سرویس سیاست خارجی کره جنوبی و ایران در سال ۱۹۶۲ روابط سیاسی خود را آغاز کردند و اکنون نیم قرن از این روابط تاریخی و دوستانه سپری شده است. این روابط هر چند فرود و فرازهای بسیاری داشته اما هیچ وقت حالت تقابلی به خود نگرفته است. اما موضوعی که این روزها نگران کننده است رفتار غیر شفاف کره ای ها در برابر مسائل بین المللی ایران است.

به گزارش «تابناک»، روابط و همکاری های دو کشور طی ۵۰ سال اخیر کمتر دچار فراز و نشیب شده و دو طرف بر نقاط مثبت یکدیگر تکیه کرده و طی این مدت روز به روز توسعه یافته است بطوری در حال حاضر بازار صادراتی ایران برای کره از اهمیت بسزائی برخوردار است اکنون بخش عمده ای از بازار لوازم خانگی و صورتی و تصویری ایران در اختیار کمپانی های «ال جی» و «سامسونگ» است، رسانه ملی نیز فیلم و سریال های کره ای را بیشتر از فیلم های کشورهای دیگر خریداری و پخش کرده است و افکار عمومی ایران دیگاه مثبتی نسبت به کره جنوبی و مردم این کشور دارند و در نهایت و پر اهمیت تر اینکه، ایران یکی از تامین کنندگان مهم و مطمئن نفت مورد نیاز کره بوده و می باشد.

اما هرچند این روند تا سال گذشته ادامه داشته ولی طی سال گذشته و سال جاری میلادی با دو حرکت منفی سئول - یعنی پیوستن به تحریم های تحمیلی غرب و آمریکا علیه کشورمان و اقدامات این کشور حتی فراتر از این تحریم ها و همچنین اقدام اخیر در دادن رای مثبت به قطعنامه حقوق بشری علیه کشورمان - همراه بوده و از سوی ایران بی پاسخ مانده است و ضروری است مسئولین جمهوری اسلامی به سادگی از کنار این مسئله نگذرند تا این روند به راه مستقیم و درست بازگشته و رویه ای برای آتیه نشود و مسئولین نظام مقدس جمهروی اسلامی برای رویکرد انفعالی مورد مواخذه آیندگان قرار نگیرند.

در همین حال اخبار منتشره حاکی از سفر رئیس دستگاه قضای کره جنوبی به ایران است و ایشان در این سفر با آیت الله لاریجانی رئیس قوه قضائیه، آقای علی لاریجانی رئیس قوه مقننه، آقای بختیاری وزیر دادگستری و آیت الله گرگانی، رئیس دیوان عالی کشور ملاقات و مذاکره کرد ولی در اخبار مذکور این مقامات عالیه هیچ سوالی و هیچ اعتراضی نسبت به این روند حرکتی منفی کره جنوبی نشده است که خود جای سوال دارد و رسانه ها به عنوان رکن مهم و پرسشگر جمهوری اسلامی ایران پرسش های ذیل را مطرح می کند که بایستی به افکار عمومی پاسخ داده شود.

آیا با حجم بالای روابط اقتصادی که در سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد دلار مستقیم و شاید ۹ میلیارد دلار هم غیر مستقیم بوده کره بایستی به تحریم های تحمیلی می پیوست و اقدامات فرا قطعنامه ای انجام و همچنین در زمینه حقوق بشر بر خلاف رویه های سابق خود بر علیه ما رای می داد؟

آیا سرکوب های اخیر مطبوعات و منتقدین دولت کره نسبت به عملکرد دولت این کشور در خصوص ناو غرق شده «چونان» نقض حقوق بشر نبوده است؟

آیا ما نیز باید کره جنوبی را ناقض حقوق بشر بدانیم و این کشور را محکوم کنیم؟

مطبوعات و رسانه های ایران از برخورد های دولت و ارگانهای امنیتی کره نسبت به شکاکین ناو «چونان» آگاهند. در این قضیه برخی افراد و رسانه ها نسبت به حمله کره شمالی به ناو کره جنوبی به نام «چونان» شک کردند که به شدت مورد حمله قرار گرفتند و حتی وزیر خارجه سابق کره جنوبی شکاکین نسبت به مسئله را به مهاجرت به کره شمالی رهنمون کرد. به هر حال موضوع حمله از سوی کره شمالی به ناو مذکور به شدت تکذیب شد برخی رسانه ها منشتر نمودند که این حمله از سوی خود کره جنوبی و آمریکا برای تثبیت حضور آمریکا در منطقه و امتیاز گیری از کره شمالی و چین صورت پذیرفته است.

مردم ایران انتظار دارند کره جنوبی با توجه به روابط و همکاری های خوب و تاریخی با ایران این رویکرد خود در قابل کشور متمدن ایران زمین را تغییر دهد در غیر این صورت رویه دوستانه ایران در مقابل دوستان مذبذب خود نیز قابل تغییر است و مسئولین کره جنوبی باید بدانند افکار عمومی کشورمان نسبت به اقدامات غیر دوستانه دیگران بسیار حساس و عملگراست.