روحانی: دولت کمک به سوریه را ادامه می‌دهد

به گزارشافکارنیوز،حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری امروز(چهارشنبه) به عنوان سخنران ویژه در جلسه سوم چهاردهمین اجلاس این مجلس به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی انتخابات ۲۴ خرداد را تجلی مردم سالاری دینی دانست و گفت: پس از این انتخابات باشکوه، موجی از شادی سراسر جامعه را فرا گرفت که در این بین نباید تدبیر مقام معظم رهبری در برگزاری این انتخابات و همچنین نقش و حضور آگاهانه مردم را نادیده گرفت.

رییس جمهور حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات را نشانه علاقه و پای بندی آنان به نظام اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: همه اقشار مردم، اقوام و گروه‌ها مردمسالاری را قبول داشته و با نیت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی پای صندوق‌های رای آمدند و بر این انتخابات مهر تایید زدند.

روحانی گفت: ما در این انتخابات، شاهد انتقال قدرت به بهترین وجه ممکن بودیم و مردم پیوستگی و تعلق خود به منافع ملی را به خوبی به نمایش گذاشتند.

وی از همه دست اندرکاران برگزاری این انتخابات باشکوه همچنین رسانه ملی و مسئولین تامین امنیت انتخابات قدردانی کرد.

*مسایل اقتصادی و سیاست خارجی از فوریت برخوردار هستند


رییس دولت یازدهم از وظیفه ویژه دولت برای رفع مشکلات اقتصادی و مسایل مرتبط با حوزه سیاست خارجی نیز سخن گفت و تصریح کرد که علی رغم اینکه مسایل فرهنگی جامعه از اولویت ویژه ای برخوردار است و با اینکه واقفیم مسایل فرهنگی باید در اولویت باشند، کما اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده، اما در حال حاضر و برهه کنونی مسایل اقتصادی و سیاست خارجی از فوریت برخوردارند.

روحانی رکود اقتصادی و افزایش تورم را یکی از موانع مهم رشد و پویایی اقتصاد جامعه و بروز مشکلات برای مردم ارزیابی کرد و افزود: رشد ناسالم نقدینگی، سیل مخربی است که باعثرشد بیکاری و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

*بودجه ۲۱۰ هزار تومانی لایحه غیر واقعی است


وی تصریح کرد: از سوی دیگر بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی که برای امسال در نظر گرفته شده، بودجه غیر واقعی است که تحقق آن امکان پذیر نیست. لذا باید اصلاح شود تا توقعات نابجا در سطح جامعه پدید نیاورد. به همین دلیل کار اصلاح بودجه یکی از اولویت های برنامه های دولت بوده تا این مساله حل شود.

رئیس جمهور گفت: مشکل اشتغال و افزوده شدن فارغ التحصیلان دانشگاه ها به موج بیکاران یکی دیگر از مشکلات دولت است بنابراین ارائه بودجه سال ۹۳ باید با توجه به این مشکلات باشد.

رییس جمهور در راستای حل موضوعات اقتصادی کشور، اظهار داشت: دولت برنامه های میان مدت فوری را در دستور کار دارد که در قالب برنامه های ۱۰۰ روزه در حال پیگیری است و اصلاح بودجه سال ۹۲ در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است.

روحانی موانع بخش کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات برشمردو گفت که دولت برنامه‌هایی را برای تامین مایحتاج کشاورزی مثل کود و سم در دست اقدام دارد.

*دولت برای تامین منابع پرداخت یارانه‌ها برنامه‌ریزی کرده است


وی خاطر نشان کرد: مساله دیگر تامین منابع پرداخت یارانه‌ها است که دولت برای آن نیز برنامه‌ریزی کرده است تا بتواند یارانه‌ها را تا پایان سال بپردازد.

رئیس قوه مجریه یکی دیگر از اقدامات فوری دولت را کنترل رشد نقدینگی اعلام کرد و افزود: جلوگیری از رشد افسار گسیخته نقدینگی که اثرات بدی بر تورم داشته و مشکلاتی جدی به وجود می آورد و از سویی اقتصاد را از رونق خواهد انداخت در دستور کار دولت قرار دارد.

روحانی اظهار داشت: دولت تلاش خواهد کرد در مقاطع مختلف، گزارشات شفاف و روشنی به مردم ارائه دهد تا تمام اقشار در جریان امور، موانع و مشکلات کشور و کارهای صورت گرفته، قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: دولت همانگونه که به مردم قول داده است در مسیر تدبیر و اعتدال حرکت خواهد کرد تا اعتماد مردم به نظام اسلامی بیش از پیش تقویت شود.

*این دولت قیم مردم نیست بلکه خادم مردم هستیم


رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نباید سئوالات و ابهامات جوانان را سیاسی کنیم، بلکه باید آستانه تحمل را بالا ببریم، اساساً نقد و انتقاد در چارچوب قانون را برای اعتلای فرهنگی – اجتماعی کشور مفید ارزیابی و خاطرنشان کرد: این دولت، قیم مردم نیست؛ خادم مردم است و برای خدمت به مردم پا به عرصه گذاشته است. ما در چارچوب قانون و موازین شرع مقدس، هر اقدامی که بتوانیم برای خدمت به مردم انجام خواهیم داد.

موضوع سیاست خارجی بخش دیگری از سخنان رییس جمهور بود.

روحانی در اینباره گفت: تقویت تروریسم در منطقه خاورمیانه یکی از مشکلاتی است که غرب برای این منطقه در نظر گرفته است، مبارزه با تروریسم و مخالفت با دخالت خارجی جزو برنامه های دولت است.

*هرگونه اقدام خصمانه به مردم سوریه را محکوم می‌کنیم


رییس جمهور خاطرنشان ساخت: دولت در شرایط بسیار سخت زندگی مردم سوریه به ارائه کمک های نوع دوستانه ادامه خواهد داد و در عین حال هرگونه اقدام خصمانه علیه کشورهای منطقه به ویژه کشور سوریه را به شدت محکوم می‌کنیم.

وی با تاکید به اینکه باید پیام رای مردم را بخوبی بشنویم، گفت: مردم در انتخابات ۲۴ خردادماه به اموری " نه " و به مواردی " آری " گفتند.

رییس جمهور افزود: مردم به خدشه دار شدن اخلاق، بی پروائی در هتک حرمت اشخاص، بی اعتنائی به قانون، شعارهایی که برای کشور هزینه خواهد داشت، خرافه گرایی، برخورد ابزاری با مقدسات و تصمیمات غیرکارشناسانه «نه» گفتند.

دکتر روحانی تصریح کرد: مردم به عقلانیت، اعتدال، اخلاق، صداقت، شفافیت، کرامت انسانی، تعامل سازنده با جهان، ایجاد انسجام و وحدت ملی و حقوق شهروندی «آری» گفتند.

در پایان سخنرانی رییس جمهور چند تن از اعضای مجلس خبرگان پیرامون سخنان وی اظهار نظر کرده و نقطه نظرات خود را بیان کردند.