کجای " صداقت آمریکایی " غیر واقعی بود؟!
گروه سیاسی–

تماس تلفنی اوباما و روحانی تمام نشده صدای جمهوری خواهان در کنگره و مجلس نمایندگان بلند شد که چرا باید با رییس جمهور ایران گفت وگو می کردیم؟ فشارها بر رییس جمهور آمریکا چنان افزایش یافت که اوباما در اظهاراتی تامل برانگیز تاکید کرد گزینه نظامی هنوز روی میز است و چنانچه ایران گام های بیشتری در جهت اعتمادسازی برندارد با واکنش جدی آمریکا و غرب مواجه خواهد شد، اظهاراتی که آینده مذاکرات را پیش از آغاز جدی آن در شهرهای اروپایی رقم زده بود.

به گزارشافکارنیوز؛نصب چند بیلبورد تبلیغاتی در شهر تهران چندروزی است جنجال برانگیز شده است، رسانه های هوادار دولت از این اقدام با عنوان تقابل افراطیون با سیاست خارجی دولت یاد کردند و شخصیت های سیاسی اصلاح طلب در برابر انتشار چند پوستر تبلیغاتی چنان موضع گرفتند که گویی تمام دستاوردهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با چند طرح گرافیکی بر باد رفته است.
همه این ها در حالی است که چند روز پیش از نصب این بیلبوردها زمزمه حذف شعار مرگ بر آمریکا از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی جنجال رسانه ای دیگری بر پا کرده و باعثشد شخص ریییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این اقدام را حاصل ناهماهنگی مسئولین سایت با وی ارزیابی کند.

از نگاه سیاستمداران آمریکایی، فضای سیاسی ایران اینک به شدت تحت تاثیر فضای ایجاد شده پس از سفر رییس جمهور به نیویورک است. تصور ایجاد شده آن است که؛ ایرانیان به شدت هوادار برقراری رابطه با آمریکا هستند و هیچ نوع مخالفتی را در این زمینه بر نمی تابند.

حالا آنها متوجه این عطش شدید برخی سیاستماران داخلی شده اند قیمت آشتی را بالا برده، هر روز شرط تازه ای برای مذاکرات بعدی وضع می کنند تنها نگاه کوتاهی به سخنان وندی شرمن و جان کری به خوبی نشان دهنده چنین چیستی ذهنیت آمریکایی ها درباره ایران است.

همین چند روز پیش بود که شنود تلفن صدر اعظم آلمان توسط دستگاهای اطلاعاتی آمریکا موجب اعتراض متحدان آمریکا شد، موضوعی که به خوبی نشان می دهد ایالات متحده حتی درباره نزدیکترین متحدانش نیز صداقت نداشته و با انواع ابزارهای غیرقانونی سعی در نفوذ اطلاعاتی در میان کشورهای مختلف جهان دارد.

اکنون مشخص نیست منتقدان بیلبوردهای جنجالی به کدام قسمت موضوع اعتراض دارند، اینکه آمریکا مدام ایران را تهدید به حمله نظامی می کند دروغ است و یا اینکه تل آویو بارها اعلام کرده هدف از مذاکرات هسته ای باید جمع آوری و نابودی کلیه فعالیت های هسته ای ایران باشد؟
از سوی دیگر باید توجه داشت همانطور که هواداران دولت بابت پیامی که این بیلبوردها به جهان خارج و طرف های مذاکره می فرستد ابراز نگرانی می کنند نباید نسبت به جمع آوری عجولانه آن ها نیز بی تفاوت بود.

سایت دویچه وله در گزارش درباره برنامه هسته ای ایران تاکید می کند "به نظر می‌رسد شرایط وخیم اقتصادی حاکمان ایران را مجاب کرده است که برای کاهش فشار تحریم‌های جهانی، همکاری خود با طرف‌های غربی را افزایش دهند. گرچه همچنان اسرائیل و برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی می‌گویند این تغییر سیاست ایران موقتی و تنها برای کاهش فشارها است"

به نظر می رسد پس از جمع آوری پوسترها باید منتظر تحلیل های بیشتری از این دست در میان سیاستمداران آمریکایی نیز باشیم سیاستمدارانی که اینک دریافته اند تنها با اتخاذ تحریم و فشار علیه ایران توانسته اند در صفوف انقلابیون نیز رخنه کنند تاجایی که دولت آمریکا اکنون توان آن را یافته است بدون نیاز به اعتراض دیپلماتیک ترتیب جمع آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی را از پایتخت دشمن دیرینه اش بدهد.

اکنون معترضان به بیبلوردها باید پاسخ بدهند که کدام نکته در طرح پوسترها به نظرشان خلاف واقعیت رسید که به آن اعتراض کردند؟ و اگر همین فردا فیلم ضد ایرانی دیگری در آمریکا ساخته شده و جایزه اسکار بگیرد آیا هواداران رابطه با ایران در آمریکا! خواهند توانست جلو اکران و یا تقدیر از آن را بگیرند؟ و یا با ژستی کاملاً آزادی خواهانه خواهند گفت مدیریت فرهنگ و سیاست در آمریکا از یکدیگر متمایز است!