خارج کردن ذخایر اورانیوم کار اشتباهی است

به گزارشافکارنیوز،«محمدصادق آیت‌اللهی» نماینده اسبق جمهوری اسلامی ایران در آژانس درباره دور جدید مذاکرات ایران با ۱ + ۵ که قرار است طی روزهای آینده در ژنو برگزار شود، گفت: مهمترین چیز که در مذاکرات آتی باید مورد توجه قرار گیرد پافشاری بر مواضع اصولی کشورمان است و همانطور که دیپلمات‌های ایرانی تاکید دارند ما بر روی حقوق خودمان معامله نمی‌کنیم.

محمد‌صادق آیت‌اللهی تصریح کرد که در صورت پذیرش این اصول، مذاکرات می‌تواند سازنده باشد و مذاکره برای وقت گذراندن و مذاکره برای مذاکره قابل قبول نیست، ما باید به دنبال هدف و نتیجه باشیم.

نماینده اسبق کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که موفقیت مذاکرات به توانمندی دیپلمات‌ها و صداقت طرفین وابسته است و اگر شرایط به درستی پیش برود می‌تواند در ساخت اعتماد بیشتر کمک کند.

وی با اشاره به لزوم ترمیم اعتماد دوجانبه برای آغاز مذاکره، ابراز داشت: برای به دست آمدن نتیجه مورد‌نظر باید اعتماد ایجاد شود.

آیت اللهی با رد طرح برخی طرف‌های غربی برای خارج کردن ذخایر ۲۰ درصد اورانیوم از کشورمان به کشوری ثالث، اظهار داشت: اینجا دو بحثمطرح است یکی سیاسی و یکی اقتصادی، اگر بحثاقتصادی باشد باید این گزینه را با قیمت بازار و قیمت روز حساب کرد اما آنچه که اکنون مهم است بُعد سیاسی پرونده هسته‌ای ایران است.

وی افزود: ما باید بتوانیم از حق خودمان برای داشتن چرخه سوخت انرژی هسته‌ای بر اساس قوانین بین‌المللی بهره بگیریم، کار مهم دانشمندان ما این است که بدون وابستگی به غرب و با تلاش داخلی توانسته‌اند برنامه هسته‌ای را به پیش ببرند. اگر قرار باشد محصولات هسته‌ایمان را که باید از آنها سوخت هسته‌ای تهیه شود به کشورهای خارجی بدهیم تا یک ارزش افزوده‌ای هم آن کشور به دست آورد و پس از آن وابسته شویم، کار صحیحی انجام نداده‌ایم.

نماینده اسبق کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما چرخه صلح‌آمیز هسته‌ای را به شکلی اصیل و بومی و به آن اندازه که تشخیص می‌دهیم، می‌خواهیم داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ذخایر ۲۰ درصد کشور باید در کشور بماند و خودمان از آن استفاده کنیم، تصریح کرد که خارج کردن ذخایر اورانیوم کار اشتباهی است.

آیت اللهی با اشاره به اینکه سطح غنی‌سازی ۵ درصد با ۵/۳ درصد و یا ۷ درصد تفاوت چندانی نمی‌کند، ابراز داشت که این سطوح از غنی‌سازی به طور استراتژیک دارای اهمیت نیست، تفاوت این‌ها به سوختی که در نیروگاه‌های هسته‌ای کشورمان استفاده می‌کنیم، ‌ بستگی دارد.

وی افزود: یعنی باید دید نیروگاه‌های کشورمان با چه نوع سوختی کار می‌کنند، برخی نیروگاه‌ها هستند با ۵/۳ درصد فعال هستند و برخی با ۵/۴ درصد و برخی دیگر با ۷ درصد ولی این بازه مجموعاً برای نیروگاه‌های قدرت است.

نماینده اسبق کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات همزمان بین ایران و آژانس هم گفت: قاعدتاً مذاکرات در آژانس باید تاثیر زیادی به مذاکرات سیاسی نداشته باشد چرا که در آژانس به طور مشخص مذاکرات فنی و حقوقی انجام می‌شود ولی اکنون مذاکرات فنی به بخش موازی‌ با مذاکرات سیاسی و جامع ژنو تبدیل شده و اهمیتش دو چندان شده است.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی مذاکرات ایران و ۵ + ۱ در ژنو شاید نیاز به جزئیات بیشتر مذاکرات آژانس نباشد و این مذاکرات بایستی کاملاً از تحلیل‌های سیاسی به دور باشد.

آیت اللهی در پایان این نظر را مطرح کرد که می‌توانیم روی ۲۰ درصد معامله کنیم چون فراتر از رآکتور‌های تحقیقاتی نیازی نخواهیم داشت. فراتر از ۲۰ درصد وارد مرحله تسلیحاتی می‌شود و ما مخالف آن هستیم و اگر امتیازی می‌خواهیم بگیریم باید از اینجا دریافت کنیم.

شایان ذکر است، جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز بارها با خارج کردن اورانیوم از کشور مخالفت کرده و طبعا تیم سیاست خارجی فعلی نیز از این سیاست اصولی عدول نمیکند.