" کشاورزی " در صحن علنی مجلس

به گزارشافکارنیوز،جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست حجت‌الاسلام‌ محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس و در غیاب علی لاریجانی رئیس مجلس به دلیل حضور وی در صدوبیست‌ونهمین نشست اتحادیه جهانی بین‌المجالس که از ۱۵ تا ۱۷ مهرماه در ژنو در حال برگزاری است، آغاز شد.

در نشست علنی امروز ۱۹۹ نماینده حضور داشتند ولی ۳ تن از نمایندگان(علی جلیلیان، غلام‌محمد زارعی و محسن صرامی) جزء تاخیرکنندگان جلسه صبح امروز مجلس بودند.

پس از به صدا در آمدن زنگ آغاز جلسه توسط حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس دستور کار امروز خانه ملت را قرائت کرد. براین اساس ادامه رسیدگی به گزارش‌ کمیسیون ‌تدوین آئین‌نامه ‌داخلی مجلس درمورد طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، ‌ شوراها، ‌ مجامع و سایر هیئت‌ها، گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد طرح دوفوریتی تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح تبصره(۵) بند(الف) ماده(۳) قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه انتقال موردی محکومان به حبس، گزارش کمیسیون قضایی وحقوقی درمورد طرح الحاق یک تبصره به ماده(۳) قانون اختیارات رئیس قوه قضائیه،

گزارش کمیسیون عمران در مورد زلزله‌های زلزله‌های ۲۰ فروردین ۹۲ استان بوشهر، ۲۷ فروردین ۹۲ سیستان و بلوچستان و ۲۱ اردیبهشت ۹۲ استان هرمزگان، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین وزارت کشور جمهوری اسلامی و وزارت کشور فدراسیون روسیه و گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه آن در دستور کار امروز بهارستان‌نشینان قرار داشت.

در ادامه جلسه علنی آیاتی از قرآن کریم تلاوت شد و حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد به ارائه نطق پیش از دستور در خصوص آغاز ماه ذی‌الحجه پرداخت.

**ابوترابی‌فرد: تفرقه‌افکنی‌ها در امت اسلام در اختیار استکبار و به‌ویژه آمریکاست


حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس ضمن اشاره به آغاز ماه ذالحجه اظهار داشت: آغاز ماه ذی‌الحجه را خدمت پیامبر(ص) و برادران و خواهرانی که افتخار تشرف به حرمین شریفین و انجام مناسک حیات‌بخش حجم تمتع را به دست آوردند، تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: امیدوارم در پرتو استفاده بایسته و شایسته از این عبادت به معنای واقعی کلمه عبادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مسیر اقتدار امت مسلمان و عزت آنها هموار شود و مسلمانان در پرتو ادوار فروزان توحید، رسالت و امامت به بالاترین حیات معنوی دست یابند و در سایه ارتباط نزدیک و پیوند ناگسستنی آحاد امت اسلام با یکدیگر در پناه قرآن، پیامبر اعظم(ع) و قبله واحد، شاهد عالی‌ترین سطح از وحدت، همبستگی و انسجام امت اسلام باشیم.

نائب رئیس اول مجلس گفت: ‌گمان نمی‌کنم هوشمندان امت اسلام در این حقیقت تردید داشته باشند که امروز مدیریت تفرقه‌افکنی و اختلاف در بین امت اسلام در دست استکبار به سرکردگی و مدیریت آمریکای جهانخوار است. شناخت دشمن و تحکیم صفوف و رویارویی با زیاده‌خواهی‌ها، دسیسه‌ها و توطئه‌های آن قطعا یکی از عوامل وحدت و انسجام ما است. لذا امیدواریم حج تمتع امسال این مسیر حرکت عزت‌بخش را هموار کند و راه را برای خنثی‌کردن توطئه‌های دشمن در سراسر دنیای اسلام در کشور برادر و اسلامی مصر، سوریه، لبنان، عراق، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی خنثی کند.

**لغو عضویت نمایندگان ناظر مجلس در ۱۲ هیئت


در ابتدای جلسه علنی صبح امروز پارلمان گزارش کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح قوانین نحوه معرفی، انتخاب و فعالیت ناظرین و ساماندهی امور نظارتی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

وکلای ملت با تصویب ماده ۲ این طرح، نمایندگان ناظر مجلس در ۱۲ هیئت و شورای عالی را لغو عضویت کردند و مقرر کردند که از تاریخ تصویب این قانون عضویت نمایندگان مجلس در شوراها، مجامع و هیئت‌های زیر به عنوان ناظر لغو می‌شود:

۱ - شورای عالی انطباق اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس موضوع بندهای ۷ و ۸ ماده ۳ قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام مصوب ۱۰ آبان ۱۳۷۷

۲ - شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشکی موضوع بند ۷ ماده ۳ قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور مصوب ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۵

۳ - هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پرستاری موضوع بند ۲ ماده ۱۸ قانون ایجاد سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۱ آذر ۱۳۸۰

۴ - کمیسیون تعیین سهمیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مشمولان وظیفه موضوع تبصره یک ماده یک قانون نحوه تشکیل پیام‌آوران بهداشت مصوبب ۶ آبان ۱۳۷۵

۵ - کمیسیون نظارت بر حسن اجرای احداث۹۶ بیمارستان موضوع تبصره ۵ قانون نحوه ایجاد تسهیلات لازم برای تسریع در احداثو تکمیل بیمارستان‌های ۹۶ شهر کشور مصوب ۲۵ شهریور ۱۳۶۹

۶ - کمیته مد و لباس موضوع ماده یک قانون ساماندهی مد و لباس مصوب ۱۲ دی ۱۳۸۵

۷ - شورای آموزش و پرورش استثنایی موضوع بند ۱۱ ماده ۵ قانون اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب ۲۹ مرداد ۱۳۷۰

۸ - هیئت مرکزی گزینش آموزش و پرورش موضوع تبصره یک بند الف ماده ۷ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش مصوب ۱۴ شهریور ۱۳۷۴

۹ - ستاد چگونگی هزینه کرد اعتبار تخصیصی به منظور مشارکت جمهوری اسلامی ایران در بازسازی کشور افغانستان موضوع ماده واحده قانون مشارکت جمهوری اسلامی ایران در بازسازی کشور افغانستان مصوب ۱۳ مرداد ۱۳۸۱

۱۰ - هیئت نظارت بر حسن اجرای قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۵ مهر ۱۳۸۸ موضوع ماده ۱۳ قانون مذکور

۱۱ - مجمع عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران موضوع جزء ۸ بند الف ماده ۴ قانون چگونگی اداره صندوق ضمانت صادرات ایران مصوب ۱۵ مهر ۱۳۷۵

۱۲ - هیئت نظارت بر اجرای قانون تامین اعتبار، کنترل و انسداد مرزهای شرقی کشور مصوب ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۹ موضوع تبصره ۳ ماده واحده قانون مذکور

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس با ۱۳۴ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان ماده فوق را به تصویب رساندند.

**موافقت مجلس با بررسی فوری استفساریه تعیین تکلیف هزینه‌های‌درمانی جانبازان بازنشسته


همچنین در ادامه طرح دوفوریتی استفساریه بند ب ماده ۴۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و تصویب نمایندگان قرار گرفت.

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس طی سخنانی به عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: بند ب ماده ۴۴ قانون برنامه زمانی که تصویب شد، سخنی از درمان جانبازان بازنشسته به میان نیامد و در زمان اصلاح قانون برنامه پنجم هم یک تبصره به این ماده اضافه شد که دولت را موظف می‌کرد تا اعتبار لازم را برای پرداخت هزینه درمان جانبازان شاغل تامین کند اما آنجا هم بحثی از جانبازان بازنشسته مطرح نشد.

وی ادامه داد: اکنون موضوع یک ابهام دارد و آن اینکه آیا جانبازان بازنشسته هم مشمول این قانون می‌شوند یا خیر و همین ابهام جانبازان را سرگردان کرده است، در حالی که پرداخت هزینه درمان جانبازان یکی از وظایف نظام است. بنابراین ما برای شفاف‌سازی این قانون و اینکه جانبازان از سرگردانی دربیایند، این استفساریه را مطرح کردیم تا تکلیف هزینه درمان جانبازان بازنشتسه هم مشخص شود.

وکلای ملت در ادامه با ۱۶۵ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن علنی با طرح دوفوریتی استفساریه بند ب ماده ۴۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه موافقت کردند.

در صورت تصویب نهایی این طرح تامین ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی ایثارگران شاغل و افراد تحت تکفل آنها برعهده دستگاه‌های اجرایی و تامین ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی ایثارگران بازنشسته و افراد تحت تکلف آنها برعهده صندوق‌های بازنشستگی می‌شود و دولت موظف خواهد شد در اجرای بند ب ماده ۴۴ قانون برنامه چهارم و اصلاحیه آن اعتبار لازم برای اجرای یان قانون را در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کنند.

**سخنرانی ۳۱ دقیقه‌ای ۷ نماینده در نطق میان‌دستور


نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز سخنرانی ناطقان میان‌دستور را استماع کردند؛ بر این اساس عمران علی‌محمدی نماینده مردم ایلام، داوود محمدی نماینده مردم قزوین، نیره اخوان بیطرف نماینده مردم اصفهان، علیرضا منادی نماینده مردم تبریز و نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در جلسه امروز خانه ملت سخنرانی کردند.

**اخوان: ایران تعیین‌کننده معادلات منطقه است


نیره اخوان بی‌طرف نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان‌دستور جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به آغاز ماه ذی‌الحجه اظهار داشت: حج، به عنوان کنگره عظیم جهان اسلام در حال شکل‌گیری است و نماد وحدت جهان اسلام و معرفی دین اسلام به عنوان دین کامل و نسخه هدایت و رستگاری بشریت است.

وی ادامه داد: بنیانگذار انقلاب فرمودند که فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل متابعت از امر خداوند است و نباید به سمتی حرکت کرد که امر خداوند را تخطئه کرد. مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات اخیر خود آمریکایی‌ها را غیرقابل اعتماد و خودبرتربین برشمردند و لذا از همین‌جا از مواضع رئیس جمهور و دستگاه سیاست خارجی که توانستند اعتماد معظم‌له را نسبت به عملکرد خود جلب کنند، تقدیر می‌کنم و تذکرات ایشان را در خصوص برخی رفتارهای نابجا یادآوری می‌کنم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: رژیم جعلی اسرائیل که امروز منزوی‌تر از گذشته شده تلاش خود را برای ایران هراسی ادامه می‌دهد و بیشتر از گذشته خطر فروپاشی و انحطاط خود را احساس کرده و سعی در پنهان کردن هراس از این واقعیت دارد.

اخوان افزود: رژیم غاصب صهیونیست پس از شکست مفتضحانه در نبردهای ۳۳ و ۲۲ روزه از فرزندان مقاومت و شکست در معرکه سوریه به این مهم واقف شده که دیگر آمریکا و اسرائیل ابرقدرت نبوده و ایران تعیین کننده معادلات منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا است.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای باید برای صیانت از انقلاب از توان دفاعی مناسبی برخوردار باشد، گفت: لازم است دولتمردان که در آستانه تنظیم بودجه سال ۹۳ هستند نسبت به افزایش اعتبارات دفاعی اقدام لازم را انجام دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه‌اش اظهار داشت: نیمی از استان اصفهان کویری است و طوفان شهر اصفهان را می‌بلعد و آلودگی‌ها باعثشده این شهر به عنوان دومین شهر کشور از نظر آلودگی معرفی شود.

اخوان از رئیس جمهور درخواست کرد تا گروهی جهت بررسی موارد و مشکلات حوزه زاینده‌رود تعیین کند و در ادامه خاطرنشان کرد: از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درخواست دارم که جداول و ردیف‌های بودجه ۹۲ را چاپ کنند و امیدوارم در بودجه ۹۳ مجلس شورای اسلامی برای جداول به طور مجزا رای‌گیری کند تا همه چیز شفاف شود.

**منادی: پیشنهاد افزایش ۲برابری برداشت از منابع نفتی


علیرضا منادی نماینده مردم تبریز طی سخنانی در نطق میان دستور و در صحن علنی مجلس با اشاره به روز جهانی کودک اظهار داشت: در روز جهانی کودک ظلم‌هایی که بر کودکان عالم از سوی آمریکا مخصوصاً ظلمی که اخیراً در کاظمین به کودکان شده و ۲۵ کودک در آنجا شهید شدند را یادآوری می‌کنم.

نماینده مردم تبریز در مجلس ضمن گرامیداشت ۱۴ مهر روز دامپزشک گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ۶۱ درصد عوامل بیماری انسانی منشاء حیوانی دارد و همچنین ۷۵ درصد از عوامل بیماری‌های نوظهور توسط حیوان منتقل می‌شود که همه این مسائل حکایت از اهمیت رشته دامپزشکی دارد.

منادی در خصوص مسائل اقتصادی کشور افزود: ما امروز در وضعیت خاصی قرار داریم و ایران به سرعت می‌تواند ۱۵۰ میلیارد بشکه نفت استخراج کند ضمن اینکه ما هر سال یک میلیارد بشکه نفت تولید می‌کنیم. بنابراین من پیشنهاد می‌کنم که برداشت نفت را با حفظ و صیانت از این ماده، دو برابر کنید. چرا که همسایه‌های ما مانند کشور عراق در سال ۱۲ میلیارد بشکه نفت استخراج می‌کنند.

وی ادامه داد: در حالی که امروز بودجه عمرانی کشور ۱۰ هزار میلیارد است از وزیر نفت و دولت تقاضا دارم که به سمت دو برابر کردن برداشت از منابع نفتی پیش بروند تا یک میلیارد بشکه نفت اضافی را در توسعه راه‌ها و کارخانجات استفاده کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس با تاکید بر واگذاری طرح‌های عمرانی یادآور شد: هم اکنون ۴۰۰هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌‌خورده داریم که سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی به آنها پرداخت می‌شود. بنابراین لازم است طرح‌های عمرانی زیر ۴۰سال با مصوبه مجلس به مردم و کارآفرینان به صورت رایگان واگذار شود و دولت پس از اتمام پروژه هزینه خود را بردارد.

منادی در خصوص مشکلات دریاچه ارومیه گفت: در آئین‌نامه مجلس طرح یک فوریتی، دو فوریتی و ۳ فوریتی داریم. یک فوریت یعنی نیاز فوری جامعه، ۲ فوریت یعنی ضرورت جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی وجود دارد اما ۳ فوریت حالت کاملاً اضطراری و حیاتی است لذا اعلام می‌کنم که دریاچه ارومیه در حال مُردن است و برای آن اعلام ۳ فوریت می‌کنم. مجلس جواب دهد و به موضوع کمک کند.

وی یادآور شد: ۳ فوریت یعنی ما امروز در وضعیتی قرار داریم که دریاچه‌ای که در سال ۸۷ سطح تراز آب آن ۷۶ متر مکعب بود، هم اکنون این میزان به ۱۲۷۰ متر مکعب رسیده و از آن روز تاکنون آب دریاچه ارومیه ۷متر پایین آمده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه دریاچه ارومیه در روز جمعه با طوفان نمکی روبرو شد، تاکید کرد: تهرانی‌ها؛ همانطور که ریزگردهای عراق بالای سر تهران قرار گرفت بزودی ریزگردهای نمکی بلای جان همه خواهد شد بنابراین از مجلس و دولت می‌خواهم که دریاچه ارومیه را دریابند.

**قاضی‌پور: مجلس با افزایش هر نوع قیمت کالای ضروری مخالف است


نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس طی سخنانی در نطق میان دستور و در صحن علنی مجلس با اشاره به طوفان شدیدی که ۱۲ مهر امسال رخ داد، گفت: این طوفان شدید خسارات زیادی را به کشاورزان وارد کرد و سیب‌های درختی دچار خسارت شدند. هم‌اکنون قیمت سیب زیر درختی ۲۰۰ تومان است در حالی که قیمت تمام شده برای کشاورزان ۱۰۰۰ تومان است.

وی خطاب به وزرای جهاد کشاورزی و کشور گفت: این ضرر به وجود آمده برای کشاورزان را چگونه می‌خواهید جبران کنید؟ این طوفان باعثشد که نمک دریاچه ارومیه زندگی مردم آذربایجان شرقی را مختل کند. آقایان با شانتاژ تبلیغاتی به دنبال جا انداختن این ذهنیت هستند که کشاورزان را عامل شوربختی دریاچه ارومیه معرفی کنند اما سوءتدبیر و ضعف مدیریت خود را کجا پنهان خواهند کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: از سال‌ها پیش، پیش‌بینی شده بود که ورودی دریاچه ارومیه با خروجی آن سازگار نیست. همچنین از سال ۷۳ تاکنون بیش از ۲ میلیارد متر مکعب از آب دریاچه ارومیه برای آبادانی کارخانجات منتقل شده است.

قاضی‌پور با اشاره به گرانی‌های اخیر اظهار داشت: اکثر مایحتاج عمومی و ضروری مردم که باید ارزان می‌‌شد گرانتر شده است. آقای روحانی، علت چیست؟

وی ادامه داد: اعضای دولت همه به دنبال هیاهوی مذاکرات هستند که نتیجه آن معلوم نیست و تعدادی از وزراء‌ از آزادسازی قیمت‌ها صحبت می‌کنند. آیا این ضعف مدیریت کشور نیست که اجناس قبل از تثبیت قیمت‌ها یک شبه گران می‌شود؟ آیا حقوق کارمندان افزایش یافته که قیمت‌ها را آزاد می‌کنید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس از رئیس‌جمهور درخواست کرد تا به وزارت آموزش و پرورش اعتبار کافی برای دادن طلب‌های فرهنگیان اختصاص دهد و در پایان خاطرنشان کرد: مجلس با افزایش هر نوع قیمت کالای ضروری مخالف است و به این خاطر با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مخالفت کرده است.

**مجلس با بررسی فوری طرح افزایش حقوق کارمندان فنی‌ و حرفه‌ای مخالفت کرد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز پارلمان یک فوریت طرح تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی و انتقال خون به کارمندان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت پس از استماع سخنان طراح، مخالف و موافق این طرح در نهایت با ۵۹ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن علنی با یک فوریت این طرح مخالفت کردند.

کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس به عنوان یکی از طراحان این طرح اظهار داشت: سازمان فنی و حرفه‌ای بحثاشتغال و آموزش کارمندان دولت را برعهده دارد و کار بسیار مهم و گسترده‌ای را انجام می‌دهد اما کارمندان این دستگاه همواره دغدغه مشکلات حقوقی خود را دارند و معتقدند که تناسبی بین حقوق و مزایای این سازمان با سازمان‌های دیگر نیست.

وی افزود: این طرح در راستای ایجاد تسهیلاتی برای دریافت فوق‌العاده شغل کارمندان سازمان فنی و حرفه‌ای و هماهنگی آنها با سازمان‌های دیگر در نظر گرفته شده و امیدواریم که با تصویب این طرح یک امیدواری در کارمندان فنی‌حرفه‌ای ایجاد شود.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس نیز ضمن مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: براساس ماده ۱۶۰ آیین‌نامه داخلی مجلس اصل بر عادی بودن طرح‌ها و لوایح است و زمانی باید فوریتی برای یک طرح مطرح شود که آن موضوع نیاز فوری جامعه باشد اما اکنون این موضوع جزء نیازهای اصلی جامعه نیست.

وی ادامه داد: سازمان پزشکی قانونی و انتقال خون شرایط ویژه‌ای دارند و به دلیل استثنا بودن کار آنها، مجلس این شرایط را برای آنها وضع کرده اما نمی‌شود که ما دائم بخواهیم این شرایط را برای دستگاه‌های دیگر نیز تسری دهیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه طرح مذکور فوریت ندارد، گفت: فکر می‌کنم ما اینقدر طرح‌های فوریتی مطرح کنیم که خود عادی بودن طرح‌ها یک استثنا شود!

همچنین علیرضا محجوب نماینده مردم تهران نیز در سخنانی ضمن موافقت با یک فوریت این طرح گفت: کارمندان سازمان فنی و حرفه‌ای یک کار مهم برای کشور انجام می‌دهند و در واقع به کارمندان سازمان‌های دیگر آموزش می‌دهند بنابراین باید برای آنها شرایط ویژه‌ای در نظر بگیریم و جای سوال است که اگر کارمندان سازمان فنی و حرفه‌ای فوق‌العاده شغلی نگیرند، این فوق‌العاده به چه کسی می‌خواهد تعلق بگیرد؟

وکلای ملت در نهایت با یک فوریت طرح تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی و انتقال خون به کارمندان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مخالفت کردند و این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در صورت تصویب نهایی جزئیات طرح مذکور از سوی وکلای ملت، قانون تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی و انتقال خون مصوب ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ به کارمندان سازمان دامپزشکی شامل حال کارمندان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌شود.

**مدت نظارت نمایندگان ناظر مجلس در هیئت‌ها و شوراهای عالی ۲ سال تعیین شد


همچنین نمایندگان طرح اصلاح قوانین نحوه معرفی، انتخاب و فعالیت ناظرین و ساماندهی امور نظارتی مجلس را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت با تصویب ماده ۳ این طرح مقرر کردند که روسای کمیسیون‌ها و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در مجامع، شوراها و هیئت‌ها به عنوان عضو حضور دارند وظایف نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی را نیز برعهده داشته و موظف به انجام آن وظایف طبق آیین‌نامه داخلی مجلس می‌باشند.

بهارستان نشینان همچنین در ماده ۴ این طرح مقرر کردند در صورتی‌که هر یک از شوراها، مجامع و هیئت‌هایی که طبق قانون دارای نماینده ناظر می‌باشند اقدام به تشکیل کمیته یا شورای فرعی کنند، موظفند مراتب را به نماینده ناظر و معاون نظارت مجلس شورای اسلامی اطلاع دهند.

نماینده مذکور عضو ناظر کمیته یا شورای فرعی است و عندالزوم در جلسات آن شرکت می‌کنند.

نمایندگان در ادامه همچنین با تصویب ماده ۵ این طرح مصوب کردند که تمامی نمایندگان ناظر طبق آیین‌نامه داخلی مجلس از ابتدای هر دوره به مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند و روش‌های تعیین شده برای انتخاب نمایندگان ناظر در سایر قوانین و مقررات به روش پیش‌بینی شده در آیین‌نامه مذکور اصلاح می‌شود.

**فوریت طرح تعیین تکلیف اعتبارات صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تصویب شد


نمایندگان مجلس در جریان بررسی دو فوریت طرح استفساریه جز یک بند ۵ قانون بودجه سال‌های ۹۱ و ۹۲ کل کشور با پیشنهاد دو فوریت این طرح با ۱۰۶ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر، مخالفت کردند.

پس از آن، پیشنهاد یک فوریت این طرح مطرح شد که نمایندگان در نهایت با ۱۰۱ رای موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۸ رای ممتنع با یک فوریت این طرح موافقت کردند.

براساس این گزارش، در صورت تصویب این استفساریه، اعتبارات صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تعیین تکلیف می‌شوند.

رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس به عنوان طراح این طرح دو فوریتی در سخنانی، گفت: تکمیل زنجیره تولید بسیار مهم است. بنده معتقدم که اعتبارات لازم باید به بخش‌‌های آب، کشاورزی و صنایع تبدیلی اختصاص داده شود.

وی افزود: طراحان این طرح از نمایندگان تقاضا دارند تا با تصویب دو فوریت آن تسهیلات را از بند ۵-۱ بودجه به بند ۵-۲ منتقل کنند تا مسئولان نیز بتوانند تسهیلات را از طریق کارگروه‌های استانی به طرح‌ها اختصاص دهند.

**از درخواست برای افزایش وام مسکن مهر تا برگزاری آزمون برای پست‌های دولتی


نمایندگان در خاتمه جلسه امروز ابتدا تذکرات شفاهی نمایندگان را استماع کردند و در ادامه ضرغام صادقی تذکران کتبی به مسئولان اجرایی را قرائت کرد.

محمدابراهیم محبی نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در تذکر شفاهی اظهار داشت: تذکر من به وزرای جهاد و صنعت و معاون رئیس جمهور به دلیل قیمت بسیار نازل محصولات کشاورزی است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه قیمت محصولاتی مانند گندم، نخود و آفتابگردان بسیار پائین است، پول کشاورزان نیز با تاخیر پرداخت می‌شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس افزود: آب شرب شهرستان سنقر با مشکل مواجه است و اعتبار کافی برای تصفیه‌خانه شهر با جمعیت ۵۰ هزار نفر وجود ندارد. لذا از وزیر نیرو می‌خواهم که به این موضوع رسیدگی کند.

سیدسعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه کرمانشاه در قالب سند آمایش سرزمینی به عنوان قطب کشاورزی معرفی شده است و بخش عمده‌ای از نیروهای مهندسی کشاورزی باید در این استان جذب شوند اما اکنون تعداد انگشت‌شماری جذب شدند.

وی با بیان اینکه کشاورزی هم اکنون به عنوان خط مقدم اقتصاد مقاومتی تعریف شده است، افزود: هر چند هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت افزایش یافته اما در اثر سیاست‌های دولت قیمت محصولات کشاورزی تغییر نیافته است و حتی نصف قیمت بازار جهانی است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به وضعیت ایثارگران گفت: دولت مکلف است حقوق رزمندگان دفاع مقدس را که در بودجه سال جاری مصوب شده را پرداخت کند اما تاکنون در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. همچنین در خصوص مسکن جانبازان زیر ۲۵ درصد مصوبه خوبی داشتیم اما در این مورد اقدامی صورت نگرفته و دولت هیچ امتیازی برای رزمندگان زیر ۱۲ ماه سابقه رزمندگی در نظر نگرفته است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در تذکر شفاهی اظهار داشت: اولین تذکر من به وزیر راه است. معاون وزیر راه برای بازدید از پروژه‌های مسکن مهر به شاهین‌شهر و میمه آمد و قول‌هایی را به مردم داد اما هنوز خبری از عمل به این قول‌ها دیده نشده است.

وی ادامه داد: تاکنون یک میلیون و یکصد هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور نیمه‌کاره رها شده و نیاز است که سقف وام از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون افزایش پیدا کند تا مشکلات حل شود.

صلاحی نماینده مردم تفرش در مجلس در تذکری شفاهی به وزیر کشور گفت: تذکر من به وزیر کشور در خصوص کمک به سازمان همیاری شهرداری‌ها به شهرستانهای فراهان، آشتیان و تفرش و تجدید نظر در مورد پارامترهای در نظر گرفته شده، است. همچنین در خصوص لزوم توجه به افزایش اعتبارات نیروی انتظامی و معیشت آنها تذکر دارم.

وی در تذکری به رئیس جمهور یادآور شد: به رئیس جمهور در خصوص برگزاری آزمون استخدامی جهت تصدی پست‌های بلاتصدی با اولویت افراد بومی تذکر می‌دهم.

در پایان احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس در تذکر شفاهی به وزیر راه اظهار داشت: من در خصوص جذب فاینانس قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان تذکر می‌کنم حادثه اخیر جاده قم به دلیل حجم بالای تردد در این جاده صورت گرفت که درخواست می‌کنم وزیر راه این مصوبه مجلس را پیگیری کند.

وی از وزیر تعاون درخواست کرد تا مشکل تعاونی‌های مسکن مهر را حل کند.

نماینده مردم قم در پایان با اشاره به مشکلات ۶۰ روستای قم خاطرنشان کرد: مشکل اساسی ۶۰ روستای قم نداشتن آب شرب است که امیدواریم با پیگیری وزیر نیرو این موضوع حل شود.

**پایان جلسه علنی امروز مجلس / جلسه بعدی فردا


جلسه علنی امروز به ریاست محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس پیش از اذان ظهر به پایان رسید و وی زمان بعدی جلسه علنی را چهارشنبه ۱۷ مهرماه اعلام کرد.