به گزارشافکارنیوز،نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور ۱۹۸ نماینده و به ریاست علی لاریجانی برگزار شد. در نشست امروز ابتدا محمدحسین فرهنگی دستور کار امروز را قرائت کرد.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم حجت‌الاسلام حسین سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی متأخرین جلسه امروز را قرائت کرد؛ براین اساس عباس رجایی، محمد رجایی‌باغسیایی، سیدحمیدرضا طباطبایی‌نائینی، محمدحسین قربانی تأخیرکنندگان جلسه علنی امروز مجلس بودند.

**لاریجانی: دغل‌کاری برخی دولت‌های کج‌اندیش منطقه عامل رشد تروریسم است


در ادامه جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس به مناسبت شهادت امام جواد(ع) و شهید شدن جمعی از عزادارن آن حضرت نطقی را ایراد کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه در نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت شهادت امام جواد(ع) اظهار داشت: گرچه امام جواد(ع) هنوز ۲۵ سال از عمرش نگذشته بود که به شهادت رسیدند، اما در همین دوره کوتاه به دو جهت مناظرات علمی زیادی داشتند؛ جهت اول از طرف شیعیان بود که در آن زمان با توجه به سن کم آن حضرت می‌خواستند علم الهی امام(ع) را دریابند و طبیعی بود که مجالس متعددی به این منظور ترتیب دهند.

وی ادامه داد: جهت دوم از سوی حکومت به ویژه مأمون و معتصم دو خلیفه معاصر ایشان بود که آنها می‌کوشیدند با تشکیل مجالس مناظره آن امام(ع) را رودرروی برخی دانشمندان زمان خود قرار دهند تا شاید امامت ایشان زیر سوال رود. روایاتی که از این مناظرات باقی مانده است، علاوه بر اینکه حاوی معارف عمیق فقهی، اخلاقی و کلامی است تفوق علمی امام(ع) را نسبت به دیگران به خوبی نشان می‌دهد اما به دلیل سن کم امام مجموعا حدود ۲۲۰ حدیثپیرامون مسائل مختلف اسلامی از آن حضرت در دسترس ما قرار دارد.

وی با اشاره به انفجار روز گذشته در کاظمین گفت: انفجار روز گذشته در کاظمین و در میان عزاداران امام جواد(ع) بار دیگر خطر جریان‌های تکفیری و تروریستی را برای منطقه و مسلمانان نشان داد.

رئیس مجلس ادامه داد: تاسف از آنجاست که سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای قدرتمند و برخی دولت‌های کج‌اندیش منطقه از سال‌ها پیش از این گروه‌ها حمایت کردند اما در شعار خود را مخالف تروریسم معرفی کردند. این دغل‌کاری و رفتار دوگانه فضایی ایجاد کرده که تروریسم در آن به وجود می‌آید و رشد می‌کند.

لاریجانی افزود: امروز خون عزاداران برعهده کسانی است که جریان‌های تروریستی را به وجود آوردند و حمایت کردند.

**موافقت مجلس با کلیات طرح تعیین تکلیف دانشجویان رشته‌های دبیری


نمایندگان مجلس در ابتدای دستور کار خود کلیات طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را بررسی و تصویب کردند.

وکلای ملت در روز چهارشنبه هفته گذشته با تغییر دستور کار جاری جلسات علنی مجلس موافقت کرده و طرح مذکور را در دستور کار قرار دادند.

بهارستان نشینان در جلسه علنی امروز کلیات این طرح را با ۱۶۰ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.

در جریان بررسی کلیات این طرح عطاءالله سلطانی نماینده مردم رزن در مجلس طی سخنانی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: برخی با من تماس گرفتند که در مخالفت با این طرح صحبت نکنم اما من به دنبال نفع و ضرر خودم نیستم و به دنبال ادای سوگندی هستم که خورده‌ام؛ قبلا در این زمینه استفساریه‌ای داشته‌ایم و اکنون نیازی ندارد که مجددا چنین استفساریه‌ای مطرح شود.

وی ادامه داد: بارها از آموزش و پرورش خواسته‌ایم تا آمار مربیان پیش‌دبستانی و معلمان خرید خدمت را به ما اعلام کند اما هنوز آمار دقیقی از اینها ندارم و اگر این استفساریه تصویب شود، بار مالی سنگین به وزارت آموزش و پرورش تحمیل می‌شود.

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در موافقت با کلیات این طرح گفت: این طرح، طرح یک استفساریه است که با توجه به اینکه یک سال از قانون قبلی که در مورد تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی می‌گذردو هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته، مطرح شده و هیچ‌گونه مغایرتی نیز با اصل ۷۵ قانون اساسی ندارد.

وی ادامه داد: تعداد این افراد که باید تعیین تکلیف شود ۲۷۲ نفر است و با توجه به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش، امیدوارم این طرح به تصویب برسد و هر چه سریعتر تکلیف این عزیزان روشن شود.

**اخطار قاضی‌پور


نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل سوم این قانون گفت: هم اکنون هزاران نفر از افرادی که ده‌ها سال با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد برای آموزش و پرورش کار کرده‌اند، بلاتکلیف مانده‌اند و هیچ بیمه و مزایایی ندارند.

وی ادامه داد: نیروهای شرکتی در بخش‌های دورافتاده کار کرده‌اند؛ آموزش و پرورش زمانی که نیرو نداشت از این افراد کار کشید اما اکنون اینها را بلاتکلیف گذاشته لذا با تصویب این طرح باید حق و حقوق این معلمان ادا شود.

در صورت تصویب جزئیات این طرح در صحن علنی مجلس، دانشجویان ورودی سال ۸۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشکده فنی حرفه‌ای دخترانه شریعتی تهران، مشمول قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش می‌شوند.

**توکلی: کاهش دانش آموز داشته‌ایم اما تعداد کارمندان آموزش و پرورش کم نشده است


احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در جریان بررسی طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدام معلمین حق ‌التدرسی و آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی در وزارت آموزش و پرورش در اخطاری با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی گفت: این تصمیم با اصل ۷۵ قانون اساسی ناسازگار است و در این استفساریه محل تعیین بار مالی آن مشخص نشده است همچنین وقتی کشور دچار رکود تورمی است هر چه دولت بزرگتر شود، رکود آن بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: از سال ۷۶ تاکنون تعداد دانش آموزان یک سوم شده اما از کارمندان آموزش و پرورش کم نشده است لذا لزومی ندارد که ما بخواهیم وزارت آموزش و پرورش را مکلف به استخدام نیروهای اضافی کنیم در عین حال هم این طرح با قانون برنامه و اصل ۷۵ قانون اساسی ناسازگار است.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از تذکر خود که در جریان بیان پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح جزئیات این طرح گفت: پیشنهاد باید با عنوان طرح سازگار باشد و این طرحی که ایجاد شده و در قالب استفساریه هم است نمی‌تواند حکم جدیدی را داشته باشد.

توکلی همچنین گفت: نمی‌توان طرح جدیدی را به استفساریه اضافه کرد و این یک رویه ناردست است و ما نباید در قالب یک استفساریه موضوعی را به تصویب برسانیم که هم یک قانون جدید است و هم بار مالی دارد.

**نعمتی: تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریسی عین عدالت است


هروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس در جریان بررسی طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش‌وپرورش در اخطاری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی نسبت به اظهارنظر مخالفان این طرح انتقاد کرد و گفت: اگر فرزندان خود این مخالفان هم جزو این افراد بودند، این مخالفان اینگونه صحبت می‌کردند؟

وی افزود: تعدادی از معلمان عمر و جوانی خود را در این راه گذاشتند و عملا امروز دستشان به هیچ جا نمی‌رسد و آموزش و پرورش هم آنها را بیمه نمی‌کند. بنابراین تصویب این طرح عین عدالت است و باید به تصویب برسد.

این نماینده مجلس بر همین اساس تاکید کرد: اگر این موضوع امروز تصویب نشود همین افراد فردا در مقابل مجلس جمع می‌شوند و دنبال من و شما می‌گردند.

**فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید رجایی و شریعتی تهران استخدام آموزش و پرورش می‌شوند


نمایندگان مجلس همچنین طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

بر اساس این مصوبه مجلس، دانشجویان رشته‌های ستاره‌دار ورودی سال ۱۳۸۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه شریعتی تهران مشمول قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۹ مهر ۱۳۹۱ می‌شوند.

بر اساس مصوبه مجلس در قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش این وزارتخانه موظف شده بود که ظرف ۲ سال فارغ‌التحصیلان دانشگاه تربیت معلم از طریق آزمون ورودی استخدام کند.

بر اساس مصوبه امروز مجلس هم دانشجویان ورودی ۸۸ دانشگاه شهید رجایی و دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه شریعتی تهران مشمول قانون مذکور شده و باید ظرف دو سال از سوی آموزش و پرورش جذب شوند.

وکلای ملت استفساریه فوق را با ۱۵۴ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

**آرامی: دولت در مصوبه خود برای تفکیک حوزه فارسیان از استان هرمزگان تجدیدنظر کند


منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۳ و ۱۹ قانون اساسی اظهار داشت: اخیرا نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که در آن نامه نشان می‌دهد که ظاهرا وزارت کشور موافق است تا چند شهر و روستا از استان هرمزگان جدا شوند و به استان فارس ملحق شوند.

وی ادامه داد: این موضوع سبب نگرانی، تنش، دلسردی و ناامیدی مردم استان شده و ما انتظار داریم که در دولت تدبیر، امید و اعتدال شاهد بی‌تدبیری و بی‌اعتدالی و ناامیدی نباشیم.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: هم‌اکنون هم نماینده ولی‌فقیه در استان، ائمه جمعه و جماعت، نمایندگان استان و دستگاه‌های امنیتی جلوی تنش و بحران را گرفته‌اند و تاکنون بیش از هزار پیامک در این زمینه برای ما فرستاده‌اند.

آرامی بر همین اساس گفت: از مجلس محترم خواهش می‌کنم که اجازه ندهد در شرایطی که کشور نیاز به آرامش سیاسی دارد، این اتفاقات رخ دهد. همچنین از دولت هم می‌خواهم در این مصوبه‌ای که به دنبال ابلاغ آن هستند، تجدیدنظر کنند.

**سخنرانی ۳۱ دقیقه‌ای ۷ نماینده در نطق میان‌دستور


نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز سخنرانی ناطقان میان‌دستور را استماع کردند؛ بر این اساس محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، لاله افتخاری نماینده مردم تهران، حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده مردم اردل، اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و سید سعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در جلسه امروز خانه ملت سخنرانی کردند.

**اخطار نمایندگان هرمزگان به مسئولان وزارت کشور درباره تقسیمات کشوری " فارسیان "


پیش از آغاز استماع سخنان ناطقان میان دستور حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس طی سخنانی گفت: مجمع نمایندگان استان هرمزگان در ارتباط با تقسیمات کشوری نسبت به حوزه فارسیان که یکی از حوزه‌های این استان است، اخطارهای جدی داشتند.

وی در این زمینه افزود: مسئولین باید نسبت به این اخطارها توجه جدی داشته و ما هم در مجلس این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

**فرهنگی: نرمش قهرمانه دعوت به تعامل است نه امتیازدهی به دشمن


محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان ناطق میان‌دستور جلسه علنی با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک اظهار داشت: از مسائل مهم روزهای گذشته سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به نیویورک بود. اصل این اقدام به‌هنگام و ارزشمند بود و نباید مسائل حاشیه‌ای اصل این موضوع را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: نه تنها خواست انتخاب کنندگان آقای روحانی بلکه اراده عمومی اکثر حامیان کاندیداهای دیگر تغییر در روش‌ها و رویکردها بود تا ضمن دفاع از حقوق ملت دیپلماسی فعالی را در راستای تغییر ادبیات گفت‌وگو با کشورهای مختلف انجام دهند. رسانه‌ها به جای پرداختن به حواشی، اصل موضوع را پیگیری کنند تا معلوم شود پاسخ حسن نیت و مواضع شفاف دولتمردان ما از سوی مسئولان آمریکایی چیست و آیا به همان رفتارهای غیرمنطقی گذشته ادامه می‌دهند یا در برابر نرمش توام با حفظ حقوق ملت ایران همراهی می‌کنند که اگر چنین باشد، به‌نفع خودشان و صلح جهانی است. در غیر این صورت همه جهانیان و ملت ما و مردم آمریکا متوجه اصل ماجرا می‌شوند که این تظاهرات و اقدامات واقعی نیستند.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه نرمش قهرمانانه دعوت تعامل است و نه تعارض و امتیازدهی به دشمن، افزود: تفاهم برد - برد مطرح است نه برد - باخت و یا حتی باخت - باخت البته همه مسائل را هم با سیاست خارجی مرتبط ساختن اشتباهی استراتژیک است چرا که شرایط فعلی فرصت‌های جدیدی به وجود آورده است.

**افتخاری: حقوق هسته‌ای قابل معامله نیست


لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت شهادت امام جواد(ع) اظهار داشت: پیشاپیش فرارسیدن ماه حج را تبریک می‌گویم و امیدوارم که مسلمانان جهان از همایش عظیم حج، برای شناخت دشمنان واقعی خود و برنامه‌ریزی علیه دشمنان در تشویق تکفیری‌ها و مداخله در امور داخلی کشورها به ویژه سوریه، میانمار، بحرین و دفاع از مظلومان جهان و تمرین برای تشکیل امت واحده بهره گیرند.

افتخاری با تاکید بر اینکه حقوق هسته‌ای ما با هیچ گفتاری قابل معامله نیست، اظهار داشت: در غیر این صورت باید دانست که لحن نرم آمریکایی‌ها همان پنجه چدنی است که به فرمایش مقام معظم رهبری در دستکش مخملی قرار گرفته است که دگربار گوشه حقیقت خود را پس از سفر رژیم غاصب صهیونیستی به آمریکا چه زود آشکار ساخت.

** عزیزی: هیئت مذاکره‌کننده به دور از روش‌های احساسی و ژورنالیستی مذاکره کند


حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده مردم فارسان، در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه تاکنون راهبرد اصلی آمریکا در خاورمیانه بر هم زدن ژئوپلتیک و توازن منطقه‌ای به نفع رژیم صهیونیستی بوده است، اظهار داشت: از هیئت مذاکره‌کننده درخواست دارم که ضمن افزایش تلاش خود در عرصه دیپلماسی بین‌المللی بر اساس طرح راهبردی و جامع و در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت و با برنامه بلندمدت و دوری از روش‌های احساسی و ژورنالیستی مذاکرات خود را به انجام برساند.

وی ادامه داد: طرف مقابل نیز باید بداند که ایران کشوری است قدرتمند، مستقل، با فرهنگ عاشورایی و ایرانی است لذا باید از موضعی برابر با ما گفت‌وگو کند و در رفتار و گفتار خود صداقت داشته باشد.

**کوثری: هاشمی رفسنجانی خودش مهدی را به قوه قضائیه معرفی کند


اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت هفته نیروی انتظامی به کارکنان این نیرو گفت: از رئیس جمهور و تیم دیپلماسی کشورمان که در مجمع عمومی سازمان ملل و در بین کشورهای غیر متعهد سخنرانی کردند، تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: بنده از ریاست محترم قوه قضائیه سوال می‌کنم که چرا اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی درباره مهدی هاشمی عملی نمی‌کنید و از آقای هاشمی رفسنجانی درخواست دارم که مانند سال ۶۸ که بنده را به خاطر پادگان شهید همت کرج که مرکز آموزش لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) بود، به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کرد در مورد مهدی هاشمی نیز اینگونه رفتار کند و خودتان مهدی هاشمی را به قوه قضائیه معرفی کنید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برخی به دنبال نظرسنجی بر اساس انتقاد از عملکرد دیپلماسی هستند که حضور ۳۶ میلیون از مردم پای صندوق‌های رای نشاندهنده حمایت از عملکرد دیپلماسی است.

**اعلام وصول تقاضای استرداد لایحه انتقال موردی محکومان به حبس


علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه جلسه علنی امروز پارلمان اعلام کرد که تقاضای استرداد لایحه انتقال موردی محکومان به حبس از سوی دولت به دست ما رسیده که اعلام وصول می‌شود.

**نحوه محاسبه مستمری بازنشستگان پیش از موعد تغییر کرد


نمایندگان مجلس همچنین طرح استفساریه تبصره ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی را مورد بررسی قرار دادند و کلیات و جزئیات این طرح را به تصویب رساندند.

بهارستان‌نشینان در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته با تغییر دستور جاری مجلس موافقت کردند و طرح فوق را در دستور کار قرار دادند.

در جلسه علنی امروز نیز وکلای ملت با ۱۲۲ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن علنی کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

وکلای ملت با تصویب جزئیات این طرح مقرر کردند: با اینکه حقوق و حق بیمه سنوات ارفاقی بازنشستگان پیش از موعد مذکور به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است، مستمری بازنشستگان مذکور(موضوع ذیل ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی) براساس میانگین بیمه‌پردازی دو سال آخر(سال ۲۹ و ۳۰) محاسبه می‌گردد.

نمایندگان مجلس این استفساریه را با ۱۴۰ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.

طراحان طرح استفساریه تبصره ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی در دلایل توجیهی خود برای این طرح آورده‌اند که، " اخیراً سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه ۵۳/۳ مورخ ۲ اسفند ۱۳۹۱ با استناد به رای هیئت عمومی شماره ۶۷۴ مورخ ۴ دی ۱۳۹۱ به دنبال اصلاح احکام بازنشستگان مذکور بر مبنای ۲ سال آخر سنوات خدمت واقعی بازنشستگان می‌باشد که موجب نگرانی بازنشستگان پیش از موعد را فراهم کرده‌اند. حدود ۴۰ هزار نفر بازنشسته پیش از موعد دستگاه‌های اجرایی که ۲۵۰۰ نفر آنان از کارکنان بنیادشهید و امور ایثارگران می‌باشند، ذینفع بوده‌اند. "

حدود ۵ هزار رای از شعب مختلف دیوان عدالت اداری در تایید خواسته بازنشستگان پیش از موعد مبنی بر محاسبه سنوات ارفاقی در حقوق مستمری بازنشستگان(میانگین سال ۲۹ و ۳۰) صادر شده است.

همچنین در ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی آمده است: میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی‌‌وپنجم متوسط مزد یا حقوق بیمه‌شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه، مشروط بر آن که از ۱۰۰ درصد متوسط مزد یا حقوق تجاوز ننماید.

همچنین در تبصره این ماده تصریح شده است که متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی عبارت است از مجموع مزد یا حقوق بیمه‌شده که براساس آن حق بیمه پرداخت گردیده، ظرف آخرین ۲ سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر ۲۴.

**تذکر ۱۳ نماینده به وزیر ارشاد درباره کتاب هاشمی‌رفسنجانی


نمایندگان در خاتمه جلسه امروز ابتدا تذکرات شفاهی نمایندگان را استماع کردند و در ادامه ضرغام صادقی تذکران کتبی به مسئولان اجرایی را قرائت کرد.

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس طی تذکر شفاهی در صحن علنی ضمن گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی اظهار داشت: از وزیر ارشاد، سرپرست آموزش و پرورش و وزیر علوم درخواست دارم تا گزارش اقدامات خود در زمینه سبک زندگی را ارائه کنند.

وی با اشاره به هفته کودک و نوجوان یادآور شد: در هفته کودک و نوجوان افتخار دارم که تاسیس فراکسیون حمایت از کودکان و نوجوانان را به اطلاع همکارانم برسانم.

نماینده مردم بجنورد در مجلس در تذکری به وزیر راه گفت: به وزیر راه در خصوص راه‌آهن بجنورد - گرگان که با معلق ماندن مصوبه دچار مشکل شده است تذکر می‌دهم و از رئیس جمهور درخواست دارم که برای جبران این موضوع تلاش کند.

جعفری با اشاره به قیمت تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تعیین قیمت تضمینی محصولات اصلی کشاورزی را خواستار هستم ضمن اینکه از تعیین قیمت گندم تشکر می‌کنم و آرزو دارم که نرخ تضمینی گندم به بالای ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰ تومان تعیین شود.

وی در خصوص دیپلماسی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تحرک دیپلماسی اخیر تقدیر می‌کنیم اما باید رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در برخی از قسمت‌های دیپلماسی اخیر دقت ویژه‌ای داشته باشند. همچنین از ستاد بحران خواستار خسارت سیل و تگرگ به شهرهای مانه و مسلمان و راز و جرگلان هستم.

در ادامه عبدالرحمن رستمیان نماینده مردم دامغان در مجلس با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی اظهار داشت: اخیرا بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر کرده که بر طبق آن تعداد شعب خود را کم کند و این کاهش شعب از شعبه‌هایی آغاز شده که در شهرهای کوچک قرار دارند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم سهم فعالیت بخش دولتی را کم کنیم باید از جاهایی که بخش خصوصی شروع به فعالیت می‌کند، این کار را انجام دهیم مانند کلانشهرها و شهرهای بزرگی که بخش خصوصی می‌توانند وارد فعالیت شوند. لذا درخواست اصلاح این بخشنامه را دارم.

نماینده مردم دامغان در مجلس افزود: تقاضا دارم که در بودجه بر اساس شاخص‌ها تنظیم شود تا موارد برنامه پنجم توسعه و ماده ۱۴۱ در خصوص توسعه منطقه‌ای اجرایی شود. همچنین مدیران باید بر اساس نظام شایسته سالاری انتخاب شوند و باید نیروهای قوی که از منابع دولتی استفاده می‌کنند استخدام شوند.

در پایان عطاءالله سلطانی صبور نماینده مردم رزن در مجلس در تذکر شفاهی در صحن علنی ضمن تشکر از رئیس جمهور به دلیل دستور برای اجرای قانون عفاف و حجاب گفت: به وزرای دولت یازدهم متذکر می‌شوم که مصوبات دولت‌های گذشته را اجرایی کنند تا مردم از بلاتکلیفی خارج شوند.

وی ادامه داد: از جمله این مصوبات بخشش جرائم وام‌های زلزله است که دولت جدید آن را مسکوت گذاشته و آیین‌نامه اجرایی این مصوبه را اعلام کند لذا به وزیر اقتصاد یادآور می‌شوم که نسبت به اجرای این مصوبه اقدام عاجل انجام دهد.

نماینده مردم رزن در مجلس خطاب به وزیر جهاد یادآور شد: به وزیر جهاد کشاورزی تذکر می‌دهم که مصوبه تمهیدات وام کشاورزی مناطق درگیر خشکسالی را در اسرع وقت اجرایی کند و خسارت خشکسالی را بپردازد. همچنین در قیمت گندم تجدید نظر کند چرا که قیمت ۱۰۵۰ تومان مناسب نیست.

سلطانی صبور در پایان خاطر نشان کرد: جای تاسف است که وزیر کار مصوبات چندین ساله وزرای قبلی را کان لم یکن گذاشته و مقرر کرده که این مصوبات از نو تعیین تکلیف می‌شوند.

در یکی از تذکرات کتبی ۱۳ نماینده به وزیر ارشاد در خصوص لزوم اعمال رعایت قانون به طور مساوی برای همه، از جمله آقای هاشمی رفسنجانی در مورد ممیزی کتاب تذکر دادند.

**پایان جلسه علنی امروز مجلس / جلسه بعدی سه‌شنبه


جلسه علنی امروز به ریاست حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد پیش از اذان ظهر به پایان رسید و وی زمان بعدی جلسه علنی را سه‌شنبه ۱۶ مهرماه اعلام کرد.

**توکلی: مجلس با حذف یارانه ۳دهک بالا موافقت می‌کند


احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در حاشیه جلسه علنی صبح امروز پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه شب گذشته کمیسیون برنامه و بودجه با نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در خصوص بحثحذف سه دهک بالا از یارانه نقدی اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها یعنی غیر سرانه و غیربرابر، اما کاری که ما اکنون انجام می‌دهیم دو بی‌عدالتی است چرا که به فقیر و غنی یارانه نقدی یکسانی پرداخت می‌کنیم و بی‌عدالتی دیگر هم این است که چون منابع کافی نداریم نصف پولی که به مردم پرداخت می‌شود از طریق شرکت‌های دولتی و خود دولت است که به بانک مرکزی تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی هم باید اسکناس چاپ کند و وقتی پول زیاد شد، نقدینگی ایجاد می‌شود و بعد تورم به وجود می‌آید و تورم هم به دهک‌های پایین فشار می‌آورد و این موضوع سبب مختل شدن اقتصاد می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما اکنون با دست خودمان، خود را در باتلاق فرو می‌بریم، گفت: برای حذف دهک‌های بالا از پرداخت یارانه نقدی می‌گویند که شناسایی دهک‌ مقدور نیست البته این را دولت قبلی می‌گفت اما باید بگویم که مردم از قدیم به اهلش زکات می‌دادند پس شناخت مستحق مقدور است که خدا چنین فرمانی داده است. همچنین از نظر تجربه بشری نیز کشورهای اروپایی یارانه می‌دهند و افراد مستحق را شناسایی می‌کنند.

توکلی برهمین اساس تصریح کرد: اینکه می‌گویند شناخت دهک‌ها مقدور نیست، درست نیست چرا که گردش مالی تمام صاحبان حساب‌ها در بانک مرکزی موجود است و مودیان مالیاتی هم نام‌شان مشخص است. همچنین صاحبان خودروهای لوکس هم معلوم هستند، پس می‌توان از این ملاک‌ها استفاده کرد و مستحقان را مشخص کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد جزئیات جلسه شبکه گذشته کمیسیون برنامه بودجه با نوبخت گفت: از جلسه شب گذشته خبر ندارم و نمی‌دانم در این جلسه چه گذشت.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت پیشنهاد حذف ۳ دهک چه زمانی مشخص می‌شود، گفت: به نظر من مجلس با این پیشنهاد موافقت می‌کند.

توکلی در خصوص راهحل مشکلات هدفمندی یارانهها نیز تاکید کرد: حذف دهکهای بالا یکی از مشکلات است و در قدم اول باید قانون هدفمندی یارانهها را به صورت کامل اجرا کنیم که البته قطعاً مشکلات دیگری را هم به وجود خواهد آمد که باید حل شود. در خصوص نظر دولت با حذف سه دهک هم باید بگویم که دولت از قبل خودش گفته که مایل است که این کار را انجام دهد لذا اگر لازم باشد در این زمینه با دولت هم جلسه میگذاریم.