به گزارشافکارنیوز،مطابق با آنچه که در وعده های انتخاباتی حجت الاسلام روحانی بیان شده بود، اولین فاز از بررسی عملکرد دولت، قرار بود بررسی برنامه های رییس جمهور در ۱۰۰ روز نخست فعالیتش باشد. او در گفت و گوهای خود در دوران انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده بود که بعد از گذشت ۱۰۰ روز نخست دولتش، آماری جامع و دقیق از وضعیت کنونی کشور و همچنین عملکردش در حوزه های مختلف ارائه می دهد.

با این حال رییس جمهور خود پیش قدم شد و چند روز پیش اعلام کرد با وجود اینکه تنها ۵۰ روز از آغاز به کار دولت جدید گذشته است، به اندازه ۵۰۰ روز در عرصه های مختلف از جمله عرصه دیپلماسی فعالیت شده و کارنامه مثبت به جا مانده است. تقریبا بیش از نیمی از مهلت۱۰۰ روزه دولت گذشته و امروز به بررسی عملکرد دوره شصت روزه دولت و یا به تعبیری دیگر دوره دو ماهه ابتدایی فعالیت آن می پردازیم.

بیشترین میزان فعالیت دولت طی چند وقت اخیر، تمرکز بر عزل و نصب ها در دستگاه اجرایی بوده است. دولت یازدهم جدای از وزارت اطلاعات و دادگستری بیش از ۶۸۷ تغییر و تحول داشته است و بعد از آن، این وزارت امور خارجه است که بیشترین میزان حجم فعالیت را طی دو ماه جاری به نمایش گذاشته است؛ از لحاظ رسانه ای نیز شخص رییس جمهور و بعد از آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیشترین توجه رسانه ها را به خود جلب کرده اند.

البته سفر رییس جمهور و وزیر امور خارجه به نیویورک و اخبار مهم دیپلماسی کشورمان در این سفر به شدت بر سایر مسایل از جمله مسایل اقتصادی تاثیر گذار بوده و می توان گفت ماجرای دیپلماسی فعال ایران در سازمان ملل بر بسیاری از مسایل دیگر در کشور سایه انداخته بود. اما عملکرد دولت طی ۶۰ روز گذشته را می توان با اقدامات رییس جمهور آغاز کرد و با مهمترین اقدامات و مصوباتی که دولت و وزرای مختلف داشته اند، ادامه داد و با برنامه هایی که شاید در آینده بر کارنامه دولت یازدهم تاثیر به سزایی داشته باشند، به پایان برد.

رییس جمهور؛ از انتخاب کابینه تا گفت و گوی تلفنی با اوباما


مسلما مهمترین فرد تاثیر گذار بر کارنامه فعالیت های دولت یازدهم، شخص رییس جمهور است. او اقداماتی در طی دو ماه اخیر انجام داده که بخشهای مختلفی از دولت را نیز با خود همراه کرده است. مهمترین عملکرد او اما انتخاب وزرای مورد نظر برای تشکیل کابینه یازدهم بوده است.

حجت الاسلام روحانی اولین رییس جمهوری بود که لیست وزرای پیشنهادی اش را در همان روز مراسم تحلیف مجلس به رییس خانه ملت ارائه داد تا بتواند در اسرع وقت با تشکیل دولت به اجرای برنامه های خود برای سیاست و اقتصاد کشور بپردازد. او در نهایت توانست برای ۱۵ وزیر خود در همان دور اول معرفی وزرا، از مجلس رای اعتماد بگیرد.

وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان به دلیل حساسیت نمایندگان بر مسئله فتنه۸۸ و سوابق کاری شان نتوانستند اعتماد نمایندگان را جلب کنند. بنا به گفته دولتی ها، سه وزیر باقی مانده قرار است طی هفته آینده به مجلس معرفی شوند و اگر این سه وزیر هم بتوانند رای اعتماد بگیرند باید گفت کابینه بعد از دوماه از آغاز فعالیت رییس جمهور و دولت جدیدش، کامل می شود.

یکی دیگر از نکات مهم در روی کار آمدن کابینه جدید، عزل و نصبهای مهمی بود که این افراد در وزارتخانه های تحت امرشان انجام دادند و رکوردی تازه از میزان تغییرات را در دولت یازدهم از خود به یادگار گذاشتند. در دو ماه اول فعالیت وزرا و دولت جدید، در مجموع ۶۸۷ عزل و نصب در مجموعه مدیریتی دولت رخ داد که بیشترین میزان تغییرات را شخص رییس جمهور و یا نهاد ریاست جمهوری انجام دادند. به گزارش تسنیم، تا روز شصتم فعالیت دولت، در مجموع رقم ۹۳ عزل و نصب در کارنامه روحانی ثبت شد.

بعد از آن نوبت به وزرات نفت رسید که در مجموع با ۷۴ عزل و نصب رکورد دار اصلی میزان تغییرات در دولت باشد. بعد از آن وزارتخانه های بهداشت و کشور بیشترین میزان تغییرات را برای خود ثبت کردند.

عزل و نصبهای ججالی و ابوالمشاغل دولت


در این میان عزل و نصبهای جنجالی ای نیز وجود داشتند از وزیری که در مجلس رای اعتماد نگرفت و معاون رییس جمهور شد، بگیرید تا مشاوری که هم اکنون به ابوالمشاغل دولت یازدهم تبدیل شده، همه و همه نمونه هایی از حاشیه های پر رنگ تر از متن هستند.

رئیس جمهور که نتوانسته بود نمایندگان را قانع سازد تا به وزارت محمد علی نجفی در وزارت آموزش و پرورش رضایت دهند، بعد از اینکه مجلس به او به خاطر نقش اش در فتنه ۸۸ رای اعتماد نداد، سریعا او را معاون خود و رییس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری کرد. از قضا همیشه باید این سازمان تحت مدیریت کسانی باشد که حاشیه های زیادی در دولت ایجاد کرده و با نمایندگان نیز رابطه خوبی ندارند!

یکی دیگر از نکته های جالب، پدیدار شدن ابوالمشاغل جدید در دولت یازدهم بود که این سمت نیز به اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور رسید. ترکان که از ابتدای رقابت های انتخاباتی پای ثابت بحثها و حمایت ها از روحانی بود و در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با او همکار بود، با وجود برخی مشکلات جسمانی و ناراحتی قلبی تاکنون رکوددار گرفتن پست و مقام در دولت جدید بوده است. دبیری شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، مسئول دبیرخانه جنبش عدم تعهد، رئیس سازمان فضایی کشور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تعدادی از پست هایی است که ترکان مدیریت آن ها را یک تنه بر عهده دارد. البته او ماموریت دیگری نیز در دولت داشت که بعد از مدتی آن را کنار گذاشت؛ آنهم جستجو و گزارش تهیه کردن از اقدامات روزهای آخر احمدی نژاد، مشایی و بقایی در نهاد ریاست جمهوری و افشا کردن آنها برای رسانه های اصلاح طلب بود. او در اولین روزهای فعالیت دولت دعوای سختی با بقایی، معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان داشت و معتقد بود بقایی غیر از ماجرای ۱۶ میلیارد تومان کمک دولت به دانشگاه احمدی نژاد، برخی امکانات و ساختمانهای مناطق آزاد را نیز در اختیار این دانشگاه قرار داده بود.

این بحثها حاشیه های زیادی در مطبوعات و رسانه ها به راه انداخت و در نهایت ترکان اعلام کرد این موارد را تنها برای مردم می گوید و قصد ندارد شکایتی علیه احمدی نژاد و یارانش درباره دانشگاه ایرانیان به قوه قضاییه داشته باشد. سکوت احمدی نژاد در قبال این وقایع و بعد بازگرداندن ۱۶ میلیارد به نهاد ریاست جمهوری تا حدودی فضا را آرام کرد و در نهایت ترکان نیز برای مدتی از رسانه ها دور شد.

* انتصابهای جنجالی دولت در دو ماه ابتدایی


انتصاب های جنجالی و خبر ساز زیادی در دولت دهم شکل گرفته که خود می تواند سوژه گزارشی دیگر در این خصوص باشد اما چند انتصاب توسط وزرا صورت گرفت که بیشترین میزان واکنش را در رسانه ها داشت که در ادامه به آنها اشاره می شود:

وزارت امور خارجه و سخنگوی زن


حجت الاسلام روحانی در وعده های انتخاباتی خود قول داده بود از پتانسل بانوان ایرانی برای حضور در مناصب اجرایی استفاده کند اما پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، وی هیچ وزیر زنی به مجلس معرفی مکرد و در برابر انتقادات، قول داد که در امور دیگر از زنان در کارهای اجرایی استفاده کند.

بعد از این اعلام، اولین قرعه به نام مرضیه افخم خورد که از سوی جواد ظریف وزیر امور خارجه به سمت سخنگویی دستگاه دیپلماسی کشورمان منصوب شد. پس از او الهام امین زاده به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور انتخاب شد. گرچه راه پیدا نکردن زنان به کابینه به عنوان وزیر، عقب گرد بود اما مرضیه افخم توانست تا حدودی انتقادات به دولت را در این زمینه کم کند.

عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت


با انتصاب سیف به ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی، انتقادات درباره یک دست نبودن و حداقل هماهنگ نبودن تیم اقتصادی دولت نیز آغاز شد. کارشناسان اقتصادی و رسانه های تخصصی حوزه اقتصاد بر این عقیده بودند که تیم اقتصادی روحانی ترکیب ناهمگونی دارد و با وجود اینکه اقتصاددانان و اقتصاد خوانده های زیادی در این تیم حضور دارند، باز هم مشخص نیست ژنرال اصلی و ارشد تیم چه کسی است؟ از یک سو جهانگیری به عنوان معاون اول انتخاب شده و از سوی دیگر محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت است، مجید انصاری در تیم کارشناسان اقتصادی قرار دارد و محمد نهاوندیان به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس اتاق بازرگانی ایران با دولت همکاری دارد و از سوی دیگر ولی الله سیف مدیر بانک مرکزی است و مسعود نیلی نیز مشاور اقتصادی رئیس جمهور است و حرف آخر را هم که قرار است طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی بزند.

نباید البته در این میان از نقش وزارت نفت و بیژن زنگنه و همچنین وزیر صنعت و معدن و تجارت یعنی محمد نعمت زاده نیز در راهبری اقتصاد ایران در دولت جدید گذشت.

تغییر ریاست دانشگاه آزاد و روی کار آمدن تیم قبلی


شاید بتوان شرایطی را که باعثتغییر رئیس دانشگاه آزاد شد، وابسته به دولت بیان کرد. عزل فرهاد دانشجو و انتخاب میرزاده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد، انتقادات و البته حاشیه های زیادی را برای این دانشگاه به وجود آورد. گرچه میرزاده در ابتدای امر شروع به تغییر شدید روسای دانشگاه آزاد اسلامی نکرد اما در عرض دو هفته ۱۷ تغییر در این دانشگاه انجام داد و کسانی را برای اقدامات و سمت های اجرایی به دانشگاه آزاد فراخواند که عمدتا از نزدیکان و خانواده هاشمی رفسنجانی بودند و دوباره تسلط این گروه سیاسی بر دانشگاه آزاد آغاز شد.

در این میان محسن هاشمی به عنوان مدیر عمرانی این دانشگاه منصوب شد؛ اکبر ترکان عضو شورای اقتصاد و سرمایه گذاری دانش بنیان شد؛ باقر لاریجانی که قبل از این معاون مرضیه وحید دستجردی در وزارت بهداشت بود و با رفتن او از این وزارتخانه، استعفا داد نیز قائم مقام ریاست این دانشگاه در علوم پزشکی شد؛ علی عسگری و طه هاشمی نیز از دیگر نزدیکان هاشمی رفسنجانی بودند که در این دانشگاه سمت گرفتند. با این حال جنجالی ترین انتصاب در این دانشگاه، انتصاب میرزاده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بود که توسط خود او انجام شد!

آخرین ها و اولین ها


از انتصاب ها که بگذریم به «اولین ها» و «آخرین ها» ی دولت می رسیم. آخرین اقدامی که شاید برای همیشه از یادها هم برود، سفرهای استانی بود. در این بین، آنچه به چشم ناظران و تحلیلگران در عملکرد رئیس جمهور مخفی نماند، سفرهای استانی دولت است که تا کنون هیچ رد و نشانه ای از آن در اظهارات رئیس جمهور و هیات دولت دیده نشده است؛ گویا دولت جدید برخلاف دولت پیشین، اساس سفرهای استانی را قبول ندارد که تا کنون از آن سخنی به میان نیاورده. باید گفت آخرین سفرهای استانی رئیس جمهور، همانهایی بود که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری انجام شد.

یکی از «اولین» اقدامات رئیس جمهور و تیم همراهش نیز، دعوت از سران کشورهای مختلف برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بود که باب تازه ای را در عرصه دیپلماسی کشور باز کرد. به این ترتیب با حضور ۵۰ هیات دیپلماتیک بلند پایه در تهران برای برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری، باب اولین تماس ها و گفت و گوهای دیپلماتیک دولت جدید نیز باز شد.

رئیس جمهور گفت و گوهای دیپلماتیک خود را بعد از این مراسم، با سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به کشورمان آغاز کرد. در مورد این سفر و پیام هایی که احتمالا در این میان بین روحانی و سلطان قابوس رد و بدل شده و اینکه آیا پادشاه عمان پیام آوری از جانب آمریکایی ها بوده یا نه، هنوز هم حرف و حدیثهای زیادی مطرح است.

بسیاری بر این عقیده بودند سفر سلطان قابوس به ایران و پیامی که او برای تهران آورده بود، باعثشکل گیری روابط جدید ایران و از جمله تماس تلفنی دو رئیس جمهور ایران و آمریکا شد.

با این حال مسئله سوریه نیز از جمله مسائلی بود که کشورهای منطقه به شدت در طی یک ماه اول آغاز به کار دولت جدید با آن دست و پنجه نرم می کردند و این پیام ها و نامه ها چندان هم غیر عای به نظر نمی رسید.

پرونده هسته ای در وزارت امور خارجه


از تصمیم های رئیس جمهور در عرصه سیاست خارجی، سپردن پرونده هسته ای کشورمان به وزارت امور خارجه بود که این مسئله نیز با استقبال کشورهای طرف گفت و گو با ایران در مذاکرات هسته ای رو به رو شد.

برخی از کارشناسان در این زمینه می گویند که موضوع هسته ای ایران یک موضوع امنیتی نیست، بلکه یک موضوع حقوقی و یک بحثسیاست خارجی به شمار می رود که لازم است حضور دیپلمات ها و وزیر امور خارجه در آن پررنگ شود. انتقال پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه باعثتغییر ماهیت آن از بعد امنیتی، به سیاسی می شود.

سفر به نیویورک


سفر به نیویورک و شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل اما از جمله اقداماتی بود که با وجود آثاری که برای کشور در عرصه دیپلماسی به همراه داشت، دستاورد برخی اتفاقاتی که در آنجا شکل گرفت را گذر زمان تعیین خواهد کرد.

رئیس جمهور و هیئت همراه در سفر به نیویورک با بسیاری از رهبران جهان دیدار و گفت و گو کردند و این سفر به سرآغاز نوینی در عرصه دیپلماسی کشورمان تبدیل و سفر هیئت ایرانی را یکی از پُر سر و صداترین سفرهای هیئت های ایرانی تبدیل کرد.

تحکیم روابط و یا ترمیم روابط با کشورهای غربی و منطقه ای از جمله اهدافی بود که اجرای آن در این سفر پی ریزی شد. گفت و گوی تلفنی او با اوباما نیز که در داخل بحثهای موافق و مخالف زیادی را به راه انداخت و مقدمه ای بر شکل گیری نوع جدیدی از روابط با این کشور شد. البته تنها گذر زمان می تواند موفقیت و یا شکست این دیپلماسی را به نمایش بگذارد.

وزارت خارجه؛ از نیویورک تا ژنو


محمد جواد ظریف را می توان به جرات پر خبر ترین و البته رسانه ای ترین وزیر دولت یازدهم دانست. او که قبل از وزیر شدن در سایت های اجتماعی حضور داشت، بعداز رای اعتماد مجلس نیز به رویه خود ادامه داد و با وجود تمام گرفتاری ها، ارائه گزارش های روزانه کاری به مردم را فراموش نمی کند. او احتمالا بعدا به عنوان پر کارترین وزیر دولت یازدهم نیز معرفی خواهد شد، چرا که این دولت بیش از هر زمان دیگری با مشکلات و گرفتاری ها و البته روابط خاص خارجی گرفتار بود و از همان روزهای ابتدایی مسافرت های ظریف نیز آغاز شد.

وزیر خارجه در ابتدا به عراق رفت تا در مورد سوریه با مقامات عراقی دیدار و رایزنی داشته باشد. بعد از آن با ادامه یافتن بحران سوریه، هر روز با یکی از وزرای امور خارجه و یا روسای جمهور کشورهای همسایه و اروپایی صحبت کرد تا مانع از کشیده شدن پای جنگ به منطقه شود. او در عین حال یک هفته زودتر از رئیس جمهور به نیویورک رفت و یک هفته بعد از رئیس جمهور نیز به کشور بازگشت و در این مدت ۶۲ ملاقات سیاسی و دیپلماتیک دو جانبه و چند جانبه داشت و با ۵۷ نفر از همتایانش هم گفت و گو کرد.

ماجراهای مربوط به تماس تلفنی اوباما و روحانی حسابی او را به نقطه فوکوس دیپلماسی ایران تبدیل کرد، اما در بازگشت به تهران و حضور در جمع نمایندگان مجلس که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی از کارهایی که در نیویورک صورت گرفت، بجا نبود، صحبت هایی مطرح کرد که ترجیح می داد محرمانه بماند و به همین دلیل با دیدن تیتر یک رسانه ها که به نقل از او آورده بودند " مذاکره طولانی با کری و گفت و گوی تلفنی رئیس جمهور بجا نبوده "، دچار بیماری کمردرد شد.

ظریف، اولین وزیر امور خارجه ایران است که سخنگوی زن برای وزارتخانه اش منصوب کرد و سعی دارد ضمن بهتر کردن رابطه ایران و غرب - که با ترمیم رابطه با انگلستان شروع شده است - روابط منطقه ای کشور و همچنین روابط با کشورهای اروپایی را ترمیم کند. به همین دلیل می توان اولویت اول سیاست خارجی او را حل پرونده هسته ای ایران در قالب گفت و گوهای ۱ + ۵ در ژنو و بعد، بهبود رابطه با عربستان، آمریکا و انگلستان دانست.

محمد جواد ظریف که بعد از سفر به نیویورک و گفت و گو با نمایندگان مجلس و رسانه ای شدن این گفت و گوها با درد کمر و پا مواجه شده بود، در سفر ژنو به صورت خوابیده در هواپیما مستقر شد و در ژنو نیز با ویلچر در میان خبرنگاران ظاهر شد. او با این حال کار پر مشغله ای در ژنو داشت. گفت و گوها آنطور که دو طرف بیان کردند، به گونه ای رضایت بخش و مفید برگزار شد. از بسته پیشنهادی ایران برای اعضای گروه ۱ + ۵ هیچ خبری منتشر نشد الا اینکه این بسته به صورت پاور پوینت با ذکر جزییات و اقدامات گام به گام بعدی طراحی شده و به نمایندگان کشورهای غربی نمایش داده شده است. تنها جزییات کمی که از این گفت و گوها منتشر شد، مربوط به گزارش یکی از رسانه های سوئیسی است که مدعی شده بود مساله پیوستن ایران به پروتکل الحاقی به آخرین فاز از این اقدامات گام به گام تبدیل شده است. گرچه رئیس جمهور بیان کرده است که در طی ۵۰ روز، به اندازه ۵۰۰ روز کار در حوزه سیاست خارجی انجام شده اما باید دید نتیجه این مذاکرات در نهایت به چه چیزی ختم می شود و آیا نتیجه ای مثبت برای پیشبرد پرونده هسته ای و رفع تحریم ها خواهد داشت یا نه؟

عملکرد اقتصادی و نتایجی که هنوز مشخص نشده است


در دوران انتخابات ریاست جمهوری، بیشترین تاکید نامزدهای انتخاباتی بر مسایل اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم بود. حسن روحانی نیز وعده داده بود طی ۱۰۰ روز اول آمار دقیقی درباره وضعیت کشور ارائه کرده و اقدامات اساسی برای اصلاح برنامه ریزی ها و انجام اقدامات بعدی را نیز انجام خواهد داد.

طی دو ماه ابتدایی دولت اقداماتی انجام شده که شاید باید منتظر بمانیم تا بتوانیم آثار و تبعات آن را ببینیم. بسیاری از بحثهای اقتصادی در دوران انتخابات، به ماجرای تحریم ها ربط داده شد. باید دید سیاست خارجی دولت یازدهم می تواند موانع تولید، اشتغال و رونق اقتصادی و همچنین بالا بردن سطح معیشت مردم را با گفت و گو حل کند یا خیر؟ البته در داخل کشور نیز وزارت اقتصاد اقداماتی را برای کنترل تورم در دست اجرا دارد که این اقدامات نیز در دو ماه ابتدایی فعالیت دولت هنوز نتیجه مشخصی به جز پایین آمدن بسیار کم برخی قیمت ها و در عوض بالا رفتن مایحتاج اساسی مردم همچون لبنیات، مرغ و گوشت، درپی نداشته است.

در طی این دو ماه با وجود اینکه ارز نوسان زیادی داشت و قیمت طلا نیز ارزان تر شد، اما اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه " هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید "، باعثشد تنها دریچه امید به پایین آمدن نرخ ارز نیز بسته شود. این اظهارات سیف، با انتقاد نمایندگان مجلس نیز مواجه شد.

در حالی که بازار آماده بود تا تحت تاثیر فعالیت های دیپلماتیک ایران در سازمان ملل نرخ ارز را پایین بیاورد، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ ارز زیر ۲۹۰۰ تومان نمی آید و همین مسئله باعثگرانی دوباره ارز و رسیدن قیمت آن به ۳۲۰۰ تومان شد.

در همین حال نوسانات و بالا و پایین رفتن قیمت ها به خصوص در بازار ارز، سکه و همچنین مواد خوراکی و مواد غذایی مایحتاج مردم به گونه ای بود که هنوز نمی توان تصور درستی از اجرایی شدن وعده های رئیس جمهور در این عرصه داشت.

از سوی دیگر، دولت که ظاهرا در پرداخت یارانه های ماهانه نیز با مشکلاتی اساسی رو به روست، با همکاری مجلس قصد دارد سه دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف کند و همین مساله نیز مستلزم کار کارشناسی بیشتر و برآورد جدید از اوضاع اقتصادی دهک های مختلف است.

حوزه فرهنگ و توجه ویژه به سینما


حوزه فرهنگ نیز یکی دیگر از حوزه هایی بوده است که طی دو ماه گذشته خبرهای حاشیه ای زیادی داشت. از یک سو اظهارات وزیر ارشاد راجع به برداشته شدن ممیزی کتاب، به سرعت تغییر نظر وزیر را با خود به همراه داشت. از سوی دیگر خبرهای غیر رسمی از بازار نشر حکایت از این داشت که وزارت ارشاد و البته بخش ممیزی کتاب ها در تماس با نویسندگانی که طی سال های اخیر نتوانسته بودند مجوزی برای آثار خود بگیرند، از آنها خواسته بود که کتاب های خود را دوباره برای بررسی به وزارت ارشاد ببرند.

در مورد سینما نیز به نظر می رسد بیشترین میزان توجه وزارت ارشاد به این بخش بوده است، چرا که بیشترین بحثها بین متولیان خانه سینما و وزارت ارشاد شکل گرفت. همین گفت و گوها منجر به باز شدن دوباره این نهاد صنفی سینمایی شد و از سوی دیگر بیشترین تغییر و تحولات نیز در این عرصه رخ داد.

البته در حوزه مطبوعات نیز دولت با خبرهای خوشی برای رسانه ها به استقبال از روزنامه ها و نشریات رفت و معاونت حقوقی رئیس جمهور خبر از پس گرفته شدن ۱۵۰ شکایت نهاد ریاست جمهوری و وزارتخانه ها از رسانه ها داد.

رئیس جمهور در بحثقانون عفاف و حجاب نیز وارد میدان شد و ضمن ابلاغ این قانون، از نیروی انتظامی خواست از برخوردهای سلیقه ای در این حوزه خودداری کند.

وزارت ارتباطات؛ از فیس بوک تا سرعت اینترنت


با مشخص شدن این مساله که برخی از وزرا علاقه خاصی به شبکه های اجتماعی دارند و با فعالیت شخص رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در سایت های اجتماعی، احتمال رفع فیلتر برخی شبکه های اجتماعی نیز در کشور قوت گرفت.

بحثشبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و توئیتر این روزها به حاشیه جلسات هیات دولت نیز کشیده شده و هر روز اخبار ضد و نقیضی از عزم دولت برای رفع فیلتر این شبکه ها منتشر می شود.

وزیر ارتباطات هم که در اولین گفت و گوهای خود وعده داده بود، سرعت اینترنت را در کشور بالا می برد حالا بعد از مدتی اعلام کرده که این کار به این زودی ها میسر نیست.

وزارت نفت؛ کلیدی که تبدیل به سوئیچ بولدوزر شد


وزارت نفت و بیژن نامدار زنگنه وزیر این وزارتخانه مهم اقتصادی، از پر حاشیه ترین و پر خبرترین نهادهای دولتی در ۶۰روز اخیر بودند. زنگنه در همان ابتدای ورود به وزارت نفت، رکورد تغییر و تحولات را شکست و باعثشد رسانه ها اعلام کنند گرچه رئیس جمهور اعلام کرده که با " داس " نیامده و قرار نیست تحولات و تغییرات زیادی در راه باشد، اما تغییرات موجود در وزارت نفت خبر از این می دهد که دولت به جای کلید، با " سوئیچ بولدوزر " آمده و قرار است همه مدیران قبلی را از مناصب خودبیرون کند!

اما این تنها حاشیه وزارت نفت در روزهای پر خبر کشور نبود؛ دستور وزیر نفت برای کنار گذاشتن بخش خصوصی از حوزه فروش نفت، خبری بود که بلافاصله با واکنش انتقادی فعالان این بخش مواجه شد.

ماجرای شرکت های سرمایه گذاری بابک زنجانی در حوزه نفت و بدهکار بودن وی به خزانه کشور، باعثشد وزارت نفت اعلام کند دیگر با بخش خصوصی برای فروش نفت همکاری نمی کند. اما این خبر به مذاق این بخش خوش نیامده و فعالان این عرصه عنوان می کنند که با وجود تحریم های نفتی، دولت باید از ظرفیت این بخش نیز در پیشبرد فروش نفت استفاده کند.

وزارت بهداشت و زنجیره مشکلات دارو


مهمترین مشکل وزارت بهداشت در زمانی که دولت جدید کار اجرایی کشور را بر عهده گرفت، ترخیص نشدن داروها از گمرک و البته تهدیدات تحریم ها برای سلامت عمومی شهروندان ایرانی بود. وزیر بهداشت که در زمان رای اعتماد گفته بود مشکلات دارو را می تواند حل کند، چند روز پیش خبر از بازگشت قیمت برخی داروها به سال ۹۱ داد و گفت که تعداد ۱۳۶ قلم دارو که با گرانی قیمت رو به رو بود، دوباره وضعیت قیمتی شان به سال ۹۱ بازگشته است.

هیات دولت هم با تصویب کردن برخی مصوبات مانند پهلوگیری خارج از نوبت کشتی های حامل دارو و همچنین تخفیف ۵ درصدی عوارض واردات دارو، سعی از بین بردن بحران موجود در عرصه دارو دارد.

وزارت کشور، دادگستری و اطلاعات


یکی از مهمترین مسایلی که وزارتخانه های امنیتی از همان ابتدای فعالیت دولت با آن رو به رو بودند، تلاش برای آزادی برخی زندانیان بود. این تلاش با آزادی تعدادی از این زندانیان قبل از سفر رئیس جمهور به نیویورک به ثمر نشست.

ماجرای تغییر استانداران نیز از جمله مسائلی است که هنوز دنبال می شود و البته حاشیه هایی نیز با خود به همراه دارد. چند هفته پیش هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از روند کند انتخاب استانداران انتقاد کرده بود که وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت پاسخ وی را داد و گفت که این روند کند برای بررسی هر چه بهتر و دقیق تر صلاحیت استانداران است.

مصوبات مهم دولت


همکاری دولت و مجلس در مسئله یارانه ها منجر به تصویب بندی در کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس شده است که بر اساس آن دولت مجاز است یارانه سه دهک بالای جمعیتی را حذف کند. این مصوبه با وجود اینکه با موافقت دولت نیز همراه شده است، هنوز در صحن علنی مورد بررسی قرار نگرفته و امکان دارد فاز جدیدی در پرداخت یارانه ها و اوضاع اقتصادی کشور به حساب آید.

دولت همچنین در مصوبه دیگری اساسنامه سازمان هدفمندی یارانه ها را نیز اصلاح کرده و به جای انتخاب وزرا برای اعضای مجمع عمومی سازمان هدفمندی، افرادی را به انتخاب معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور منصوب می کند.

یکی دیگر از مصوبات مهم دولت در این دو ماه اخیر، مصوبه توقف فعالیت های عمرانی و سد سازی بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه بود که باعثمی شود وضعیت این دریاچه از بحران کنونی، خارج شود.

همچنین یکی دیگر از جنجال هایی که مصوبات دولتی به وجود آورد، مصوبه تعلیق اجرای قانون مهر آفرین بود که به عنوان اولین بخشنامه معاون اول رئیس جمهور به سرعت مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. رسانه ها بعد از تعلیق اجرای این مصوبه دولت احمدی نژاد همچنان به دنبال دیگر مصوباتی بودند که ممکن بود تعلیق شود اما اسحاق جهانگیری در تاریخ نهم شهریور ماه بار دیگر بخشنامه دیگری به ادارت دولتی ابلاغ و با اشاره به لغو چند مصوبه هیئت دولت دهم، توقف موقت اجرای مصوبات دولت پیشین را رفع و اجازه اجرای آنها را خطاب به وزارتخانه ها، سازمانها و ارگانها صادر کرد. بدین ترتیب کسانی که با مصوبه مهر آفرین به استخدام دولت درآمده بودند، توانستند در کار خود باقی بمانند.