شهر آشوب ساروی یکی از ستون‌های فکری تشیع است

به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی در دیدار با آیت‌الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان مازندران، شجاعی کیاسری نماینده، استاندار و اعضای کنگره بین‌المللی این شهر آشوب ساروی اظهار کرد: ابن شهر آشوب ساروی یکی از شخصیت‌های برجسته علم و فقاهت بوده که متاسفانه تاکنون به خوبی به جامعه معرفی نشده است و برگزاری این کنگره اقدام مناسبی برای معرفی این عالم مازندرانی به جامعه است.

وی افزود: اگر از نظر تاریخی بخواهیم بررسی کنیم، از بدو تولد تفکر اسلامی که مصادف با قرن ۶ میلادی است ما در اروپا یک انجماد فکری و عقب افتادگی فرهنگی را شاهد هستیم و این روند تا قرن ۱۴ و ۱۵ میلادی ادامه داشته و جز در برخی مباحثمانند حقوق در دیگر ابعاد آنها هیچ رشدی دیده نمی‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: درست در همان زمان جهان اسلام علمای بسیاری به خودش دید اما متاسفانه بعد از یک رشد چشمگیر درگیر یکسری مسائل و جنگ‌ها و درگیری‌های شدیم که این عوامل سبب شد اروپا ترقی یافته و بتوانند علما ما را به حاشیه ببرند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به نقش صدا و سیما در شناساندن علمای عالم تشیع به جامعه، تصریح کرد: در زمانی که رییس صدا و سیما بودم یک نظرسنجی در مورد ملاصدرا انجام دادیم و متاسفانه آمار مشخص کرد که ۹۵ درصد اصلا شناختی نسبت به این عالم بزرگوار ندارند و به همین دلیل دستور ساخت سریال‌هایی مانند ابوعلی سینا و سایر شخصیت‌ها را دادیم و این کار ارزشمندی است که این رسانه ملی می‌تواند در آن نقش داشته باشد.

وی در پایان به اعضای کنگره توصیه کرد تا برخی از آثار مهم ابن شهر آشوب و سایر علما را با کلامی ساده که مناسب برای استفاده جوانان و دانشجویان باشد، تهیه نمایند.

همچنین حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندان در ابتدای این دیدار گزارش جامعی از چگونگی برگزاری این کنگره ارائه داد و اظهار داشت: دبیرخانه کنگره حدود دو سال است که با جدیت و حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مازندران در حال فعالیت بوده موفقیت‌های ارزنده‌ای برای معرفی هر چه بیشتر این شخصیت جهان تشییع داشته است.

وی افزود: ۱۴ مقاله در اختیار دبیرخانه قرار گرفت که از این تعداد ۷۵ مقاله برگزیده، انتخاب و که ۴۵ مقاله قابلیت چاپ دارد.

ابراهیمی همچنین از تصمیم شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ساری برای نامگذاری میدانی جدید به نام این شهر آشوب در ساری خبر داد.

در پایان این دیدار نماینده ولی فقیه و استاندار مازندران از رییس قوه مقننه برای سخنرانی دراین مراسم اختتامیه کنگره این شهر آشوب ساروی دعوت کردند.

کنگره بینالمللی این شهر آشوب ساروی ۲۹ و ۳۰ آبان به مدت دو روز در ساری و یک روز در قم برگزار میشود.