گروه سیاسی

؛ مهمترین اخبار و گزارش‌های ویژه روزنامه‌های صبح کشور به این مطالب اختصاص داشته‌اند:

احمدی‌نژاد می‌خواست ترکیب خبرگان را عوض کند


روزنامه بهارمانند اکثر روزنامه‌های صبح امروز خبر ویژه خود را به صحبت‌های زاکانی عضو اصولگرای مجلس نهم اختصاص داد که گفته بود احمدی‌نژاد قصد داشت ترکیب مجلس خبرگان را عوض کند.

این روزنامه در ادامه نوشت: زاکانی در سخنرانی‌ای در دانشگاه شهید بهشتی، خبر داد که محمود احمدی‌نژاد از سال ۸۵ برای ایجاد تغییر در مجلس خبرگان رهبری، برنامه داشت. زاکانی در این افشاگری، آن هم یک روز قبل از آغاز این دوره از اجلاس خبرگان رهبری خبر داد که خرداد سال ۸۵، محمود احمدی‌نژاد به او پیشنهاد داده است: «بیا داخل دولت و با ما کارهای سیاسی انجام بده، دست به دست هم دهیم و خبرگان رهبری را عوض کنیم و پیرمرد‌ها را برده و به‌جای آنان جوانان را بیاوریم.» زاکانی در ادامه مدعی شد به دلیل این‌که یک «بچه بسیجی» است از قبول مسئولیت در دولت احمدی‌نژاد خودداری کرده گفت: «رییس‌جمهوری بعد از هفت، هشت ماه خدمت چه کارش با خبرگان رهبری است.»

ناهار سیاسی ناطق و آیت الله رفسنجانی
روزنامه ابتکارامروز از دیدار خصوصی ناطق نوری و آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داده است. بر اساس گزارش‌های دریافتی ورود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به روستای اوزکلا از توابع شهرستان نور با استقبال گرم علی‌اکبر ناطق نوری و جمعی دیگر از اعضای خانواده او همراه شد. در میان استقبال‌کنندگان، احمد ناطق نوری(برادر ناطق)، آیت‌الله رسولی محلاتی(پدرزن ناطق و از اعضای ارشد دفتر مقام معظم رهبری)، سید جواد رسولی محلاتی(سفیر ایران در عربستان) و حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی(باجناق ناطق نوری و مشاور دکتر حسن روحانی) حضور داشته‌اند. گفته می‌شود این دو چهره سیاسی بعد از صرف ناهار، برای ساعاتی درباره مسائل مختلف به گفت‌وگو پرداخته‌اند. از جزئیات مباحثو نتایج آن، هنوز خبری در دسترس نیست. به نوشته این روزنامه سال ناطق نوری گذشته میزبان دکتر حسن روحانی و سال قبل از آن میزبان علی لاریجانی در شهرستان نور بود.

پیگیری ۱۶ میلیارد در قوه قضاییه
روزنامه اعتمادنیز در گزارش صفحه یک خود به بررسی ماجرای ۱۶ میلیارد هدیه نهاد ریاست جمهوری به دانشگاه ایرانیان پرداخته و نوشته است: آیا پرونده تخلف مالی دولت دهم بسته شد؟
در این گزارش همچنین آمده است احتمال پیگیری این اعمال مجرمانه در قوه قضاییه نیز وجود دارد: «از آنجایی که اقدام دولت دهم در آخرین روز کاری‌اش از سوی معاون اول رییس‌جمهور «مجرمانه» خوانده شده احتمال آن وجود دارد که با بازگردانده شدن این مبلغ به حساب نهاد ریاست‌جمهوری پرونده این تخلف مالی بسته نشود و دولت جدید این مساله را همچنان از طریق قوه قضاییه و نهادهای قانونی برای مشخص شدن متخلفان و مجازات آنان پیگیری کند. این مساله‌یی است که برخی نمایندگان مجلس نیز بر آن تاکید دارند و معتقدند با بازگردانده شدن شانزده میلیارد تومان به حساب نهاد ریاست‌جمهوری نباید رسیدگی به این تخلف مالی متوقف شود.»

یارگیری اصلاح طلبان از فراکسیون اکثریت!
روزنامه کیهاناما در گزارشی مدعی شد اعضای فراکسیون اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی به دنبال یارگیری از میان اصولگرایان هستند.
در ادامه این خبر آمده است: برخی خبر‌ها حاکی از آن است که دو طیف اصلاح‌طلبان و دولت درصدد ایجاد شکاف در میان «اکثریت رهروان» هستند تا بدین ترتیب مقدمه ایجاد فراکسیون حامیان دولت را تحت عنوان فراکسیون اعتدال فراهم کنند.
اما در هر صورت تلاش برای از هم گسیختن اکثریت مجلس با رهبریت فرامسیون اعتدال و ریاست آن کاظم جلالی شدت گرفته و گفته می‌شود‌‌ همان ترکیبی که به برخی وزرای مورد اعتراض نظیر زنگنه و آخوندی رأی مثبت داد، استعداد تبدیل شدن به فراکسیون دولتی را دارد.

لغو بخشی از اختیارات کمیسیون سیاسی - دفاعی دولت
روزنامه خراسان
نیز در بخش اخبار ویژه خود نوشت: در حالی که بر اساس مصوبه اول دی ماه سال ۸۶ کابینه نهم، اختیارات هیئت وزیران با رعایت ماده ۲۲ آیین نامه داخلی هیئت دولت به وزرای عضو کمیسیون سیاسی – دفاعی دولت تفویض شده بود، کابینه یازدهم در یکی از اولین جلسات خود به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی این مصوبه را لغو کرده که این ابلاغیه طی روزهای اخیر توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است.

عارف به دنبال ریاست مجلس دهم

روزنامه تابناکنیز بر اساس شنیده‌های خود گزارش داده است که محمدرضا عارف اخیرا دیداری با هاشمی رفسنجانی داشته و مذاکراتی را برای گرفتن مسئولیت مرکز مطالعات استرتژیک مجمع تشخیص داشته است وی در آن جلسه از مخالفت خاتمی برای گرفتن این مقام و منع همکاری با هاشمی خبر داده و گفته خاتمی به او توصیه کرده است که حزبش را راه انداخته و برای ریاست مجلس دهم فعالیت کند.

نظرسنجی، این بار برای انتخاب شهردار
همچنان که رقابت‌ها بین اصولگرایان و اصلاح طلبان برای فتح بهشت و کرسی شهرداری تهران ادامه دارد، روزنامه‌های متعلق به هر دو جناح نیز تمام توان تبلیغاتی خود را برای نامزدهای مورد نظرشان قرار می‌دهند. به همین دلیل روز گذشتهروزنامه تهران امروزدر مطلبی مدعی شد بر اساس نظرسنجی صورت گرفته ۹۲ درصد مردم از اقدامات شهرداری طی چند سال گذشته راضی‌اند.
این روزنامه همچنین در ادامه آورده است: «یک نظرسنجی تلفنی نشان می‌دهد حدود ۶۵ درصد شهروندان تهرانی در پاسخ به این پرسش که «شما با شهردار شدن کدام‌یک از این افراد بیشتر موافق هستید؟»، محمدباقر قالیباف را به عنوان گزینه مطلوب خود ارزیابی کرده‌اند و پس از قالیباف، غلامحسین کرباسچی با۱۱.۲ درصد و محسن هاشمی‌رفسنجانی با ۹درصد آرا قرار گرفته‌اند.»

یک میلیارد کجاست؟
روزنامه ایران
نیز در ستون دیگه چه خبر خود نوشت: مطلع شدیم که در حالی که دانشگاه احمدینژاد با صدور اطلاعیهای مدعی شد که تمام ۱۶ میلیارد را به حساب دولت بازگردانده است، اما مشخص شده که دانشگاه ایرانیان فقط ۱۵ میلیارد را پس داده است و هنوز یک میلیارد از بیتالمال را به حساب دولت بازنگردانده است. یک مقام آگاه در دفتر رئیسجمهور به سایت روز نو گفته است با پیگیریهایی که از سوی نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت، سرانجام روز شنبه ۱۵ میلیارد تومان از ۱۶ میلیاردی را که از حساب دولت برداشت کرده بودند به این حساب بازگرداندند اما هنوز یک میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که مشخص نیست چرا مسئولان دانشگاه احمدینژاد این مبلغ را به صورت کامل به حساب دولت واریز نکردهاند.