به گزارشافکارنیوز،بعد از تحرکات دیپلماتیکی که در " مجمع عمومی سازمان ملل " و دیدارهای حاشیه‌ای بین هیئت ایرانی و غربی به وقوع پیوست اکنون صحبت از موانع پیش روی تحقق اقدام‌های عملی مطرح شده است.

تغییر لحن اوباما در " سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل "، دیدار " دکتر محمد جواد ظریف " با " گروه ۵ + ۱ " و حضور " جان کری "، " وزیر امور خارجه آمریکا " در این نشست برای اولین بار از اتقاقات مهم خبری در هفته‌های اخیر بوده است. مصاحبه با روزنامه‌های و شبکه‌های مختلف خبری در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی هم از اهمیت خاصی برخوردار بود. اوج تحرکات دیپلماتیک بین ایران و آمریکا هم با گفتگوی تلفنی ریس‌جمهور دو کشور کلید خورد.



اکنون با فروکش کردن موج خبری و بازتاب‌های رسانه‌ای پرسشی مطرح می‌شود و آن اینکه آیا لابی قدرتمند رژیم صهیونیستی در سنا و کنگره آمریکا قدرت مانور به اوباما را خواهد داد؟ لابی صهیونیست در آمریکا چقدر قدرت دارد که اوباما پس از تماس تلفنی با دکتر روحانی در کنفرانس خبری می‌گوید " من اسراییل را در جریان تماس تلفنی با روحانی قرار داه بودم "؟ آیا پیشگامان تحریم‌های ایران در کنگره و سنا به این راحتی اجازه رفع تحریم‌ها را خواهند داد؟ آیا این امکان وجود دارد و یا لابی صهیونیسم این امکان را می‌دهد آمریکا بتواند بدون توجه به خواسته های رژیم صهیونیستی به مذاکره و برچیدن دیوار بلند بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا اقدام کند؟

یکی از افرادی که در مجلس سنای آمریکا نقش بسزایی در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران دارد " باب‌منندزگ سناتور اهل نیوجرسی است؛ وی یکی از اصلی‌ترین حامیان رژیم صهیونیستی در میان مقامات آمریکایی است.

این گزارش به پشت پرده روابط منندز با رژیم صهیونیستی، نقش وی در مضع تحریم‌های یکجانبه سنای آمریکا علیه ایران و همچنین فسادهای اخلاقی این سناتور آمریکایی پرداخته خواهد شد.

باب منندز کیست؟

رابرت باب منندز Robert Bob Menedez‏ متولد ژانویه ۱۹۵۴ سناتور ایالت نیوجرسی در مجلس سنای آمریکا است.

وی برای نخستین‌ بار در ۱۸ ژانویه ۲۰۰۶ به‌عضویت این مجلس درآمد. وی در زمرهٔ سناتورهای گروه اول است که تنها دو سال در سنا حضور دارند و در انتخابات بعدی نیز مجدداً می‌توانند شرکت کنند و تا سوم ژانویه ۲۰۱۹ در این مجلس خواهد بود؛ منندز همچنین رییس شورای روابط خارجی سنای آمریکا است.

" باب منندز " سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی در سنای آمریکا یکی از پیشگامان و حامیان سرسخت وضع تحریم‌های سخت علیه ایران است؛ او پس از آنکه جان کری عهده‌دار سمت وازرت خارجه شد ریاست کمیته روابط خارجی مجلس سنا را تصاحب کرد و در طی سال‌های گذشته در طرح و تصویب لوایح ضد ایرانی نقش فعالی داشته است.



بر اساس صفحه باب منندز در وب‌سایت سنای آمریکا، منندز در تصویب بسیاری از تحریم‌های یکجانبه علیه ایران نقش بسزایی داشته است که به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود: ‌

*اعمال تحریم بر بخش‌های انرژی، حمل و نقل دریایی و کشتی‌سازی

*مسدود کردن منابع مالی ایران در آمریکا

*تحریم شرکت‌ ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

*تحریم فروش، تامین و انتقال برخی از مواد خام، گرافیتی مانند آلمینیوم و فولاد، ‌ مواد وابسته به فن استخراج و ذوب فلزات

*منع شرکت‌های بیمه از همکاری با ایران

*تحریم‌های یکجانبه علیه موسسات مالی ایرانی

*تحریم‌ها علیه سازمان صدا و سیما و مقامات این سازمان از جمله عزت‌الله ضرغامی

*منع همکاری کشتی‌های خارجی و هواپیماهای خارجی با سازمان‌های ایرانی






دلیل کینه‌توزی‌های منندز علیه ایران چیست؟


با نگاهی به روابط منندز می‌توان به دلیل پافشاری این سناتور آمریکایی بر افزایش تحریم‌ها علیه ایران پی برد.

منندز در دیدار با نتانیاهو که در سایت رسمی خود منتشر شده می‌گوید: " هدف ما برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی غیر قابل تغییر است و ما در اعمال تحریم‌های شدید علیه ایرانی که بتواند منافع ما و ثبات منطقه را تامین کند دریغ نخواهیم کرد ".



منندز در این دیدار می‌گوید: " ۲۰ سال است که در کنگره و سنا فعالیت می‌کنم و همواره درباره منافع ملی و امنیت ملی آمریکا که در سیاست خارجی این دو اصل معتقدم: منافع ملی ما در خاورمیانه تعریف شده است و امنیت ملی آمریکا هم با " امنیت اسرائیل " گره خورده است ".

در این دیدار بنیامین نتانیاهو هم خطاب به باب منندز گفت: " سناتور باب! شما یکی از دوستان واقعی اسراییل هستید. امروز چالش امنیت ملی ما ایران است که شما با وضع تحریم‌ها علیه این کشور نگرانی خود در این زمینه بصورت عملی اعلام کرده‌اید ".




هدف از سفرهای مکرر منندز به سرزمین‌های اشغالی چیست؟


منندز یکی از مسافران همیشگی به تل‌آویو بوده است. او در سال‌های ۱۹۹۴،۱۹۹۸ و ۲۰۰۵ از سرزمین‌های اشغالی بازدید کرده است. اما آخرین سفر منندز به اسرائیل در ۲۸ می ۲۰۱۳ اتفاق افتاد.



به گزارش سایت خبری نیوجرسی جیوش نیوز NJJN در این سفر منندز با اکثر مقامات بلند پایه رژیم صهیونیستی از جمله " شیمون پرز " رئیس‌، " نتانیاهو " نخست وزیر، " موشه یعلون " وزیر جنگ، " یائیر لپید " وزیر دارایی و " تامیر پاردو " رئیس سازمان جاسوسی موساد دیدار کرد.



در این دیدار که با استقبال گرم سران رژیم صهیونیستی همراه بود تفاهم نامه همکاری نظامی بین اسرائیل و آمریکا امضا شد. مطابق این تفاهنامه در صورتی که اسرائیل از طرف ایران تهدید شود آمریکا باید از هر آنچه که در توان دارد برای حمایت از اسرائیل به کار بگیرد.

منندز در خصوص این تفاهنامه گفت " این حق اسرائیل است که از خود دفاع کند و ما از این حق قاطعانه حمایت می‌کنیم و با این تفاهنامه ما به باراک اوباما پیام می‌دهیم که اگر او هوای اسرائیل را داشته باشد ما هم هوای او را خواهیم داشت ".

ممندز از اعضای اصلی بزرگ‌ترین لابی صهیونیستی آمریکا


از میان ۲۸۱ سازمان یهودی و ۲۵۰ اتحادیه منطقه‌ای یکی از مهم‌ترین لابی‌های یهودیان در آمریکا، " ‌آیپک "(کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا) است که از دهه ۱۹۲۳ شروع به فعالیت کرده و از همان بدو تاسیس هدف خود را تلاش برای تصویب قوانینی در جهت حمایت از اسرائیل اعلام کرده است. سازمان آیپک مادر تمامی سازمان‌های یهودی آمریکا و در واقع بزرگ‌ترین آن‌هاست. این سازمان قلب تپنده دو مجلس قانونگذاری آمریکا یعنی سنا و کنگره است.

باب منندز عضو اصلی آیپک در کنفرانس سالانه سیاست خارجی آیپک در جمع یهودیان آمریکایی خطاب به جمع حاضر گفت: " امروز بزرگ‌ترین تهدید امنیتی اسرائیل ایران است … ما نمی‌توانیم، نباید بتوانیم و نخواهیم توانست ایران اتمی را بپذیریم. ایران با توان سلاح هسته‌ای جسورتر خواهد شد و امنیت اسرائیل و آمریکا را به مخاطره خواهد انداخت ".

منندز در ادامه این سخنرانی گفت: " سیاست ما درباره برنامه هسته‌ای ایران " مهار " توان هسته‌ای ایران نیست، بلکه " جلوگیری " از هسته‌ای شدن ایران است ".

رسوایی‌های اخلاقی باب منندز / منندز در میان فاسدترین سناتور‌های آمریکایی


سناتور منندز در کنار فعالیت‌های ضد ایرانی خود و شهرتی که از خدمتگذاری به لابی‌های صهیونیستی بدست آورده است، در مسائل دیگری نیز میان سیاستمداران آمریکایی شهره است.

منندز تاکنون بارها مورد اتهام رسوایی‌های اخلاقی قرار گرفته است اما هر بنا به دلایلی نامعلوم پرونده‌های فساد اخلاقی منندز مختومه اعلام شده است.

باب منندز یکی از فاسدترین سیاستمداران آمریکاست. موسسه CREW(مرجع ناظر بر تخلفات اخلاقی مقامات آمریکایی) در واشنگتن نام باب منندز را بین ۱۳ مقام آمریکایی فاسد در مجلس سنا قرار داده است.

به گزارش دیلی کالر Dialy Caller در اول آگوست ۲۰۱۲ باب منندز ۵۹ ساله در سفر به جمهوری دومنیکن با پرداخت مبلغی به دختران زیر ۱۸ سال از آنها سوءاستفاده جنسی کرده است. این موضوع زمانی فاش شد که ایمیل‌های رد و بدل شده بین یک فرد آگاه در این خصوص به اف‌. بی. ‌آی به رسانه‌ها درز کرد.

ایی چاوزٍE. Chavez یکی از ماموران‌ اف‌بی‌آی با این فرد که پیتر ویلیامزPeter Williams نام داشت، ده‌ها ایمیل رد و بدل کرده و در نهایت پس از دیدار با این فرد در دومنیکن به صحت این موضوع پی برد.

ایمیل‌های اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که باب منندز در مهمانی‌های غیر‌اخلاقی با پرداخت مبلغی از دختران زیر ۱۸ سال بهره‌برداری جنسی کرده است.

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۳ روزنامه نیویورک پست یکی دیگر از فسادهای اخلاقی باب منندز را فاش کرد. به نوشته این روزنامه، باب منندز سناتور ایالت نیوجرسی با یک خانم متاهل، بنام سسیلا رینولدز Cecilia Reynolds که شغل روزنامه‌نگاری دارد به " جزیره پورتوریکو " رفته و چند روزی در سواحل آنجا به عیش و نوش و هرزگی گذارنده است. تصاویر برهنه خانم رینولدز در کنار باب منندز در فضای مجازی توسط فردی ناشناس منتشر شد.

به گزارش دیلی‌میل هزینه تورهای تفریحی باب منندز توسط " دکتر سالمون ملگن " Salomon Melgen " که اصالتا اهل دومنیکن است و در حال حاضر ساکن فلورریدای آمریکا است تامین می‌شود و سفرهای تفریحی به دومنیکن با استفاده از هواپیمای شخصی وی صورت می‌گیرد. دکتر سالمون، چشم پزشک معروفی در فلوریدا است و در آستانه انتخابات ۳۵۷ هزار دلار به باب منندز کمک کرده بود.

پشت‌پرده دوستی دکتر سالمون با باب منندز هم ریشه در‌ منافع شخصی این دو شخصیت هست. قانونگذار همواره سگ دست‌آموز سرمایه‌دار و ثروتمند بوده و هر جا که لازم شد مطابق میل سرمایه‌دار قانون وضع می‌کند.

به گزارش کریستین ساینس مانیتور، دکتر سالمون در بخش ساخت‌، طراحی و نصب سیستم ‌سوختی گاز طبیعی در وسائط نقلیه سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده است و باب منندز هم برای اینکه بتواند‌ از خجالت پشتیبانی‌های مالی دکتر سالمون در ایام انتخابات‌ بیرون بیاید، ‌ طرحی ‌را در سنای آمریکا‌ از تصویب گذرانده است که مطابق آن و‌سایل نقیله‌ای که سیستم سو‌خت‌رسانی دیزلی را به گاز طبیعی تبدیل کنند، از امتیاز کاهش مالیات برخوردار می‌شوند.

دیلی‌میل در تشریح فساد اخلاقی باب منندز می‌نویسد " یکی از دو فاحشه‌ای که به کمپ توریستی " کاسادی‌کمپ Casa De campo " در دومنیکن رفته بود می‌گوید: ما نمی‌دانستیم این فرد عضو سنای آمریکا است ولی خود را باب به ما معرفی کرد. این فاحشه معتقد است منندز دروغگو است و به قول خود عمل نمی‌کند او می‌گوید قرار بود ۵۰۰ دلار بگیریم ولی تنها ۱۰۰ دلار به ما داد.

به گزارش موسسه مطالعات آمريکا، منندز در سنا با اتهام دیگری تحت عنوان قاچاق اعضای بدن نیز روبرو است که گفته میشود. پروندههایی نیز در این مورد از او کشف شده است همچنين سفر او به دومنیکن و مذاکره و دیدار با قاچاقچیان اعضای بدن که در پوشش سفری انساندوستانه و با هماهنگی وزارت بهداشت آمریکا انجام گرفته بود.