استاندار تهران: برای انتقال پایتخت تابع‌ نظر دولت هستیم

به گزارشافکارنیوز،" سیدحسین هاشمی " استاندار تهران درباره انتقال پایتخت از تهران به محل دیگری گفت: درباره این موضوع در حال حاضر استانداری هیچ‌گونه نظر کارشناسی ندارد.

وی افزود: نمایندگان مجلس آزاد هستند تا نسبت به موضوعات مختلف اظهارنظر کنند، ولی در شرایط فعلی استانداری تهران درباره انتقال پایتخت هیچ‌گونه تصمیمی اتخاذ نکرده است.

استاندار تهران همچنین درباره اظهارنظر برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر تقسیم تهران به ۳ بخش شرقی و غربی و مرکزی، اظهار داشت: درباره این موضوع نیز هیچ‌گونه تصمیمی در استانداری تهران اتخاذ نشده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: استانداری تهران در تمامی موارد تابع نظر دولت است و به طور حتم اگر دولت بخواهد ما وارد این مباحثشویم، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر استانداری تهران نسبت به هیچ کدام از مواردی که بیان شده است، نظر کارشناسی ندارد.

* انتقال تهران هزینه زیادی دارد


در همین راستا محمدرضا محمودی معاون استاندار تهران درباره اینکه در دولت دهم بحث‌های بسیار زیادی درباره انتقال پایتخت اداری تهران به پرند صورت گرفت، گفت: این طرح هزینه بسیار زیادی را در پی دارد. چرا که باید تمام دسترسی‌ها برای مردم فراهم شود. چرا که در صورت انتقال ادارات، باید همه زیرساخت‌های آن از جمله حمل و نقل آن به طور کامل دیده شود. بنابراین بعید می‌دانم بحثانتقال پایتخت در حال حاضر عملیاتی شود. البته ممکن است در آینده با تامین زیرساخت‌های آن، بتوان پایتخت را انتقال داد.

مشاور استاندار تهران درباره ارتقای مدیریت تهران و ایجاد توسعه متوازن که یکی از دغدغه‌های فعلی استانداری نیز محسوب می‌شود، گفت: برای ایجاد توسعه متوازن باید از مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استفاده کرد که این اقدام نیز با ایجاد تسهیلات میسر است.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده این عدم توازن، ‌ به بافت‌های فرسوده بازمی‌گردد و باید تدابیر مناسبی برای آن اتخاذ شود که در این راستا توسعه گردشگری، توسعه هتلینگ برای سرمایه‌گذاری در مناطق جنوبی می‌تواند توسعه متوازنی را در پی داشته باشد و در غیر این صورت متوازن‌سازی تهران امکان‌پذیر نیست. چرا که همواره تفاوت بین شمال و جنوب در تهران وجود داشته و شهروندان نیز همواره به سمت سرمایه‌گذاری و حتی سکونت در شمال شهر هستند.

* موافقت دولت با طرح تقسیم تهران / تهران به سه بخش تقسیم می‌شود


حسین گروسی نماینده مردم شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس نیز هفته گذشته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره طرح تقسیم استان تهران به سه بخش شرقی، غربی و مرکزی اظهار داشت: مدیریت تهران با بیش از ۱۲ میلیون جمعیت کار بسیار مشکلی است و تا به امروز هم شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری در مدیریت این استان بوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید موضوع تقسیم استان تهران به منظور رشد و توسعه متوازن این استان به سه بخش شرقی، غربی و مرکزی مجددا مطرح و رئیس‌جمهور، وزیر کشور و استاندار تهران نیز موافقت خود را با این طرح اعلام داشتند.

نماینده شهریار، ملارد و شهر قدس با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین توجه به تهران بزرگ شده و به شهرستان‌های این استان توجهی نشده است، گفت: زمانی که از محدوده تهران بزرگ فاصله می‌گیرید و وارد کوچه‌ها و خیابان‌های شهرستان‌های تهران می‌شوید فکر می‌کنید هزار کیلومتر از تهران دور شدید که این دوگانگی در استان تهران پذیرفته نیست که ما در تهران محله‌هایی را داشته باشیم که محرومیتش از استان‌های محروم نیز اسف‌بارتر باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: در حال حاضر تهران بزرگ ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار و شهرستان‌های تهران ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارند که با توجه به این موضوع استان تهران قطعا این قابلیت را دارد که یک مجموعه ادارات کل علاوه بر مرکز استان در غرب و شرق این استان نیز ایجاد شود که این موضوع سبب خواهد شد مراجعات به تهران بزرگ کمتر شود.

گروسی تصریح کرد: این اقدام ضمن جلوگیری از ترافیک‌های سنگین از مراجعات بیهوده، آلودگی هوا، نابسامانی‌های اجتماعی و … نیز جلوگیری خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: در گام اول اجرایی کردن این طرح لازم است ادارات کل علاوه بر تهران مرکزی در دو بخش شرقی و غربی این استان نیز ایجاد شود که در حال حاضر نیروی انتظامی، سازمان دارایی و مخابرات و بسیاری از ادارات این کار را کرده‌اند که اگر این روند ادامه پیدا کند بزرگ‌ترین خدمت به تهران بزرگ خواهد بود چراکه در حال حاضر روزی هزاران نفر از آلودگی هوا در تهران بزرگ رنج می‌کشند و شاید به دلیل همین موضوع روزی چندین نفر منجر به فوت درکشور داشته باشیم.

نماینده شهریار، ملارد و شهر قدس با بیان اینکه شیوه‌ای که در حال حاضر تهران اداره می‌شود شیوه درستی نیست، اظهار داشت: در بحثتخصیص بودجه نیز در حال حاضر کمترین بودجه را استان تهران می‌گیرد که اگر این اتفاق بیافتد بودجه تهران نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: عقیده بنده این است که حتی کسی که در دورترین شهر و شهرستان ساکن است دوست دارد پایتختش آباد باشد، بنابراین ما وظیفه داریم که استان تهران را سر و سامان دهیم.

گروسی با بیان اینکه در تعیین مرکزیت بخش غرب استان تهران حساسیتی نداریم، گفت: مهم این است که ساختار استان تهران اصلاح شود چراکه اگر این کار نشود در آینده نمی‌توان تهران را به درستی اداره کرد، ضمن آنکه مرکزیت بخش‌های غربی و شرقی استان تهران نیز باید با کارشناسی وزارت کشور انجام گیرد.

این نماینده در پایان با بیان اینکه اگر این طرح اجرایی شود دیگر نیازی به انتقال پایتخت از تهران نداریم، اظهارداشت: اجرای این طرح هزینه کمتری برای دولت خواهد داشت.

گفتني است چندي پيش نماينده مردم ورامين در مجلس از طرح تقسيم استان تهران به سه بخش مرکزي، شرقي و غربي در مجلس شوراي اسلامي خبر داده بود که استان شرق تهران به نام خرداد و با مرکزيت ورامين خواهد بود.