۱۰اردیبهشت روز ملی خلیج فارس

شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با توجه‌ به‌ هدف‌ قراردادن‌ هویت‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ ملت‌ ایران‌ از سوی‌ ایادی‌ استکبار جهانی‌ به‌ خصوص‌ برخی‌ از کشورهای‌ همسایه‌ و تلاش‌ آنان‌ برای‌ تحریف‌ نام‌ تاریخی‌ خلیج‌ فارس، به‌ پیشنهاد شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ روز اخراج‌ پرتغالی‌ها از تنگه‌ هرمز را به‌ عنوان‌ روز ملی‌ خلیج‌ فارس‌ نامگذاری‌ کرد.

بخشی از تاریخچه نام خلیج فارس در اسناد تاریخی

آلن کارول، رئیس گروه تدوین نقشه‌های این اطلس گفته است که سیاست این مؤسسه در ثبت نام مکانها، سیاست دوفاکتوست؛ یعنی بنا بر نامهایی که در عمل به کار می‌رود، تصمیم گرفته می‌شود، نه بر اساس نامی که فرد یا گروه خاصی بر آن می‌نهد. وی همچنین تصریح کرد که نام خلیج فارس در اطلسNational geographic، همچنان به عنوان نام اصلی این خلیج به کار خواهد رفت.

خلیج فارس، نام تاریخی آبهایی است که از زمان باستان تا به حال به کار برده شده است. بنا بر مدارک متقن، یونانیان آن را Sinus Persicus، رومیان Mare persicum و عربها نیز قرنها آن را خلیج فارس یا بحر فارس می‌نامیدند. در زیر به چند سند مهم تاریخی اشاره می‌شود:
در سنگ‌نبشته داریوش هخامنشی در مصر متعلق به سال ۵۱۸ تا ۵۱۵ پیش از میلاد، در عبارت درایه تپه هچا پارسا آیی تی هنی؛ دریایی که از پارس می‌رود یا سر می‌گیرد، نام دریای پارس آمده است.
بطلمیوس، عالم و جغرافیدان مشهور قرن دوم میلادی، در کتاب جغرافیای عالم که به زبان لاتین نگاشته شده، از نام(پرسیکوس سینوس) به عنوان خلیج فارس یاد کرده است.
در سال ۴۲۵ پیش از میلاد، هرودت، مورخ مشهور یونانی در کتاب تاریخ معروف خود، نام خلیج فارس را بحر احمر یا دریای سرخ نامیده است.
در سال ۱۸۹۲، لرد کرزن، وزیر خارجه انگلستان، در کتاب ایران و قضیه ایران، بارها به نام خلیج فارس اشاره کرده است.
ویلیام راجز، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده آمریکا، در گزارش مورخ ۱۹۷۱ میلادی خود در مورد سیاست خارجی این کشور از نام خلیج فارس استفاده کرده است؛ از جمله فرهنگهای آلمانی، ‌ انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی، ترکی و….
در فرهنگهایی که به زبانهای مختلف تدوین و چاپ شده است؛ از جمله فرهنگهای آلمانی، انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی، ترکی و… خلیج فارس نیز به همین نام آورده شده است.
نام خلیج فارس در سازمان ملل متحد: دبیرخانه این سازمان در سند مورخ ۵ مارس سال ۱۹۷۱ میلادی و یادداشت AD۳۱۱ / IGEN به دولت ایران، یادآور می‌شود که عرف جاری در دبیرخانه سازمان ملل متحد در اسناد و نقشه‌های جغرافیایی منطقه آبی بین ایران از سمت شمال و خاور و تعدادی از کشورهای عربی از سوی جنوب و باختر به نام خلیج فارس نامیده شود و این، بنا بر عرف قدیمی انتشار اطلس‌ها و فرهنگهای جغرافیایی است.

این دبیرخانه همچنین بابت اشتباهاتی که سازمان ملل در برخی اسناد در به کار بردن نام خلیج فارس مرتکب شده، عذرخواهی کرده آن را اشتباه سهوی دانسته(سند ۲۶ ژوئن ۱۹۹۱ میلادی در سازمان ملل) و از کارگزاران سازمان خواسته است که همواره این موضع ایران را در نظر داشته باشند.

با توجه به اسناد و مدارک متقن فوق اذعان می‌دارد که:
درج نامهای جعلی در کنار یا به جای دریای خلیج فارس، نشأت‌گرفته از سیاستهای خصمانه شبکه‌های فرهنگی غرب است که سعی در شکاف و اختلاف‌افکنی بین کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس را دارد، چون این منطقه از نظر حوزه جغرافیایی و ژئوپلتیکی، یک منطقه واحد و همگراست.