۲۳ فرمایش کلیدی امام درباره آمریکا

به گزارشافکارنیوز،فرازهایی از فرمایشات امام خمینی درباره آمریکا به شرح ذیل است:

حضرت امام خمینی(ره): هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بکشید که همین فریاد همگانى‏ «مرگ بر آمریکا» براى او مرگ مى‏آورد(۱)

آمریکا کیست؟

آمریکا دشمن شماره اول بشر و ما است،(۲) آمریکاى جهانخوار، بزرگترین دشمن اسلام و مسلمانان جهان مى‏باشد،(۳) آمریکاى حیله‏گر، دشمن شماره یک است و به خون اسلام و استقلالشان تشنه(است).(۴)
آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است. آمریکا براى سیطره سیاسى و اقتصادى و فرهنگى و نظامى خویش بر جهان زیر سلطه، از هیچ جنایتى خوددارى نمى‏نماید.(۵) آمریکا دشمن همه ادیان است حتى مسیحیت، آمریکا اصلاً اعتنا به ادیان ندارد و جز منافع خودش را نمى‏خواهد، حتى منافع آمریکاییها(را) هم نمى‏خواهد، منافع دولت آمریکا را مى‏خواهد.(۶)

سرشت آمریکا؛ دشمنى با اسلام‏

در نهاد و سرشت آمریکا، کینه و دشمنى با اسلام ناب محمدى(ص) موج مى‏زند.(۷) آمریکا و اسرائیل با اساس اسلام دشمنند، چراکه اسلام و کتاب و سنت را خار راه خود و مانع از چپاولگرى‏شان مى‏دانند، چراکه ایران با پیروى از همین کتاب و سنت بود که در مقابل آنان به‏پاخاست و انقلاب نمود و پیروز شد.(۸)

تعمد جهان‏خواران به نابودى اسلام‏

آنان که هنوز بر این باورند و تحلیل مى‏کنند که باید در سیاست و اصول و دیپلماسى خود تجدید نظر نماییم و ما خامى کرده‏ایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهاى تند یا جنگ سبب بدبینى غرب و شرق نسبت به ما و نهایتاً انزواى کشور شده است و اگر ما واقعگرایانه عمل کنیم، آنان با ما برخورد متقابل انسانى مى‏کنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمین مى‏گذارند، این یک نمونه است که خدا مى‏خواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز «آیات شیطانى» در این زمان اتفاق بیفتد و دنیاى تفرعن و استکبار و بربریت، چهره واقعى خود را در دشمنى دیرینه‏اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده‏اندیشى به درآییم و همه‏چیز را به‏حساب اشتباه و سوء مدیریت و بى‏تجربگى نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسأله، اشتباه ما نیست بلکه تعمد جهان‏خواران به نابودى اسلام و مسلمین است.

روحانیون و مردم عزیز حزب اللَّه و خانواده‏هاى محترم شهدا حواسشان را جمع کنند که با این تحلیلها و افکار نادرست، خون عزیزانشان پایمال نشود.(۹)

تا نابودى کامل ما، از ما دست‏بردار نیستند

خطر آمریکا به‏حدى است که اگر کوچکترین غفلتى کنید، نابود مى‏شوید. هر دو ابرقدرت، کمر به نابودى ملل مستضعف بسته‏اند و ما باید از مستضعفین جهان پشتیبانى کنیم.(۱۰) آمریکا و شوروى در کمین نشسته‏اند و تا نابودى کاملتان از شما دست بر نخواهند داشت.(۱۱)

وظیفه ما دقیقاً مبارزه با آمریکاى جهان‏خوار

جهان باید بداند که ایران راه خود را پیدا کرده است و تا قطع منافع آمریکاى جهان‏خوار، این دشمن کینه‏توز مستضعفین جهان، با آن مبارزه‏اى آشتى‏ناپذیر دارد و حوادثایران نه تنها ما را براى لحظه‏اى عقب نخواهد نشاند، که ملت ما را در نابودى منافع آن مصمم‏تر خواهد کرد. ما مبارزه سخت و بى‏امان خود را علیه آمریکا شروع کرده‏ایم و امیدواریم فرزندانمان با آزادى از زیر یوغ ستمکاران، پرچم توحید را در جهان بیفرازند. ما یقین داریم اگر دقیقاً به وظیفه‏مان که مبارزه با آمریکاى جنایتکار است، ادامه دهیم، فرزندانمان شهد پیروزى را خواهند چشید.(۱۲)

لزوم فریاد همگانى «مرگ بر آمریکا»

اگر همه مسلمینى که در دنیا الآن هستند که قریب یک میلیارد هستند،(۱۳) همه از خانه بیرون بیایند، فریاد بکنند «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، همین قول براى آن‏ها مرگ مى‏آورد.(۱۴) ما با فریاد، محمدرضاخان را بیرون کردیم. شما خیال مى‏کنید با تفنگ بیرون کردیم؟ با فریاد، با «اللَّه اکبر»! این‏قدر «اللَّه اکبر» بر مغز این‏ها کوبیده شد که خودشان را باختند و فرار کردند. از این مملکت رفتند.
مسلمین باید فریاد بزنند، گمان نکنند که فریاد و شعار فایده ندارند. خیر، شعار فایده دارد، اما اگر همه فریاد بزنند. فریاد منِ تنها هیچ‏چیز نیست. فریاد یک محله، یک شهر هیچ‏چیز نیست.(۱۵) ما باید هرچه فریاد داریم، به سر این‏ها بزنیم.(۱۶)

هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بکشید

بدانید شما با یک قدرتى مواجه هستید که اگر یک غفلت بشود، مملکتتان از بین مى‏رود. غفلت نباید بکنید. غفلت‏نکردن به این است که همه قوا، هرچه فریاد دارید، سر(آمریکا) بکشید، هرچه تظاهر دارید، بر ضد آن بکنید. هر عملى دارید؛ عمل مثبت را،(بر ضد) آن کنید.(۱۷)

فریاد «مرگ بر آمریکا»؛ برخلاف اسلام؟!!!

بار الها! ملت مجاهد ما در این برهه زمان، با چه حوادثى و با چه چهره‏هایى مواجه است؛ عصرى که حکومتهاى مسلمین آن‏چنانند و رسانه‏هاى گروهى آن‏چنان و ابرقدرتها این‏چنین، عصرى که باطل را به‏صورت حق به خورد مردم مى‏دهند و جنایات را به‏صورت صلح‏طلبى، عصرى که دشمنان اسلام و مسلمین با ملتهاى مستضعف، آن مى‏کنند که چنگیز نکرد و اکثر حکومتهاى مسلمانان، در جنایاتى که بر ملتهاى خود مى‏رود، از جانیان طرفدارى مى‏کنند، عصرى که فریاد مرگ بر اسرائیل و آمریکا، برخلاف اسلام تلقى مى‏شود!(۱۸)

اعلان برائت؛ مرحله اول مبارزه‏

اعلان برائت، مرحله اول مبارزه و ادامه آن مراحل دیگر، وظیفه ما است و در هر عصر و زمانى، جلوه‏ها و شیوه‏ها و برنامه‏هاى متناسب خود را مى‏طلبد و باید دید که در عصرى همانند امروز که سران کفر و شرک، همه موجودیت توحید را به خطر انداخته‏اند و تمامى مظاهر ملى و فرهنگى و دینى و سیاسى ملتها را بازیچه هوسها و شهوتها نموده‏اند، چه باید کرد؟(۱۹)

برائت؛ سرآغاز علنى‏ساختن منشور مبارزه‏

اعلان برائت(۲۰)، تجدید میثاق مبارزه و تمرین تشکل مجاهدان براى ادامه نبرد با کفر و شرک و بت‏پرستها است و به شعار هم خلاصه نمى‏شود که سرآغاز علنى‏ساختن منشور مبارزه و سازماندهى جنود خداى تعالى در برابر جنود ابلیس و ابلیس‏صفتان است و از اصول اولیه توحید به‏شمار مى‏رود.(۲۱)

مبارزه تا نابودى کامل دشمنان جهانخوار

ما به یارى خدا تا نابودى کامل دشمنان اسلام و ملتهاى مستضعف جهان در برابر آنان، و به‏خصوص در مقابل آمریکاى جهان‏خوار ایستادگى خواهیم کرد.(۲۲)
آمریکاى جهان‏خوار باید بداند که ملت عزیز و خمینى تا نابودى کامل منافعش او را راحت نخواهند گذاشت و تا قطع هر دو دست آن، به مبارزه خدایى خود ادامه خواهند داد.(۲۳)

ما تا آخر عمر، علیه دولت آمریکا مبارزه مى‏کنیم و تا آن‏را به جایش ننشانیم و دستش را از منطقه کوتاه نکنیم و به تمام مبارزان راه آزادى کمک نکنیم تا آن‏ها را شکست دهند و خود مردم ایران سرنوشت خویش را به دست گیرند، از پاى نمى‏نشینیم.(۲۴) دنیا باید آمریکا را از بین ببرد و الا تا این‏ها هستند، این مصیبت‏ها در دنیا هست. اینجا نشد، یک جاى دیگر.(۲۵)


۱) و ۲) صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۳۷۳
۳) صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۳۰۵
۴) صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۷۹
۵) صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۲۱۲
۶) صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۳۱۲
۷) صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۵۲
۸) صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۲۸
۹) صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۹۱
۱۰) صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۲۰۲
۱۱) صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۹
۱۲) صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۷۱
۱۳) عبارت «اگر در روز قدس» از اینجا حذف شده است.
۱۴) صحیفه امام، ج ۱۳، صص ۸۰ - ۸۱
۱۵) صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۹۰
۱۶) صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۸۴
۱۷) صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۱۲۱
۱۸) صحیفه امام، ج ۱۷، صص ۵۰ - ۵۱
۱۹) صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۳۱۶
۲۰) عبارت «در حج» از اینجا حذف شده است.
۲۱) صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۳۱۶
۲۲) صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۲۶۱
۲۳) صحیفه امام، ج ۱۴، صص ۴۰۷ - ۴۰۸
۲۴) صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۱۷۵
۲۵) صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۸۴