به گزارشافکارنیوز،روزنامه یو اس ای تودی با اعلام این خبر گزارش داد: سنارتورهای جمهوریخواه آمریکا با بی‌توجهی به درخواست باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا گفتند که در تلاشند طرحی را که برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران ارائه شده است بی‌توجه به اعتراضات کاخ سفید درباره اینکه هرگونه قانون جدیدی باید تا پایان دور مذاکرات هسته‌یی با ایران به تعویق بیافتد، ‌ پیش ببرند.

سناتور مارک کرک، یکی از اعضای کمیته بانکداری سنای آمریکا مدعی شد که پایان مذاکرات هفته گذشته در ژنو که به ادعای وی تغییری در رفتار ایران را به همراه نداشت، به این مفهوم است که سنا باید با وجود مخالفت‌های کاخ سفید تشدید تحریم‌ها را به پیش ببرد.

کرک در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره اینکه دولت اوباما در حال بررسی کاهش تحریم‌ها علیه ایران از طریق رفع انسداد دارایی‌ها ایران در خارج از کشور است، بیانیه‌ای را با مشارکت لیندسی گراهام، ‌ سناتورر کارولینای جنوبی و کلی آیوت، ‌ سناتور نیو همپشایر منتشر کرد.

این سناتورهای آمریکایی گفتند: اکنون زمان تشدید تحریم‌های بین‌المللی و آمریکایی است، ‌ نه تعضیف آنها. تا زمانی که ایران فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌یی‌اش را به حالت تعلیق در نیاورد آمریکا نباید تحریم‌های جدید را به تعلیق بیاندازد و یا رفع انسداد دارایی‌های مسدود شده را مدنظر قرار دهد.

کاخ سفید گزارش روزنامه نیویورک تایمز را انکار نکرد، ولی برنادت میهان، ‌ یک سخنگوی شورای امنیت ملی باراک اوباما گفت: گفت‌وگو درباره روشهای مشخص لغو تحریم‌ها زودهنگام و همراه با گمانه‌زنی است.

میهان گفت که در زمانی که مذاکرات دلگرم کننده هستند، تحریم‌های جدید باید به تعویق بیافتند و کنگره باید اقداماتش را با استراتژی مذاکراتی کاخ سفید تطبیق دهد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: به عقیده ما مفید است که پیش از این که هرگونه قانونی را در زمینه تحریم‌های جدید مدنظر قرار دهیم، اجازه دهیم مذاکرات دیپلماتیک فعلی به جلو حرکت کند. ما به مشورت خود با کنگره ادامه خواهیم داد تا هرگونه اقدامی از جانب کنگره با استراتژی مذاکراتی ما در آینده مطابقت داشته باشد.

این در حالی است که سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا نظر متفاوتی دارند. سناتور مارک روبیو گفت که چنین لایحه‌ای برای جلوگیری از رسیدن دولت ایران به هدفش در زمینه لغو تحریم‌ها و حفظ برنامه هسته‌یی‌اش که به ادعای وی می‌تواند زمانی به تولید سلاح هسته‌یی منجر شود، لازم است.

روبیو در گفت‌وگو با خبرنگار یو اس ای تودی مدعی شد: ایران با هدف بسیار مشخصی وارد مذاکرات شده است؛ اینکه کاری کند بدون از دست دادن چیز قابل توجهی تحریم‌ها لغو شوند.

این سناتور آمریکایی علاوه بر آن گفت که وی و سایر سناتورهای آمریکایی هرگونه توافقی با ایران برای تعلیق یا لغو تحریم‌های اضافی را رد خواهند کرد، " مگر اینکه آنها با کنار گذاشتن کامل غنی‌سازی اورانیومشان موافقت کنند ".

میهان گفت: پیش از اینکه ما بتوانیم به طور جدی اتخاذ گامهایی برای کاهش تحریمها را در نظر بگیریم،ایران باید با اقدامات معنادار، شفاف و قابل راستیآزمایی موافقت کند.