به گزارشافکارنیوز،مذاکرات ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و هفت ماه پس از آخرین دور مذاکرات که در آلماتی انجام شد، برگزار می‌شود.

هر چند طرف مذاکره‌کننده ایرانی پس از تشکیل دولت جدید ادبیات متفاوتی را برای تعامل با غرب برگزید اما ظاهرا طرف غربی بنا ندارد از موضع لج‌بازی، زورگویی و ایجاد بن‌بست در مذاکرات خارج شود. این در حالی است که مکالمه تلفنی دکتر روحانی با باراک اوباما و دیدارش با چند رئیس دولت اروپایی از جمله فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه و نیز دیدار و مذاکره دکتر ظریف با جان کری وزیر خارجه آمریکا به برخی تصورات خوش‌بینانه دامن زده اما به نظر می‌رسد واقعیت‌ها خبر از چیز دیگری می‌دهند.

برخلاف ذوق‌زدگی برخی رسانه‌ها که ملاقات دکتر روحانی با اولاند را شکستن فضای تحریم سیاسی ایران خوانده بودند اما اولاند روز گذشته در گفت‌وگو با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به نتانیاهو اطمینان داد که «فرانسه در برابر ایران قاطع و جدی است و از موضع اسرائیل در این زمینه حمایت می‌کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند به نتانیاهو اطمینان داد که تمام قاطعیت خود را در مورد ایران و به ویژه پرونده هسته‌ای این کشور به کار خواهد بست.

وی گفت فرانسه منتظر می‌ماند تا ببیند آیا سیاست معتدل رئیس‌جمهور جدید ایران به مرحله عمل درمی‌آید؟

نتانیاهو در گفت‌وگو با اولاند اظهار داشت فرانسه تسلیم لحن جدید دولتمردان ایران نشود. او همچنین به شبکه فرانس ۲۴ گفت: اولاند فردی هوشیار است و من فکر نمی‌کنم ساده‌لوح باشد. او می‌داند چالش‌ها کدامند و مسئله اصلی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. شما فرانسوی‌ها باید همچنان قوی و قاطع باشید.

روزنامه هاآرتص، چاپ فلسطین اشغالی پیش از این خبر داده بود که دو هیات نمایندگی انگلیس و فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ۱ + ۵ با ایران، از جمله رؤسای این دو هیئت، روز چهارشنبه گذشته به فلسطین اشغالی سفر کردند تا با اسرائیل پیش از این مذاکرات هماهنگی کنند.

شایان ذکر است ملاقات نتانیاهو با باراک اوباما در حاشیه نشست سازمان ملل نیز باعثشد رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی احمقانه - و با وجود التماس به دکتر روحانی برای مکالمه تلفنی - بگوید همه گزینه‌ها به ویژه گزینه نظامی درباره ایران روی میز است!

همزمان با لحن منفعل و نوکرمآبانه فرانسوا اولاند در گفت‌و‌گو با نتانیاهو، خبرگزاری رویتر به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت: خطر از بین رفتن فضای مثبت حاکم بر روابط ایران و «گروه پنج به علاوه یک» وجود دارد و بعید است سیاست جدید درهای باز ایران در عرصه بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک به نتیجه برسد و موجب لغو تحریم‌ها علیه این کشور شود.

رویتر نوشت: مقامات ارشد آمریکا و اروپا بارها اعلام کردند که تا زمانی که ایران گام‌هایی محکم در زمینه رفع نگرانی‌های بین‌المللی درباره هدف نهایی برنامه هسته‌ای‌اش برندارد، حاضر به دادن هیچ امتیازی نیستند.

رویتر افزود: به گفته دیپلمات‌های مطلع، هر چند که ممکن است این فضا خوب پیش برود، اما مذاکره‌کنندگان پنج به علاوه یک، با پیشنهادهای چندانی بیش از آنچه در نشست‌های ۱۹ ماه گذشته داده بودند، به ژنو نمی‌آیند.

رویتر خاطرنشان کرد: مذاکره‌کنندگان پنج به علاوه یک در نشست‌های قبلی از ایران خواستند که در ازای لغو تحریم‌ها علیه طلا و صنعت پتروشیمی، ایران به عنوان اولین گام در جهت اعتمادسازی، مهم‌ترین نگرانی آنها یعنی غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند که ایران این پیشنهاد را رد کرد.

این خبرگزاری با بیان این نکته که «نبود پیشنهادهای جدید، مذاکره‌کنندگان ایرانی را ناامید و دلسرد کرده» افزود: ظریف یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران گفت که پیشنهاد قبلی کشورهای غربی به تاریخ پیوست و باید امتیازات جدید ارائه شود.

رویتر از قول یکی از دیپلمات‌های غربی نوشت: با یک اقدام اعتمادساز بازبینی شده به ژنو نمی‌رویم، بلکه برای گرفتن پاسخ مناسب ایران درباره آنچه در گذشته مطرح کردیم، به ژنو می‌رویم.

از سوی دیگر خبرگزاری آلمان در تحلیل مشابهی نوشت: در آستانه مذاکرات ژنو، به نظر می‌آید دو طرف ایران و غرب برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای جدی هستند اما غربی‌ها اعلام کرده‌اند بعد از شنیدن حرف‌های زیبا حال منتظر اقدام عملی ایران هستند. حسن روحانی نشان داده خواهان آن است که در صورت امکان هر چه سریع‌تر مناقشه اتمی با غرب را حل و فصل کند تا تحریم‌ها علیه این کشور برداشته شود.

این خبرگزاری می‌افزاید: هر چند که رؤسای جمهور ایران و آمریکا بعد از ۳۴ سال برای اولین بار با یکدیگر صحبت کردند و وزیران امور خارجه دو کشور نیز در نیویورک دیداری داشتند اما غربی‌ها بعد از شنیدن حرف‌های قشنگ و لحن زیبا می‌خواهند اقدام عملی ایران را ببینند.

خبرگزاری د.پ.آ خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که اسرائیل به عنوان مهمترین متحد آمریکا در خاورمیانه خواهان این است که ایران غنیسازی را به طور کامل کنار گذارد و جالب این است که مواضع دولت آمریکا در این رابطه چگونه خواهد بود.