حقیقت‌پور: تغییر لحن غرب مثبت اما ناکافی است

به گزارشافکارنیوز،منصور حقیقت‌پور همچنین تغییر لحن غربی‌ها در قبال ایران را مثبت اما ناکافی دانست و گفت که آمریکایی‌ها باید خسارت برداشتن دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا را از جیب‌شان پرداخت کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، حقوق حقه‌ای دارد و آن‌ها باید حقوق ما را به رسمیت بشناسند و ما نیز تاکنون از حق خودمان عدول نکرده‌ایم بلکه می‌خواهیم بتوانیم برای نیاز داخلی برای نیروگاه اتمی بوشهر و رادیو داروها غنی‌سازی انجام دهیم؛ چراکه ۸۵۰ نفر در ایران از این داروها استفاده می‌کنند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به برگزاری دور اول مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در دولت حسن روحانی در سطح وزرای خارجه کشورهای مذاکره‌کننده یادآور شد: البته این‌که پیش از این دبیر شورای عالی امنیت ملی برای مذاکرات حضور می‌یافت نیز به این معنا نیست که سطح وی از وزیر خارجه کمتر است اما غربی‌ها در سطح پایین‌تری در مذاکرات شرکت می‌کردند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «سطح مذاکرات معقول شده و وزرای خارجه شرکت‌کننده در مذاکرات قدرت تصمیم‌گیری دارند»، افزود: به نظر می‌رسد غربی‌ها فهمیده‌اند که نباید وقت‌کشی کنند. ما در سال‌های گذشته شاهد وقت‌کشی آن‌ها در صحنه مذاکرات بودیم.

وی با بیان این‌که «ایران به خاطر پافشاری بر حقوق خود مورد تحریم قرار گرفته است» تصریح کرد: چرا کسی که حقش را مطالبه می‌کند باید مورد تحریم واقع شود.

وی در ادامه تغییر لحن و رویکرد غربی‌ها را مثبت اما ناکافی توصیف کرد و یادآور شد: این‌که مشکل پشت میزهای مذاکره حل شود بسیار خوب است اما آن‌ها نباید دیگر در دسترس بودن گزینه نظامی را به عنوان یک منطق پوچ و غلط که برای مردم ما که اهل منطق هستند و بیش از ۲۵۰۰ سال سابقه تمدن دارند، تکرار کنند. ما بزرگترین انبساط‌ها و انقباض‌های تمدنی و جغرافیایی را تحمل کرده‌ایم و آن‌ها نمی‌توانند با این چیزها ما را بترسانند.

حقیقت‌پور با تاکید بر این‌که «باید با زبان عزت و با شرایط برابر با ایران صحبت کنند» گفت: ما یک ابر قدرت معنوی و سیاسی در خاورمیانه هستیم و آمریکایی‌ها خیلی جاها با ما دست و پنجه نرم کرده‌اند و حریف ما نشده‌اند؛ بنابراین هر حقوقی که آن‌ها برای خودشان قایلند باید در شرایط برابر و مساوی برای ما هم قایل باشند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید این تغییر لحن را به تغییر رویکرد بکشانند و گام‌های بلندی بردارند؛ چراکه آن‌ها ۷۰ سال در حق ما ظلم و جنایت کردند و کودتای ۲۸ مرداد، قانون کاپیتولاسیون، حاکمیت ساواک و شاه نادان را به ما تحمیل کردند و ارتش ما را به سمت جنگ‌هایی کشاندند که منافع آمریکا را تامین می‌کرد. لذا ۷۰ سال خیانت آن‌ها با یک تغییر لحن جبران نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته شاید این مذاکرات شروع خوبی باشد اما قطعا کافی نیست. آنها باید از مردم ایران عذرخواهی جدی کنند، با ما با زبان احترام صحبت کنند، همانطور که اوباما از رهبر عظیمالشان ما با احترام یاد کرد آنها همچنین در ادامه این مسیر خسارت برداشتن دیوار بیاعتمادی بین ایران و آمریکا را از جیب خود بپردازند.