پیشنهاد ایران به آژانس درباره " شکل " همکاری‌هاست

به گزارش افکارنیوز، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران درباره چارچوب مورد توافق ایران و آژانس در مذاکرات وین و مساله بازرسی از سایت نظامی پارچین اظهار کرد: پاسخ به برخی ابهام‌ها که درباره بحثهسته‌یی ایران ایجاد شده است و برخی درخواست‌ها، به همکاری فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع میان ایران با آژانس منوط می‌شود و در همین راستا ایران همواره تاکید کرده است که هرگونه همکاری فراتر از تعهداتش باید در چارچوبی مشخص و روشن و مورد توافق دو طرف صورت گیرد.

وی یادآور شد که با توجه به مقررات بین‌المللی، آژانس مسوول راستی‌آزمایی و نشان دادن پایبندی کشورها به تعهداتشان بر اساس ان. پی. تی و معاهدات بین‌المللی است و همه کشورها در چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع به طور دو جانبه با آژانس همکاری دارند. بین ایران و آژانس نیز موافقت‌نامه پادمان وجود دارد که روابط دو طرف بر اساس آن تنظیم شده است و اگر ابهامی نسبت به گذشته برنامه هسته‌یی ایران وجود داشته باشد در چارچوب این موافقت‌نامه پاسخ داده می‌شود.

عراقچی افزود: در آینده نیز آژانس نقش نظارتی خود را در چارچوب این موافقت‌نامه و معاهده ان. پی. تی بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران انجام می‌دهد.

این عضو هیات مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته در چارچوب تفاهم میان ایران و آژانس، مذاکراتی برای همکاری با آژانس تحت عنوان " رویکرد ساختاری " انجام شد، اما در عمل دو طرف نتوانستند پیشرفت چندانی به سمت تعیین چارچوب لازم برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده به دست آورند.

عراقچی که روز دوشنبه ۶ آبان در سفری به وین رویکرد جدید ایران در همکاری با آژانس را به یوکیا آمانو ارائه کرد، درباره پیشنهاد جدید ایران به آژانس گفت: این پیشنهاد " تصحیح رویکردها " را شامل می‌شود و می‌تواند بن‌بست موجود میان ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده را از بین ببرد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد جدید ایران به آژانس درباره " نحوه " و " شکل " همکاری‌هاست و محتوا را شامل نمی‌شود، هم‌چنین چگونگی برخورد با مسائل مربوط به گذشته و آینده موضوع هسته‌یی را در بر می‌گیرد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که ایران همان‌طور که در مذاکرات با ۱ + ۵ در ژنو(۲۳ و ۲۴ مهر ماه) چارچوب جدیدی را در قالب یک پیشنهاد ارائه کرد، در وین نیز چارچوب جدیدی را برای همکاری پیشنهاد کرد افزود: هیات‌های مذاکره‌کننده بر روی اصول این رویکرد جدید توافق کردند و جزییاتش به مذاکره گذاشته شد و در همین راستا قرار است ۲۰ آبان ادامه مذاکرات در تهران از سر گرفته شود.

عراقچی تاکید کرد: تغییری که در رویکرد جدید ایران در تعامل با آژانس صورت گرفته است، تغییر در مواضع و اصول اساسی نیست، بلکه در رویکردها و چارچوب‌های همکاری است. ایران در پیشنهاد جدید خود چارچوب‌های منطقی‌تری را به طرف مقابل پیشنهاد کرده است به شکلی که بتواند ما را از بن‌بست موجود عبور دهد، چرا که بن‌بست به وجود آمده در روابط ایران و آژانس به توقف همکاری‌ها و بروز سوءتفاهم‌های جدید منجر شده بود.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات کارشناسی میان ایران و ۱ + ۵ که قرار است روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در وین برگزار شود، پیشنهاد ایران به آژانس در چارچوب مسائل هسته‌یی مطرح خواهد شد؟ گفت: مسیر همکاری ما با آژانس از مسیر همکاری با ۱ + ۵ جداست، البته بر یکدیگر تاثیر دارند و پیشرفت در یکی پیشرفت به پیشرفت در دیگری کمک می‌کند.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ دو طرف درباره گامهای متقابل توافق خواهند کرد؟ اظهار کرد: مذاکرات کارشناسی محل تصمیمگیری نیست، بلکه این مذاکرات برای توضیح و تبیین مواضع هر دوطرف در ادامه مذاکرات ژنو به طور عمیقتر و گستردهتر است و تصمیمهای مهم در جلسه اصلی مذاکرات در ژنو در ۱۶ و ۱۷ آبان به بحث گذاشته خواهد شد.