رأی‌گیری به کلیات کابینه وزرا حذف می شود؟

به گزارشافکارنیوز،عزت‌الله یوسفیان رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی طرحی در این کمیسیون جهت تغییراتی در روند رأی اعتماد به کابینه دولت، گفت: در حال حاضر طرحی برای تغییر در روند و چگونگی رأی اعتماد به وزرای کابینه دولت در دستورکار این کمیسیون قرار گرفته که براساس آن " رأی‌گیری کلیات خط و مشی و برنامه‌های کابینه " در صحن علنی حذف می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در جریان بررسی صلاحیت وزرای کابینه دولت و رأی اعتماد به وزرا، ابتدا رئیس جمهور برنامه‌هایش را برای نمایندگان تشریح کرده و سپس کلیات خط و مشی کابینه به رأی گذاشته می‌شود، بنابراین قرار است رأی‌گیری به کلیات کابینه حذف شده و رئیس جمهور نیز سخنرانی نداشته باشد.

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در ادامه اظهارداشت: براساس این طرح، ۵ موافق و ۵ مخالف کلیات کابینه نیز حذف می‌شود و رئیس جمهور نیز برنامه‌هایش را برای نمایندگان تشریح نخواهد کرد.

یوسفیان تأکید کرد: با توجه به اینکه رئیس جمهور در زمان تبلیغات انتخابات، برنامه‌هایش را تشریح می‌کند، بنابراین ضرورتی ندارد تا دوباره این برنامه‌ها در صحن علنی مطرح شود. لذا قسمت اول جلسه رأی اعتماد به کابینه که مربوط به سخنان رئیس جمهور و رأی‌گیری در مورد کلیات کابینه است، حذف شده و رئیس جمهور در مورد برنامه‌های دولتش در صحن علنی صحبت نمی‌کند.

وی افزود: براساس بخش دیگری از این طرح، هرگاه نماینده‌ای در موضوعی مخالفتی با وزرای پیشنهادی دولت داشته باشد و یا اتهامی به وی وارد کند، وزیر یا خودش جواب نماینده مخالف را می‌دهد و یا نمایندگانی را تعیین می‌کند که از طرف او جواب دهند.

رئیس کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس خاطرنشان کرد: این طرح در دستورکار جلسه اعضای کمیسیون در دو هفته آینده و پس از سرکشی نمایندگان به حوزههای انتخابیه قرار دارد.