور استفاده خواهم کرد.


مهمان‌پرست در پاسخ به این سؤال که آیا در طی این مدت که از سخنگویی دور بودید یک نفس راحت از دست خبرنگاران کشیدید؟ اظهار داشت: کارم نسبت به قبل سبک‌تر و فشارها کمتر شد، ولی این به معنای دور شدن از ارتباط با خبرنگاران نیست. علاقه‌مندم همه خبرنگاران کار خود را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند و در صحنه‌های مختلف به کار خود مسلط باشند و از این بابت خوشحالم. اگر فاصله‌ای بین ما و خبرنگاران افتاد از یک جهت می‌تواند فراغ بال ایجاد کند ولی اگر بتوانم باز در کنار آنها کمکی کنم و فضای مثبتی برای کار بهتر آنها ایجاد کنم در هر جایی باشم به وظیفه خود عمل خواهم کرد.

*خاطرات سخنگو

ششمین سخنگوی وزارت خارجه درباره خاطرات دوران سخنگویی‌اش نیز اظهار داشت: دو حادثه در این مدت رخ داد که پاسخگویی درباره آن از حساسیت برخوردار بود. یکی زمانی بود که آقای متکی از کار برکنار شده بود. بعدازظهر دوشنبه این خبر منتشر شد و سه‌شنبه صبح نشست هفتگی برگزار می‌شد و خیلی مهم بود که این مطلب به چه شکلی اطلاع‌رسانی شود تا هم حق زحمات آقای متکی ادا شود و هم اینکه این مسئله در وضعیت سیاست‌ خارجی مشکلی ایجاد نکند و تأثیرات منفی آن به حداقل برسد. شب سختی بود و هماهنگی‌ها و ادبیاتی نیاز بود که باید در پاسخ به سؤال خبرنگاران عنوان می‌شد در نهایت در مشورت با دوستان از جمله شخص آقای متکی پاسخ در کنفرانس خبری ارائه شد و از آن مقطع عبور کردیم.

وی اضافه کرد: مورد دیگر که اهمیت داشت و می‌توانست تعیین کننده باشد خبر ورود تعدادی از افراد به داخل سفارت انگلستان و بالا رفتن از دیوار این سفارتخانه بود که با توجه به آنکه بحثرابطه با انگلستان از طریق مجلس دنبال می‌شد و مجلس شورای اسلامی سطح رابطه را به کاردار کاهش داده بود این حادثه می‌توانست وضعیت را تغییر دهد و شاید فرصتی را در اختیار مقامات انگلیسی قرار می‌داد که دخالت‌هایشان در مسائل داخلی ایران به خصوص حوادثسال ۸۸ را در پشت این مسئله پنهان کرده و وضعیت رابطه دچار تنش شود. مهمان‌پرست ادامه داد: این یکی از مقاطعی بود که وزارت امور خارجه خیلی خوب در دفاع از منافع ملی وارد عرصه شد. با توجه به اظهارات در بخش سخنگویی، بیانیه وزارت خارجه و دفاع مسئولان از اظهارات وزیر، سخنگو و سایر مقامات، نقش وزارت امور خارجه در دفاع از منافع ملی به شکل پررنگ‌تری مطرح شد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه خاطرات خوب دوران تصدیش در این سمت را توفیقات حاصله در عرصه‌ سیاست خارجی و در مدیریت برخی بحران‌ها در منطقه، آزادی برخی از ایرانیانی که به ناحق در بند بودند، خبر دستگیری عبدالمالک ریگی و … برشمرد و دوره سخنگویی را یکی از حساس‌ترین مسئولیت‌ها در طول دوران کاریش عنوان کرد و با اشاره به جایگاه سخنگویی، افزود: لازم بود در نوع موضع‌گیری‌ها و برخورد با رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های خارجی دقت شود؛ چرا که حتی اگر یک کلمه بدون دقت بیان می‌شد می‌توانست تبعات سنگینی به همراه داشته باشد و همین مسئله بر حساسیت این دوران می‌افزود.

مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که به خودتان به عنوان ششمین سخنگوی وزارت خارجه نمره چند می‌دهید؟ عنوان کرد: در طول این مدت علی‌رغم همه حساسیت‌ها کارنامه قابل قبولی داشتم، البته نمی‌توانم به فعالیتم نمره بدهم.

وی ادامه داد: ‌ زمانی که آقای متکی این مسئولیت را پیشنهاد کرد و تأکید داشت که من این کار را انجام دهم به ایشان گفتم که نمی‌توانم تضمین کنم نتیجه کار خوب باشد، ولی قول می‌دهم که همه تلاشم را برای اجرای آن به بهترین شکل به کار گیرم.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه ارزیابی در این زمینه را بر عهده مردم دانست و گفت: با مردم در تهران، شهرستان‌ها و حتی خارج از کشور ارتباط داشتم و شاهد محبت و احترام آنها بودم و احساس می‌کنم که رضایت نسبی از فعالیت من و نوع ادبیاتی که بیان شد، داشتند.

*امیدواری به اختصاص ردیف بودجه برای دیپلماسی عمومی


رئیس سابق مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در خصوص فعالیتش در این مرکز نیز بر ارتقای جایگاه دیپلماسی عمومی به شکل شایسته آن تأکید کرد و افزود: وزارت امور خارجه یکی از مهمترین ارگان‌هایی است که باید دیپلماسی عمومی در آن تقویت شود، ولی این کار با دو مسئله دیگر ارتباط مستقیم دارد، یکی هماهنگی سایر دستگاه‌ها و پذیرش نقش نظارتی، هماهنگی و سازمان‌دهی وزارت خارجه در فعالیت‌های دیپلماسی عمومی که باید توسط همه سازمان‌ها و ارگان‌ها مورد توجه قرار گیرد و دیگری وجوه و امکانات مورد نیاز در این زمینه.

مهمان‌پرست با بیان اینکه همه کشورها در راستای تحقق سیاست خارجی و هم‌ جهت کردن افکار عمومی با ایده‌های خود امکانات و بودجه قابل توجهی را برای این کار اختصاص می‌دهند، ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید دیپلماسی عمومی و مرکز آن در وزارت امور خارجه شاهد ردیف بودجه مشخص باشد و با حمایت مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که همواره از دیپلماسی عمومی حمایت کرده، بودجه قابل توجهی برای این مرکز تأمین و با تأمین بودجه بتوان توانمندی‌های سایر بخش‌های مختلف از جمله هنرمندان، رسانه‌ها، انجمن‌های مردم‌نهاد، ورزشکاران… را به کار گرفت تا در افکار عمومی مردم دنیا حقانیت جمهوری اسلامی اثبات و از ارزش‌ها و منافع ملی دفاع شود.

*سخنگویی مسئولیتی سنگین ولی شیرین


سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ثبت‌نام شما در یازدهمین دور انتخابات ریاست‌ جمهوری به دلیل خستگی از مسئولیت سخنگویی بود؟ سخنگویی را مسئولیت سنگین ولی در عین حال شیرین خواند و افزود: احساس می‌کردم که باید در راستای منافع ملی گام برداشت و با توجه به اینکه انتخابات یازدهم دارای اهمیت و حساسیت بالایی بود و مقام معظم رهبری نیز در این باره عنوان کردند که در پیچ تاریخی بزرگی هستیم، این موضوع نشان داد که نوع فعالیت مسئولان و حضور ملت در این مقطع تاریخی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی خاطرنشان کرد: بزرگترین نماد حماسه سیاسی حضور ملت در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و فکر می‌کردم که همه ما وظیفه داریم با تمام توان در به صحنه آوردن مردم و حضور و مشارکتشان در انتخابات، ایفای نقش کنیم به خصوص اینکه این ملت مقاوم و با روحیه قابل تقدیر در همه صحنه‌ها و در مقابل فتنه‌ها با سرافرازی از مراحل عبور کرده است.

مهمان‌پرست با بیان اینکه بدنه اصلی این کشور را جوانان تشکیل می‌دهند و اگر جوانان به صحنه می‌آمدند تحولات بزرگی رخ می‌داد، خاطرنشان کرد: ارتباطی که در این مقطع زمانی با جوانان داشتم و با توجه به آشنایی‌ام با نیازهایشان این احساس وظیفه را کردم که با آمدن به صحنه، جوانان را به حضور و مشارکت بیشتر تشویق کنم و زمانی که کاندیداهای متعددی حضور پیدا کردند و دیدم که انتخابات باید داغ بوده و هیجان داشته باشد احساس کردم که تعداد کاندیداها باید محدودتر باشد و به همین خاطر از صحنه کنار کشیدم.

وی اضافه کرد: هیچ محاسبه‌ای مبنی بر اینکه بخواهم منافع شخصی یا هدف دیگری را پشت سر این موضوع پنهان کرده باشم، وجود نداشت.

ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص انتصاب اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه نیز عنوان کرد: آقای ظریف پس از کسب رای اعتماد، صبح شنبه ۲۶ مردادماه به وزارت امور خارجه آمد و اولین جلسه را با معاونان برگزار کرد که مباحثمختلفی در حضور آقای صالحی و ظریف مطرح شد و بعدازظهر همان روز آقای ظریف برای اینکه دورنمای کار مشخص و وضعیت تشریح و درباره آینده کاری صحبت شود با هر یک از معاونان جلسات جداگانه‌ای داشت که بنده همانجا وقتی درباره شرایط کاری‌ام سوال کردند گفتند که اولویت من رفتن به ماموریت است، مگر اینکه شرایط خاصی باشد که لازم باشد در مرکز بمانم.

مهمان‌پرست ادامه داد: در رابطه با مسئول بعدی ریاست مرکز و پست سخنگویی نظر کارشناسی من این بود کسی که ریاست مرکز را بر عهده می‌گیرد باید سخنگویی را نیز عهده‌دار باشد و آقای ظریف نیز بر این مسئله تأکید داشت و عنوان کرد که اگر یک خانم مسئولیت داشته باشد می‌تواند مفیدتر باشد که از بنده نظر خواست و در این باره مشورت کرد و افراد مختلفی که ممکن بود به ذهن بیاید مطرح شدند که در بین خانم‌ها خانم افخم ویژگی‌هایی داشت که ایشان را کاندیدای اصلح می‌کرد.

وی اضافه کرد: خانم افخم به دلیل حضور طولانی مدت در این حوزه و مدیریت در بخش‌های رسانه‌ای و هشت سال مدیرکلی اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه و چند سال فعالیت در حوزه دیپلماسی عمومی به عنوان معاون مدیرکل و مدیرکل دیپلماسی عمومی و اشراف به هر دو بحثو توانایی در تحلیل مباحثسیاسی و تنظیم مواضع سخنگویی و تجربه در این زمینه، نهایتا با نظر دوستان و تأکیدات همه و نظر مشورتی که از من خواسته بودند به عنوان گزینه تصدی این سمت انتخاب شد.

مهمانپرست با بیان اینکه خانم افخم دارای تواناییهای لازم در این زمینه است، گفت: همه باید برای موفقیتش دعا کنیم و هر کاری از دستمان برمیآید انجام دهیم و انشاءالله به خوبی این مسئولیت را انجام دهد.