دیدار نخبگان با رهبر انقلاب

به گزارشافکارنیوز،آریا الستی معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان و دبیر هفتمین همایش ملی نخبگان در نشست خبری با بیان اینکه پیشنهاد تشکیل بنیاد ملی نخبگان توسط رهبر معظم انقلاب و براساس پیشنهاد نخبگان در محضر ایشان عنوان شد، گفت: دیدار نخبگان با رهبر انقلاب یکی از برنامه‌های مهم این همایش و عمده فعالیت‌های جانبی همایش امسال دیدار مستقیم استعدادهای برتر با نخبگان که عمدتا در سنین میانسالی قرار دارند، است.

وی با اشاره به اینکه انجام برنامه‌های هدایتی و امیدبخش از مهمترین برنامه‌های امسال همایش ملی نخبگان جوان است، افزود: شعار امسال همایش " امید به تحقق حماسه اقتصادی با تدبیر نخبگان " است که این شعار بنابر نیاز کشور و رسالتی که در خلق حماسه سیاسی برعهده کشور است، طرح‌ریزی شده است زیرا برای رسیدن به این هدف و رسالت چاره‌ای جز حمایت و حضور نخبگان نداریم.

به گفته معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان هفتمین همایش ملی نخبگان جوان از روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه با حضور رئیس جمهور در پژوهشگاه نیرو آغاز می‌شود. در این مراسم به جز سخنرانی رئیس‌جمهور، سخنرانان علمی دیگری خواهیم داشت.

الستی از برگزاری نشست‌های تخصصی در بعد از ظهر روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: نشست‌های تخصصی با مباحثمختلف علمی، مهندسی و علوم پایه با حضور ۲۰ تن از نخبگان برگزار می‌شود و استعدادهای برتر از تجربیات نخبگان استفاده می‌کنند.

وی از دیدار افراد حاضر در این همایش با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه به عنوان فعالیت اصلی و برنامه مهم این همایش گفت و افزود: در این جلسه حدود ۷ تا ۱۲ نفر از استعدادهای برتر متناسب با برنامه، در محضر رهبر انقلاب مباحثی را مطرح می‌کنند.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در روز پنجشنبه نیز استعدادهای برتر حاضر در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان از مراکز علمی و فرهنگی و تحقیقاتی بازدید می‌کنند و غرفه‌هایی نیز از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نخبگان در محل نمایش دایر می‌شود.

الستی به آمار شرکت کنندگان در این همایش اشاره و تصریح کرد: حدود ۱۸۰۰ نفر در مرحله اول علاقه‌مندی خود را نسبت به شرکت در این همایش اعلام کردند که حدود ۱۱۰۰ نفر از برگزیدگان نخبگان کشور، رتبه‌های اول تا سوم المپیادهای علمی - دانش‌آموزی، نفرات برتر آزمون سراسری و مخترعین ثبت شده در بنیاد ملی نخبگان در این همایش شرکت خواهند داشت.

وی با اشاره به مدارک آکادمیک شرکت‌کنندگان افزود: ۲۲ درصد شرکت کنندگان فارغ‌التحصیلان دکترا، ۱۵ درصد فارغ‌التحصیلان کارشناسی‌ارشد و ۶۳ درصد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی هستند و به طور کلی حدود ۳۵۶ نفر از استعدادهای برتر زن و ۷۴۷ نفر از استعدادهای برتر مرد در این همایش شرکت خواهند داشت.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان در ادامه نشست در پاسخ سوالی درباره موضوع سخنرانی‌های استعدادهای برتر در محضر رهبر انقلاب نیز گفت: هنوز سخنرانان جلسه به طور نهایی انتخاب نشدند بنابراین ما از موضوعاتی که قرار است مطرح شود، اطلاعی نداریم و البته قرار هم نیست قبل از جلسه مطرح شود که چه مسائلی قرار است در آن جلسه عنوان شود.

الستی درباره نقش استعدادهای برتر و نخبگان در حماسه اقتصادی نیز اظهار داشت: تحقق سیاسی یک شعار ملی است و کل کشور نسبت به آن مسئول هستند.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان از چند سال قبل در نظر داشته است بحثتجاری‌سازی اختراعات را مطرح کند. بنابراین در صورت تحقق این مسئله که بار عظیم آن بر دوش نخبگان است، می‌توان قدم‌هایی را در این راستا برداشت.

دبیر هفتمین همایش ملی نخبگان جوان درباره مصوبات بنیاد ملی نخبگان در این همایش در جهت حمایت از نخبگان نیز گفت: مصوبات فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان توسط شورای معاونین مطرح می‌شود و برخی از موارد این همایش، همزمان با جلسه هیئت امنا و مجلس بود که طرح این مصوبات در آن جلسات قابل قبول بود.

الستی با بیان اینکه نوع جلسات همایش امسال از جنس دیگری است و قرار نیست که ما مصوبات را در این همایش مطرح کنیم، به مصوبات جدید در بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و اظهار داشت: امروز باید بیشتر به فکر اجرای صحیح مصوبات قبل باشیم و تلاش کنیم مصوبات قبلی به شکل درست و صحیحی عملیاتی شود.

وی در ادامه به عقد قراردادهایی بین نخبگان و بخش خصوصی با حمایت بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و گفت: تجاری‌سازی و کمک به حماسه اقتصادی رابطه هماهنگی با یکدیگر دارند. بنیاد تلاش می‌کند در این زمینه گام‌هایی را بردارد چنانکه در سال گذشته با حمایت‌های بنیاد نخبگان و ایفای نقش واسطه‌ای آن، ۶۵ میلیارد تومان قرارداد بین صاحبان اختراعات و بخش خصوصی منعقد شد. البته بنیاد طرف قرارداد این قراردادها نبوده است اما بستری را ایجاد کرده است که این اختراعات به شکل محدود ارائه شود.

دبیر هفتمین همایش ملی نخبگان جوان در ادامه درباره فعالیت‌های موازی بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم و اینکه چرا برخی از جشنواره‌ها تحت پوشش ملی نخبگان قرار نمی‌گیرند گفت: جشنواره‌های کشور با اهداف خاصی برگزار می‌شوند و ما قصدی در دخالت نداریم. اکثر جشنواره‌ها برای شناختن طرح‌های برتر و ایده‌های برتر برگزار می‌شود، ضمن اینکه هدف بنیاد پیدا کردن استعدادهای برتر کشور است و هیچ جای قراردادی عنوان نشده است که اگر کسی به عنوان نفر برتر جشنواره‌ای شناخته شد، به عنوان برگزیده بنیاد ملی نخبگان نیز شناخته شود.

الستی با بیان اینکه بین وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان دوگانگی وجود ندارد، گفت: جشنواره‌هایی مانند خوارزمی، اطلاعات نفرات مطرح و برگزیده خود را به بنیاد اعلام می‌کند و بنیاد نیز در کمیته‌ای ریز این اطلاعات را بررسی می‌کند. نمی‌توان گفت دوگانگی بین عملکرد وزارت علوم وجود دارد. زیرا ممکن است برخی از نفرات برتر در جشنواره شیخ بهائی از طرف بنیاد برگزیده نشوند و این به دلیل هدف متفاوت این دو نهاد است.

وی در خصوص برنامه‌های بنیاد در زمینه ارتباط با نخبگان خارج از کشور نیز تصریح کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات بنیاد در این زمینه در بخش محدودی مانند تقبل هزینه رفت‌و‌آمد آنها به کشور بود اما امسال این کار را به یکی از دانشکده‌های کشور واگذار کرده‌ایم و آنها با حدود ۲۰ نفر از نخبگان برتر کشور در حوزه مدنظر خود ارتباط برقرار کرده و همکاری‌های علمی، فرهنگی را به آنها انجام می‌دهند.

دبیر هفتمین همایش ملی نخبگان جوان در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری و انتقال علم به کشورهای همسایه نیز گفت: ما در حال حاضر برنامه‌های مهمتری در بنیاد داریم که بر روی زمین مانده. انشاءالله در آینده نزدیک این مسئله محقق شود.

الستی در پایان با بیان اینکه یکی از رویکردهای بنیاد وسعت نظر به بخشهای مختلف و فعالیتهای انگیزشی علمی، فناوری، ادبی و فرهنگی است، افزود: در حال حاضر مشغول کار روی تغییر رویکرد بنیاد ملی نخبگان هستیم اما هنوز به نتیجه مشخصی در این حوزه نرسیدیم.