معاون اجرایی رئیس جمهور را بهتر بشناسیم

به گزارش افکارنیوز، سرانجام پیش‌بینی‌ها محقق شد و محمد شریعتمداری از سوی حسن روحانی به عنوان معاون انتخاب شد.

محمد شریعتمداری از همراهان رئیس جمهور در بسیاری از دیدارهای پس از پیروزی در انتخابات بود؛ پیش از این گمانه‌‌زنی‌های زیادی درباره سمت احتمالی وی در رسانه‌ها منتشر شده بود.

پیش از این برای انتخاب معاون اول، وزیر کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی نام محمد شریعتمداری مطرح شده بود؛ اما سرانجام وی به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور انتخاب شد؛ سمتی که در دولت‌های پیشین همواره به نزدیک‌ترین یاران رئیس جمهور تعلق داشته است.
هرچند بسیاری معتقدند در دولت روحانی، معاون اجرایی جایگاهی بالاتر از گذشته و در اندازه معاون اولی خواهد داشت.

هشت سال تجربه وی در وزارت بازرگانی دولت‌های هفتم و هشتم از یک سو، و هشت سال اخیر عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی به حکم مقام معظم رهبری از سوی دیگر از وی شخصیتی ساخته است متخصص در دو حوزه اقتصاد و سیاست‌خارجی. برای دولت روحانی که رئیس دفتر و معاون اولش پیش زمینه اقتصادی دارند، شریعتمداری گزینه‌ای هماهنگ با آن‌ها برای معاونت اجرایی خواهد بود.

محمد شریعتمداری در این سال‌ها چندان در رسانه‌ها حضور نداشت، اما رابطه نزدیک وی با بزرگان اصولگرا و اصلاح‌طلب وی را به چهره‌ای معتدل در میان سیاست‌مداران کشور تبدیل کرده است؛ وی در دوران دولت دوم خاتمی که مشکلات سیاسی در کشور به وجود آمده بود، به عنوان نماینده ویژه دولت و رئیس جمهور توانست به خوبی مسائل موجود بین دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و قوه قضائیه را حل و فصل نماید.

پدر وی حاج نورالدّین شریعتمداری از مبارزان علیه رژیم ستم شاهی و فرزند آیت الله حاج شیخ جلال الدّین شریعتمداری مجتهد و نوه آیت الله العظمی حاج شیخ علی شریعتمداری و نتیجه آیت الله العظمی آخوند ملا محمد جعفر شریعتمداری استرآبادی(از مراجع تقلید زمان) می‌باشد. شاید به همین خاطر است که در سفر حسن روحانی به قم پس از پیروزی در انتخابات وی تنها فرد سیاسی همراه رئیس جمهور بود.

محمد شریعتمداری تنها فرد سیاسی همراه رئیس جمهور در سفر به قم بود

شریعتمداری در بدو پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا در کمیته استقبال از حضرت امام(ره) و سپس در کمیته مرکزی انقلاب اسلامی در کنار حضرت آیت ا… باقری کنی و حضرت آیت ا… مهدوی کنی بود؛ همچنین از سال ۱۳۶۰ از زمان نخست وزیری شهید رجایی در نخست وزیری به عنوان جانشین معاونت امور انقلاب مسئولیت داشت.

ویژگی دیگری که شاید دلیل این انتخاب بوده است، اعتماد و ارتباط وی با رهبر معظم انقلاب است؛ چه آن‌که در سال‌های اخیر با حکم مستقیم معظم له در شورای راهبردی روابط خارجی حضور داشته است و پیش از این از روزهای آغازین رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، در دفتر معظم له حضور داشت و از سال ۱۳۶۹ به امر و نظر مقام معظم رهبری مامور تأسیس و تشکیل معاونت نظارت و حسابرسی دفتر رهبری بود و تا مهر ۱۳۷۶ و حضور در وزارت بازرگانی در این سمت باقی ماند. در این دوران با رأی و نظر رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۷۰ به عضویت هیأت امناء اموال در اختیار ولی فقیه منصوب شد و از مرداد ماه ۱۳۷۳ مسئولیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را نیز با حفظ سمت بنا به نظر و موافقت ایشان بر عهده داشت.

در عرصه خدمات حج از سال ۱۳۷۰ در بعثه مقام معظم رهبری مد ظله العالی به عنوان نماینده ویژه سرپرست حجاج مسئولیت بازرسی و نظارت ویژه بر فعالیت‌های سازمان حج و زیارت را برعهده داشت و همچنین در تدوین استراتژی حج جمهوری اسلامی مسئولیت داشت.

وی برای وزارت بازرگانی دولت خاتمی با رای بالای مجلس(تنها ۹ مخالف) به عنوان وزیر بازرگانی انتخاب شد؛ در این دوره کشورمان توانست به عضویت ناظر سازمان تجارت جهانی درآید و وزارت بازرگانی در طی ۵ سال به عنوان دستگاه برتر در بین کلیه دستگاه های اجرایی کشور شناخته شد.

محمد شریعتمداری در کسوت وزیر بازرگانی

محمد شریعتمداری فعالیت‌های خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را اوایل سال جاری با شعار " اعتدال " آغاز کرد. وی در مصاحبه‌های انتخاباتی به تبیین مواضع خود پرداخت.

حضور محمد شریعتمداری در وزارت کشور برای ثبت نام در انتخابات

وی پس از ثبت نام در ستاد انتخابات کشور گفت: " امیدوارم با روی کار آمدن دولت اعتدال شرایطی فراهم شود تا با نگاهی مسوولانه به مصالح عمومی کشور و منافع ملی ایران همه وجوه سیاسی موجود در کشور در این جهت گام بردارند و حرکت روزهای اخیر که در ذهن و خاطره ملت شریف ایران باقی خواهد ماند تکرار نشود. "

با حضور هاشمی همان‌طور که شریعتمداری وعده داده بود، به نفع " آیت الله " کنار کشید. پس از آن با تایید نشدن صلاحیت هاشمی، سه روز پیش از انتخابات شریعتمداری با صدور بیانیه ای ضمن ستایش از عارف به دلیل احترام به اجماع اصلاح‌طلبان، حمایت خود و اعضای ستاد انتخاباتی‌اش را از دکتر حسن روحانی اعلام کرد.


محمد شریعتمداری تنها کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است که به دولت راه پیدا کرده است و به نظر میرسد از این پس شاهد جایگاهی بالاتر برای معاونت اجرایی در دولت خواهیم بود